1

بازیگران ۵۰ ساله ما همچنان تمایل دارند نقش دختر دم‌بخت بازی کنند و اکبر عبدی شده است مادر سینمای ایران!!!

سینماژورنال/محمدصادق عابدینی: اختتاميه جشنواره فيلم و عکس مادر، در حالي برگزار شد که سينماي ايران اين روزها با کمبود شديد بازيگر مناسب براي ايفاي نقش مادر مواجه است.

جشنواره فيلم مادر يکي از جديد‌ترين مواليد منظومه جشنواره‌هاي سينمايي در کشورمان است که امسال اولين دوره برگزاري خود را تجربه کرد و با توجه به تجربه بسياري از جشنواره‌هاي ديگر سينمايي، مشخص نيست که عمر اين جشنواره به برگزاري دوره بعدي نيز برسد يا خير!

بضاعت سینمای ایران در خلق کاراکترهای مادر
اما آنچه مهم‌تر از بقا يا فناي جشنواره «مادر» است، نگاهي به بضاعت سينماي ايران در داشتن بازيگراني است که بتوانند نقش مادر را بازي کنند. تا چند سال پيش بودند بازيگران زني که در نقش مادر به خوبي جا افتاده بودند و تيپ غالب مادر يا مادربزرگ ايراني را به خوبي ايفا مي‌کردند.

از جمله اين بازيگران مي‌توان به مرحومه حميده خيرآبادي اشاره کرد که از سال‌هاي بسيار دور ترجيح داد کاراکتر مادر را در فيلم‌هاي سينمايي و مجموعه‌هاي تلويزيوني بازي کند، مرحومه رقيه چهره‌آزاد نيز با ايفاي نقش ماندگارش در فيلم سينمايي «مادر» ساخته زنده‌ياد علي حاتمي به يکي از نماد‌هاي «مادر» در سينما تبديل شد.

بازیگران 50 ساله ما هم هنوز تمایل دارند نقش دختر دم‌بخت بازی کنند

مهين شهابي، مهري مهرنيا، پروين سليماني، مهري وداديان و فاطمه طاهري که ديگر هيچ کدامشان در قيد حيات نيستند، روزگاري بازيگران اصلي نقش مادر در سينماي ايران بودند. اما اکنون بيشتر بازيگران پا به سن گذاشته زن در سينماي ايران تمايلي به ايفاي نقش مادر ندارند به طوري که حتي بازيگري که در حال نزديک شدن به 50 سالگي است هنوز تمايل دارد نقش دختر دم‌بخت را بازي کند.

اگر هم بنا به ضرورت مجبور به پذيرش نقش مادر شوند، بازي آنها نمي‌تواند به قالب‌هاي مستحکمي که توسط بازيگران پيشکسوت ايجاد شده نزديک شود و همين بر غيرقابل باور بودن اين نقش‌ها مي‌افزايد.

به جای بازیگران زن، این اکبر عبدی است که نقش مادران را ایفا می کند

هم‌اکنون دلخوشي اصلي سينماي ايران براي بازيگري که بتواند از پس زير و بم‌هاي ايفاي نقش مادر بر بيايد، نه بازيگران زن بلکه هنرمندان مرد سينماست، اکبر عبدي از جمله بازيگراني که توانايي خود را در ايفاي نقش‌هاي مختلف نشان داده است هم‌اکنون يکي از مهم‌ترين مادران سينماي ايران شده و چند باري توانسته نقش مادران دلسوز، شيرين‌زبان و بذله‌گو را ايفا کند، کاري که شايد در شرايط معمول بايد توسط خود بانوان سينما برعهده گرفته مي‌شد.

حال جشنواره فيلم «مادر» اگر عمرش بيشتر از يک دوره شد مي‌تواند توجه خود را به کاراکتر‌هاي مادر در فيلم‌ها بيشتر جذب کند شايد با اين کار خدمتي هم به سيماي پر جشنواره اما بي‌بازيگر بشود.