1

باخت ایران به ژاپن در گلدن‌گلوب!/شکست “قهرمان” از فیلمی اقتباسی متکی بر روابط بیمارگونه!

سینماروزان/مسعود احمدی: فیلم ژاپنی “ماشین مرا بران” جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان گلدن‌گلوب را از آن خود کرد تا دست نماینده ایران از جایزه خالی بماند.

باخت ایران به ژاپن در گلدن گلوب یادآور باخت‌های سالهای اخیر تیم‌های فوتبال ایرانی به نمایندگانی از شرق دور است و ازجمله باخت ایران به ژاپن در جام ملتهای ۲۰۱۹ آسیا و باخت پرسپولیس ایران به هیوندای کره در جام باشگاه‌های ۲۰۲۰ آسیا !

در شاخه بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب۲۰۲۲ فیلم “قهرمان” ساخته اصغر فرهادی به نمایندگی از سینمای ایران در کنار آثاری از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، فنلاند و ژاپن به جمع نامزدهای نهایی راه یافته بود که در نهایت جایزه این شاخه به فیلم “ماشین مرا بران” ساخته “ریوسوکه هاماگوچی” از ژاپن رسید.

این فیلم در جشنواره فیلم کن۲۰۲۱ جایزه بهترین فیلم‌نامه و جایزه فیپرشی را گرفته بود. ژاپن نیز این فیلم را به عنوان نماینده خود در اسکار ۲۰۲۲ معرفی کرده است تا با دریافت گلدن گلوب توسط این فیلم، تردیدها برای موفقیت “قهرمان” در اسکار هم افزایش یابد.

داستان “ماشین مرا بران” درباره ارتباط یک بازیگر تنها و دختر جوان ۲۰ ساله‌ای است که به‌عنوان راننده او استخدام شده؛ این استخدام راننده هم ریشه دارد در تمایلات غیرمتعارف این بازیگر.

شخصیت‌های اصلی “ماشین مرا بران”- که اثری اقتباسی به شمار میرود و براساس داستان کوتاهی از هاروکی موراکامی نوشته شده -به حرفه تئاتر اشتغال دارند و روابط عاشقانه آنها ساختارشکنانه یا حتی بیمارگونه است، مثلا یکی از شخصیت‌ها که نویسنده هم هست، حین معاشقه داستان می‌سازد!!!

موفقیت یک فیلم اقتباسی ژاپنی در گلدن‌گلوب می‌تواند الگویی باشد برای سینماگران ایرانی که دست از مدعای مؤلف بودن(!) بردارند و با رجوع به منابع داستانی قدرتمند در ادبیات ایرانی، مسیری تازه بگشایند در ارتباط با مخاطب.

فهرست کامل برندگان سینمایی گلدن گلوب۲۰۲۲ را بخوانید:

–بهترین فیلم درام
قدرت سگ

— بهترین فیلم کمدی یا موزیکال
داستان وست ساید

–بهترین کارگردانی
جین کمپیون (قدرت سگ)

–بهترین بازیگر نقش اصلی مرد درام
ویل اسمیت (پادشاه ریچارد)

— بهترین بازیگر نقش اصلی زن فیلم درام
نیکول کیدمن (پادشاه ریچارد)

— بهترین بازیگر نقش اصلی مرد فیلم کمدی یا موزیکال
اندرو گارفیلد (تیک تیک بوم)

— بهترین بازیگر نقش اصلی زن فیلم کمدی یا موزیکال
راشل زگلر (داستان وست ساید)

— بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
برنده: کودی اسمیت-مک‌فی (قدرت سگ)

–بهترین بازیگر نقش مکمل زن
آریانا دبوسه (داستان وست ساید)

–بهترین فیلمنامه
کنت برانا (بلفاست)

–بهترین موسیقی اصلی متن
تل ماسه (هانس زیمر)

— بهترین فیلم خارجی (غیرانگلیسی زبان)
ماشین مرا بران (ژاپن)

— بهترین انیمیشن
اِنکانتو