1

بابک کریمی خطاب به مخالفان “خانه دختر”: چرا به‌جای کاراکتر “پدر” سراغ گزینه‌های دیگر نرفتید؟

سینماژورنال: حدودا 5 ماه قبل و در آستانه اکران “خانه دختر” این فیلم توقیف شد.

به گزارش سینماژورنال البته قبل از روی پرده رفتن فیلم نیز این فیلم نسبت به نسخه اصلی دچار ممیزی شده بود. اصلی ترین پلانهایی که از فیلم حذف شده بودند نیز مربوط به نگاههای بازیگر مرد مکمل آن بابک کریمی بود.(اینجا را بخوانید)

یکی از پلانهای حذف شده فیلم جایی بود که پدر داستان(با بازی بابک کریمی) با نگاهی ارعاب‌آور به دختر کوچک خود نگاه میکند؛ نگاهی که البته به هنگام نمایش در جشنواره انتقادات رسانه های افراطی را موجب شد.

بابک کریمی بازیگر این فیلم که این روزها برای شرکت در جشنواره ای به نام “راه ابریشم” به چین سفر کرده است حین گفتگوی تفصیلی خود درباره این جشنواره توضیحات کوتاهی را هم درباره کاراکتر پردردسرش در “خانه دختر” داده است.

کریمی درست مانند پرویز شهبازی نویسنده فیلمنامه “خانه دختر” که درام را شبیه به یک آزمایش روانپزشکی موسوم به “رورشاک” خوانده بود(اینجا را بخوانید) این فیلم را یک تست روانشناسی می داند.

آنها که بر شخصیت پدر تمرکز کرده اند از خودشان بپرسند چرا به سراغ گزینه های دیگر نرفته اند؟

بابک کریمی به “ایسنا” می گوید: این فیلم معمایی است که به دنبال راه حل نیست. یعنی فیلم اصلا پلیس بازی ندارد بلکه مثل یک تست روان‌شناسی است که سوالی را مطرح می‌کند و به سه گزینه هم اشاره می‌کند، پس هرکسی بر مبنای دید فرهنگی، شخصی و … خود جوابی را که به آن نزدیکتر است، انتخاب می‌کند.

کریمی با اشاره به منتقدان فیلم که نگاههای پدر داستان را مجالی کرده بودند برای نتیجه گیری درباره اثر بیان می دارد:  آنهایی که شخصیت پدر را در ماجرای فیلم محور می‌دانند، به جای این که به فیلمساز اعتراض کنند یا از او خرده بگیرند، باید از خودشان بپرسند که چرا روی این موضوع تمرکز کرده‌اند و به جای آن سراغ گزینه‌های دیگر نرفته‌اند؟!

فیلمنامه پرویز شهبازی با بازی حامد بهداد

به گزارش سینماژورنال “خانه دختر” ساخته شهرام شاه حسینی که فیلمنامه آن را پرویز شهبازی کارگردان آثاری چون “دربند” و “عیار۱۴” نگاشته است از حضور بازیگرانی چون حامد بهداد، پگاه آهنگرانی، رعنا آزادی ور، باران کوثری و بابک کریمی سود می برد.

داستان این درام گزنده اجتماعی درباره دختری است که در آستانه ازدواج در معرض آزمون دوشیزگی قرار می گیرد و همین است که سرنوشتی تلخ و دردناک را برایش رقم می زند.

به هنگام نمایش فیلم در جشنواره برخی نمادهای موجود در فیلم را نشان دهنده تعرض پدر به دختر دانسته بودند اما بابک کریمی با رد این مسأله آن را صرفا ناشی از تفکرات نادرست نسبت به فیلم دانسته بود.(اینجا را بخوانید)