1

بازیگران ۴۰ سال به بالا؛ جوان اول‌های فیلمی با مضمون فتنه ۸۸+عکس⇔بودجه تولید این فیلم را انجمن دفاع مقدس فراهم کرده!

سینماژورنال: تازه ترین فیلم انتخاباتی با مضمون فتنه 88 بعد از مدتها کلید خورد.

به گزارش سینماژورنال این فیلم که “ماه گرفتگی” نام دارد و بودجه آن را انجمن سینمای دفاع مقدس تامین می کند بنا بود سال قبل به کارگردانی مسعود اطیابی کلید بخورد اما به دلایل مختلف که اصلی ترین اش عدم یافتن بازیگر مناسب برای ایفای نقش بود کلید نخورد.

اغلب بازیگرانی که پیشنهاد همکاری در این فیلم به آنها شده بود به یک دلیل عمده و آن هم واهمه از گرفتاری در عاقبتی همچون عاقبت بازیگران “پایان نامه” قید حضور در این کار را زدند بخصوص که فیلمنامه این کار هم توسط جوانی نوشته شده که کمترین عقبه سینمایی حرفه ای ندارد.(اینجا را بخوانید)

این وضعیت در حالی رقم خورد که ارقام مالی چشمگیری هم برای دستمزد به بازیگران پیشنهاد شده بود.

استفاده از بازیگرانی که حضور مفیدی در سینما نداشته اند

این ردّ پیشنهاد از سوی بازیگران مطرح سینما سبب ساز آن شد که دایره انتخاب نقش محدود شده و در نهایت آن طور که “سینما” خبر داده کامبیز دیرباز، سارا خویینی ها و شهرام عبدلی باشند که ایفای نقشهای اصلی فیلم را برعهده گیرند

نکته مشترک درباره این بازیگران آن است که در سالهای اخیر حضور مفیدی در سینما نداشته اند و بیشتر درگیر کار در تلویزیون بوده‌اند.

آخرین کار سینمایی مطرح دیرباز “عیار14” پرویز شهبازی بود که 8 سال قبل تولید شد و پس از آن اگرچه وی در آثاری نظیر “شرط اول”، “قفس طلایی” و “خاکستر و برف” ایفای نقش کرد اما هیچ کدام از این آثار نتوانستند جایگاهی ارزنده در کارنامه بازیگری وی به ارمغان بیاورند.

به نظر می رسد حضور دیرباز در این فیلم انتخاباتی هم بیش از هر چیز به همکاری اش با روح‌ا.. سهرابی قائم مقام انجمن دفاع مقدس در “خاکستر و برف” بازگردد؛ فیلمی که البته بعد از دو سال پشت خط اکران ماندن سر از هنروتجربه درآورد!

آخرین کار سینمایی سارا خوئینی‌ها هم فیلمی است به نام “شاباش” از کارگردان “پایان نامه”؛ فیلمی که مدتهاست وضعیت اکران نامعلومی دارد. پیش از این فیلم هم وی در “دل بیقرار” قربان محمدپور بازی کرده بود که آن هم توجهی برنینگیخت.

شهرام عبدلی که در کل کارنامه سینمایی اش فقط 3 فیلم دیده می‌شود هم در همه این سالها ایفاگر نقش مکمل تله‌فیلمها و مجموعه‌های تلویزیونی بوده و در “ماه گرفتگی” هم گویا نقش یکی از بستگان نزدیک یکی از دو جوان قصه را بازی میکند.

بازیگران 40 ساله در نقش جوانان 20 ساله

به گزارش سینماژورنال داستان “ماه گرفتگی” حول دو دانشجوی جوان در بحبوحه حوادث بعد از انتخابات 88 می گذرد و اگر  بازیگرانی که بناست نقش این جوانان را ایفا کنند دیرباز و خویینی‌ها باشند که هر دو 40 سالگی را رد کرده اند!!!

این هم خود می‌تواند برآمده از همان محدود بودن دایره انتخاب بازیگر به دلیل مضمون فیلم باشد که باعث شده اطیابی که انگار دوست داشته هر طوری که هست این فیلم را بسازد به استفاده از دیربازی که به زودی 41 ساله خواهد شد و سارا خوئینی‌های 42 ساله به عنوان بازیگران کاراکترهایی در محدوده سنی 20 تا 25 سال بسنده کند!

تهیه کنندگی چهره ای کم تجربه با حمایت انجمن دفاع مقدس

تهیه کنندگی “ماه گرفتگی” را هادی انباردار برعهده دارد که بیشتر در گروه تولید و تدارکات پروژه های دفاع مقدسی حضور داشته و البته از رفقای سالیان اخیر مسعود اطیابی است.

فارغ از ایفای نقشهای فرعی در تعدادی فیلم درجه دوی دفاع مقدسی، انباردار سابقه تهیه کنندگی یک فیلم به نام “دویدن تا نیمه شب” را هم دارد که دو سال قبل به تولید رسید اما نه اکران شد و نه به  شبکه خانگی وارد شد.

اما حالا انباردار با حمایت انجمن سینمای دفاع مقدس به تهیه کنندگی فیلمی رسیده که به نظر می رسد به مانند اسلافی نظیر “پایان نامه” و “قلاده‌های طلا” جزو پرحاشیه ترین فیلمهای سالیان اخیر باشد.

به اشتراک…

انباردار خود مدیر تولید “ماه گرفتگی” هم بوده، مرتضی غفوری مدیریت فیلمبرداری “ماه گرفتگی” را برعهده دارد و بابک اردلان صدابردار اثر است. طراح صحنه و لباس کار علی مربی است و حبیب مجیدی هم عکاس کار است.

کامبیز دیرباز
کامبیز دیرباز در آستانه 41 سالگی
سارا خوئینی ها
سارا خوئینی های 42 ساله
شهرام عبدلی
شهرام عبدلی