1

بازسازی یکی از نقاشی‌های امام خمینی(ره) درباره به توپ بستن مجلس شورای ملی

سینماژورنال: در آستانه برگزاری نخستین جشنواره فیلم روح الله، روایتی داستانی در قالب فیلم از نقاشی امام خمینی (ره) از به توپ بستن مجلس شورای ملی ارائه می شود.

به گزارش سینماژورنال امیر فیضی و وحید نصیریان این روزها در حال ساخت فیلم برای جشنواره روح الله هستند.

 فیضی در سه فیلم کوتاه، سه رویداد مرتبط با زندگی امام خمینی (ره) را به تصویر می کشد. رویداد اول، نقاشی است که روح الله خمینی در دوران کودکی خود از «به توپ بستن مجلس شورای ملی توسط نیروهای قزاق» کشیده است.

 در زمان این واقعه، روح الله شش ساله بود و او در نقاشی که آن زمان بر اساس شنیده های خود از این واقعه کشید، احساسش نسبت به این اتفاق تلخ را ترسیم کرد. این نقاشی محور ساخت فیلمی کوتاه است که در آن از انیمیشن و تصاویر واقعی استفاده شده است.

فیلم دوم قصه ای واقعی دارد و ماجرای گردن بندی را روایت می کند که زنی ایتالیایی به امام خمینی (ره) هدیه می دهد و امام این گردن بند را به دختری سه ساله که پدرش در جبهه به شهادت رسیده هدیه می دهد.

در فیلم سوم نیز قصه زندگی پسربچه ای به تصویر کشیده می شود که نقاشی خاصی را برای امام خمینی(ره) می فرستد. این نقاشی دیر به دست امام می رسد و پس از دریافت، امام(ره)، هدیه ای برای این پسربچه ارسال می کند.

بخش هایی از فیلم اول در شهرستان خمین ساخته می شود و درخصوص فیلم های دوم و سوم، با رفتن به سراغ شخصیت های واقعی، ماجرا روایت خواهد شد.

«امیر فیضی» در گذشته نیز در این زمینه فعالیت هایی داشته که از جمله آن ها می توان به ساخت کلیپ هایی بر اساس اشعار شاعران معروف کودک و نوجوان برای جشنواره آیینه و آفتاب اشاره کرد.

وحید نصیری(راست) و امین فیضی
وحید نصیری(راست) و امیر فیضی

شن زیر دوربین

«وحید نصیریان» کارگردان دیگری است که این روزها در حال ساخت فیلمی یک دقیقه ای برای این رویداد است. این فیلم حال و هوایی شاعرانه دارد و با تکنیک «شن زیر دوربین» ساخته می شود. در این تکنیک که در سینمای انیمیشن متداول است، با حرکت دانه های ریز شن در زیر دوربین قصه یا موضوعی خاص روایت می شود. قابلیت انعطاف پذیری و نیز امکان ساخت فیلم های حسی و پُرتحرک از دلایلی است که باعث می شود فیلم سازان به سراغ این تکنیک بروند. این فیلم یک دقیقه ای پس از روایت قصه ای شاعرانه، به پرتره ای از امام خمینی (ره) ختم می شود.

نخستین جشنواره روح الله اوایل خرداد امسال همزمان با اصفهان در 13 شهر کشور برگزار می شود. محمد آفریده دبیر این جشنواره است و این رویداد در دو بخش «فیلم» و «فیلم نامه» پذیرای هنرمندان است.

همچنین در حاشیه این رویداد، فیلم هایی با موضوع اندیشه‌های امام خمینی (ره) با همکاری «انجمن سینمای جوانان ایران»،«مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» و «موسسه عروج فیلم» تولید می شود که آثار ذکر شده جزو این فیلم ها هستند.