1

“بادیگارد” و “ایستاده در غبار” جوایز اصلی مقاومت را از آن خود کردند/”یتیم‌خانه ایران” فقط یک جایزه فرعی گرفت

سینماژورنال: آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت عصر جمعه نهم مهرماه در سالن مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش سینماژورنال در اختتامیه جشنواره بخش عمده جوایز میان “ایستاده در غبار” و “بادیگارد” تقسیم شد و در حالی که گمان می شد “یتیم خانه ایران” ابوالقاسم طالبی هم بتواند لااقل یکی از دو تندیس بهترین فیلم یا بهترین کارگردانی را از آن خود کند اما این فیلم فقط یک جایزه ویژه برای کارگردانی دریافت کرد که البته این امر هم طعنه طالبی را در پی داشت.

در اختتامیه جشنواره مقاومت تندیس بهترین فیلم به حبیب والی نژاد برای «ایستاده در غبار» رسید. جایزه ویژه بهترین فیلم متناسب با موضوعات منطقه به حسن برزیده برای «مزار شریف» رسید و جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین فیلم با موضوع انقلاب به نرگس آبیار برای فیلم «نفس» رسید.

تندیس بهترین کارگردانی به ابراهیم حاتمی کیا برای «بادیگارد» اهدا شد. فرزندش به نیابت از او جایزه را دریافت کرد. جایژه ویژه این بخش به ابوالقاسم طالبی برای نویسندگی و کارگردانی «یتیم خانه ایران» رسید. طالبی گفت: ته جوایز به ما رسید ولی از همه تشکر می کنم.

تندیس بهترین فیلمنامه به محمدحسین مهدویان برای «ایستاده در غبار» رسید.

تندیس بهترین بازیگر زن به مریلا زارعی برای «ماهی سیاه کوچولو» رسید. زارعی در سخنانی گفت: گرفتن جایزه از دست این بزرگواران لذت بخش است. من این جایزه را از دست استاد نصیریان گرفتم و این شادی جایزه را دو چندان می کند. دوره قبل این تندیس را برای “چ” و “شیار ۱۴۳” گرفتم که همان سال از نقش “الفت” خداحافظی کردم و گفتم می خواهم نقش های دیگر را امتحان کنم که بعد از آن در “ماهی سیاه کوچولو” بازی کردم که کار سختی بود و در ایفای این نقش از کارگردان جوان کمک گرفتم.

وی افزود: کار جدیدم را در سینما با این تندیس آغاز می کنم. یکایک مردم ایران شایسته دریافت تندیس مقاومت هستند چه آن کارگری که با سختی کار می کند چه شهدای مدافع حرمی که برای ایران جان خود را فدا می کنند.

در ادامه مراسم تندیس بهترین بازیگر مرد به پرویز پرستویی برای «بادیگارد» رسید. پرستویی گفت: از هیات داوران که من را لایق این جایزه دانستند تشکر می کنم. از ابراهیم حاتمی کیا که این فرصت را برای من فراهم کرد تشکر ویژه می کنم.

وی در ادامه مطلبی خواند که در آن نوشته شده بود: دفاع مقدس پاسخی به تهاجم بود و دفاع از هر حقی مقدس است. تلفیق سینما و دفاع مقدس برای من ارزشمند بوده است چون به مردم فرصت اندیشه درباره این جنگ نابرابر را می دهد. درست نشان دادن دلاوری های مردم بسیار مهم است زیرا بهترین راه آشنایی مردم با جنگ همین است. هنوز مادران شهید در هر کوچه پس کوچه این شهر زندگی می کنند. آنها صاحبان حقی هستند که ما اجازه ناحق کردن آن را نداریم. به عنوان یک هنرمند امانتی در دست ما است و ما در برابر آن مسئولیم. ما در برابر مادری که هنوز چشم انتظار فرزندش است و در برابر جانبازان شیمیایی مسئولیم. ما به اعتقاد این نسل مدیونیم. فراموش نکنیم جنگی که بر ملت ایران تحمیل شد نابرابر بود و ما مدیون مردان جنگ هستیم.

دیپلم افتخار بهترین جلوه های ویژه میدانی به ایمان کرمیان برای «ایستاده در غبار» رسید.

دیپلم افتخار بهترین جلوه های ویژه بصری به امیر رضا معتمدی برای «مزار شریف» رسید.

همچنین یک لوح تقدیر به سیده ساره نورموسوی برای بازی «نفس» رسید.

جایزه ویژه بهترین فیلم از نگاه مردم به «بادیگارد» رسید. پژمان لشگری پور مجری طرح این جایزه را دریافت کرد. لشگری پور گفت: بغضی در دل عوامل بادیگارد است. مرتضی آوینی در جایی گفته بود متاسفانه بند ناف جریان روشنفکری از اول برخلاف ما بریده شده است. این جایزه نشان داد آقا مرتضی درست گفته است.