1

بازنویسی پروژه مصدقی عموجان توسط نویسنده همکار رخشان!؟

سینماروزان: مسعود جعفری جوزانی که در میان اهالی سینما به عموجان، شهره است مدتهاست به دنبال تولید فیلمی با عنوان #بهشت_تبهکاران است.

#بهشت_تبهکاران فیلمی تاریخی است که در خلال روایت زندگی روزنامه نگاری به نام احمد دهقان بنا دارد نقبی بزند به حوادث دوران مصدق و ماجرای ملی شدن صنعت نفت.

هرچند با ساخت فیلم #خائن‌کشی توسط مسعود کیمیایی به لحاظ جامعه‌شناسی بخشی از وقایع دوران مصدق و ملی شدن نفت به خوبی بازنمایی شده ولی به نظر می‌رسد محمد مصدق، شخصیتی است که باز هم باید در حال و هوایش فیلم ساخت.

فرید مصطفوی نویسنده همکار رخشان بنی اعتماد در آثاری مثل خون بازی، گیلانه و زیر پوست شهر به تازگی در گفتگو با روزنامه فرهیختگان از بازنویسی فیلمنامه #بهشت_تبهکاران چنین گفته: در این سال‌ها تعدادی فیلمنامه نوشتم. با کارگردان‌های مختلفی همکاری کردم. منتها این‌طور که کارگردان‌ها به من گفته‌اند، هیچ‌کدام سرمایه‌ای برای ساخته شدن پیدا نکرده‌اند. باقی ماجرا در اختیار من نیست. من کارم نوشتن است اما آخرین کارهایی که در این چند سال اخیر انجام دادم؛ یکی با مسعود جعفری‌جوزانی فیلمنامه‌ای به نام «بهشت تبهکاران» بود که به عبارتی بازنویسی کردم…

مصطفوی در چرايي به نتیجه نرسیدن پروژه‌هایش گفت: تا جایی که کارگردانان به من می‌گویند درواقع پیدا کردن سرمایه سالم کار سختی شده است. خیلی نمی‌توانم قضاوتی در این رابطه داشته باشم و دلایل آن را توضیح بدهم که چرا این سرمایه برای بعضی‌ها هست و برای بعضی‌ها نیست!… اما یک وجه مفید این سرمایه‌ها می‌تواند باعث بیکار نشدن اهالی سینما باشد. به‌خصوص بچه‌های فنی که دوران کرونا خیلی از آنان بیکار بودند.

این نویسنده که به جز بنی‌اعتماد نویسنده همکار در کارهایی مثل زادبوم و تقاطع از ابوالحسن داوودی بوده، بیان داشت: من فیلمنامه ندارم که به کسی بدهم. من فیلمنامه را با کارگردان می‌نویسم. برای اینکه چندین بار این کار را کردم، تعدادی فیلمنامه نوشتم، خیلی از من انرژی گرفت. به عبارتی جدا از مشکل جسمی چشم‌هایم، وسواس کاری هم مزید بر طولانی شدن پروسه نوشتن برای من است تا کار درخوری از آن به وجود بیاید. بنابراین چندین ماه باید وقت بگذارم. چیزی بنویسم که ممکن است هیچ وقت به نتیجه نرسد. لذا الان این کار را نمی‌کنم… فیلمنامه آقای جعفری‌جوزانی به این صورت بود که خیلی وقت بود پیش خودشان نوشته بودند. برای بازنویسی از من درخواست کردند که به ایشان کمک کنم…

فرید مصطفوی از بازنویسی بهشت تبهکاران مسعود جعفری جوزانی گفته
فرید مصطفوی از بازنویسی بهشت تبهکاران مسعود جعفری جوزانی گفته