1

بازیگر “اخراجیها” در دل بیابانها چه می‌کند؟+عکس

سینماژورنال: علیرضا اوسیوند بازیگری که بسیاری از مخاطبان به واسطه حضور در کمدی-جنگی “اخراجیها” و یکی از رفقای “مجید سوزوکی” می‌شناسندش در تازه ترین تجربه هنری اش به عنوان راوی یک مستند ظاهر شده است.

به گزارش سینماژورنال علیرضا اوسیوند در تجربه ای متفاوت از روایت کویر در مستند–داستانی «بی آب و نان….بیابان» به شتربانی و دامداری و رزق و روزی اهالی کویر از این راه پرداخته است.

مهدی گلستانیان کارگردان فیلم مستند داستانی «بی آب و نان….بیابان»؛ با اشاره به طرح فیلم «بی آب و نان… بیابان» گفت: در سفری که به کویر مرکزی در شهرستان اردستان واقع در استان اصفهان داشتم ایده اولیه این فیلم به عنوان یک فیلمساز به ذهنم آمد که می‌توان در خصوص گذر یک شهروند تهرانی از شلوغی شهر به سکوت و آرامش کویر رسید و برای چند روز نوع دیگرى از زندگی ‌را تجربه کرد.

وی افزود: راوی فیلم علیرضا اوسیوند بازیگر سینما و تلویزیون است. او در این سفر با مردمی آشنا می‌شود که از طریق شتربانى و دامدارى در کویر و بیابان رزق و روزى زندگى خود و خانواده را تأمین مى کنند. و نیز برعکس ذهنیتی که ما نسبت به خشکى و بى آبى در بیابان ها و کویر داریم ،در این فیلم تضاد این موضوع را نشان می دهیم.

گاهى خارج از دسترس بودن هم نعمت است!

گلستانیان اظهار داشت: خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که دوست داریم از شلوغی و همهمه شهر به جایی پناه ببریم که حتی تلفن همراهمان آنتن نداشته باشد، چرا که گاهى خارج از دسترس بودن هم نعمت است! سفر به کویر تجربه خوبی بود. به گفته علیرضا اوسیوند برای ایشان هم از جذابیت خاصى برخوردار بود و توانست خودش را با محیط کویر وقف بدهد.

این کارگردان در ادامه عنوان کرد: طبیعت به هر شکلی که باشد نعمت است، ما در این سفر با چیزهایی که از دور راجع به آن‌‌ها می‌شنیدیم و می‌دیدیم به طور ملموس ارتباط برقرار کردیم. کویر سکوت آرامش‌بخشی دارد و زندگی در چادر هم تجربه خوبی بود.

وی در خصوص آخرین وضعیت ساخت فیلم بیان کرد: اوایل اردیبهشت ماه فیلمبرداری را آغاز کردیم که زمان مناسبی برای سفر به کویر بود. در حال حاضر دو روز از فیلمبرداری مانده که قرار است بزودى و دوباره به آن مناطق سفر کنیم، در حال حاضر فیلم براى حضور در جشنواره هاى داخلى و بین الملى مراحل آماده سازی و فنى خود را سپرى مى کند و تا اواخر مردادماه ادامه دارد.

علیرضا اوسیوند هم قرار است کارگردان شود

گلستانیان با اشاره به ساخت مستند داستانی «بی‌آب و نان… بیابان» گفت: ما با امکانات فیلمبرداری محدود به کویر سفر کردیم. سینمای ما مستقل است و عوامل حرفه‌ای سینما لطف می‌کنند که با همدلی با ما همکاری می‌کنند. علیرضا اوسیوند نیز بازیگر توانایی است که در بازیگری سال‌ها با هنر خود در خدمت مردم بوده و قرار است به‌ زودی اولین فیلم خود را در جایگاه کارگردان و با نگاهی‌ متفاوت بسازد. ایشان درجریان ساخت فیلم قبلی(وام عسل) هم مشاوره خوبی به من داد.

گلستانیان در خصوص فیلم قبلی خود نیز گفت: «باتلاق وان» با موضوع مهاجرت غیرقانونی، حاصل تحقیق حدودأ دوساله من درکشور ترکیه بوده است. خدا را شکر بازتاب این فیلم در ایران خیلی خوب بود و از طرف برخی بازیگران هم بازخورد مثبتی منعکس شد و فیلم در محدوده فیلمبرداری از مرز زمینی ایران و ترکیه تا مرز آبی ترکیه و یونان ساخته شد. این تجربه خیلی خوبی بود. من سختی کار را تحمل می‌کنم و با حساسیت خاصی فیلمنامه را برای ساخت می پذیرم. چرا که اعتقاد دارم حتی اگر یک دقیقه فیلم می‌سازیم بتوانیم از آن دفاع کنم.

علی اوسیوند در پشت صحنه "بی آب و نان...بیابان"
علی اوسیوند در پشت صحنه “بی آب و نان…بیابان”

تاثیر «باتلاق وان» به حدی بود که تعدادی از هنرمندان و بسیاری از مردم تصمیم گرفتند از این طریق به ترکیه مهاجرت نکنند

وی افزود: من به داشتن سینمای تجاری نیز علاقه دارم چرا که امروزه بخشی از نیاز سینمای ما داشتن گیشه است اما می توان این گونه به این‌ موضوع نگاه کرد که اگر به عنوان فیلمساز وارد اینگونه از فعالیت هنری نمی شدم، شاید با داشتن شغلی دیگر بیشتر در خدمت خانواده ام بودم، اما وقتی به سراغ فیلمسازی آمدم می‌خواستم با فیلمم اطلاعات کاملی را به مخاطبم بدهم و حرفی برای گفتن‌ داشته باشم. در شغلی مثل فیلمسازی که باید به مردم خدمت کنی، این کار باید به‌خوبی انجام شود تا به شعور مخاطب تحت هیچ شرایطی توهین نشود. باید بگویم که «باتلاق وان» در فضای سختی ساخته شد اما خوشبختانه این اثر در بهمن سال گذشته و نوروز ۹۵، نمایش داده شد و درجشنواره کن هم تا مرحله نهایی پیش رفت. ضمن اینکه از جشنواره لندن هم دعوتنامه حضور از طریق پست الکترونیکی دریافت کردیم. تاثیر «باتلاق وان» به حدی بود که تعدادی از هنرمندان و بسیاری از مردم تصمیم گرفتند از این طریق به ترکیه مهاجرت نکنند، چون بااین فیلم قضاوت و نگرش مردم را نسبت به این موضوع تغییر دادیم.

اگر توجهی هم شود در حد شهروند درجه ۲ است
این کارگردان در ادامه عنوان کرد: همان‌طور که می‌دانید تبعات مهاجرت غیر قانونی کم و کوتاه‌مدت نیست و بسیاری از اینگونه مهاجران، اگر در میانه راه سربه نیست نشوند، در آن‌جا از حقوق انسانی و هیچ امتیازی بهره مند نیستند، اگر توجهی هم شود در حد شهروند درجه ۲ است. تهیه‌کننده «باتلاق وان» جواد نوروزبیگی است. نظراتی که در صفحه اینستاگرام رز رضوی دیدیم حاکی از تاثیر خوب و مطلوب این اثر بود. ما دوست داشتیم از طریق این فیلم به یک نتیجه و سرانجام تأثیر گذاربرسیم که به لطف خدا محقق شد.

گلستانیان با اشاره به تاثیرات «باتلاق وان» بر مخاطبان خارجی گفت: کمپانی سونى پیکچرز نیز پیشنهاد ساخت یک فیلم سینمایی مشترک با موضوع مهاجرت غیرقانونی را داده است که این سوژه داستانی ساخته شود، که در حال حاضر مراحل مذاکره ی اولیه را سپری می کنیم. این فیلم می‌گوید: مهاجرت به چه قیمتی؟

“ردپا” با مضمون ایدز
گلستانیان در پایان عنوان کرد: موضوع اثر بعدی من معضل بیماری ایدز است که به عنوان اولین فیلم سینمایی بلند آن را کارگردانی خواهم کرد، به نام فیلم سینمایی «ردپا»، که فیلمنامه توسط نیلوفر عبدالرحیم آماده شده و روایت داستان یک خانواده را نشان می‌دهد که همگی درگیر این بیماری می‌شوند.

گفتنی‌است؛ «شبی با ستاره‌ها»، «وام عسل»و «باتلاق وان» آثار قبلی مهدی گلستانیان در مقام کارگردان بوده است.گفتنی است؛ علیرضا اوسیوند بازیگر و راوی، احمد ذبیحی، حجت الله قنبرى اردستانى، امیرحسین مهرانجو، رسول نقیبیان، حسن ملائى بازیگران بومی کار، عبد عبدی نسب: مدیر فیلمبرداری، مهدی افجه: صدابردار، امیررضا مهدیون: تدوین و صداگذاری، محمد مراد حاصلی: جانشین تولید، مجید مراد حاصلی: دستیار تولید، مرجان امید: نویسنده نریشن، سجاد ابراهیمی: عکاس، حمیدرضا قنبری: مدیر تولید هستند.