1

ای کاش هیات مدیره دائم‌الاختلاف خانه سینما از جامعه صنفی تهیه‌کنندگان یا کانون کارگردانان بیاموزند

سینماروزان: انعکاس خبر، شایعه، پچ‌پچه و زمزمه از درگیری‌ها و اختلافات درونی هیات مدیره خانه سینما از حد گذشته و هفته‌ای نیست که خبری درباره درگیری میان اعضای هیات مدیره نشنویم.

اگر این اختلافات زمینه‌ای می‌شد برای اصلاح و رسیدن به اجماع بر سر اصول اولیه‌ای که خانه سینما برایش بنا شد، ایرادی نداشت ولی وقتی می‌بینیم که نزدیک به سه سال بعد از روی کار آمدن این هیات مدیره، همچنان تنها خروجی محسوس هیات مدیره، درگیری و اختلاف و متلک‌پرانی اعضا به یکدیگر است واقعا باید گریست به حال خانه سینمایی که چنین هیات مدیره‌ای دارد.

هیات مدیره‌ای که بعد از ماهها اختلاف و درگیری هنوز نتوانسته بر سر اصول ابتدایی و مثلا ارائه تسهیلات به تمام اعضای صنف، به توافق برسد واقعا بود و نبودش چه فایده‌ای دارد؟؟ چرا به‌خاطر همین بلای کرونا هم که شده اعضای هیات مدیره فقط برای یک بار کنار هم قرار نمی‌گیرند و تشریک مساعی نمی‌کنند برای برداشتن باری از دوش تمام اعضای صنف؟

سه سال است که هیات مدیره خانه سینما منفعلانه نظاره‌گر حذف هزاران سینماگر از فهرست عیدی میلیاردی ارشاد است و سه سال است که هیات مدیره خانه سینما درباره بی‌کفایتی‌های بیمه تکمیلی درمان سینماگران، منفعل است و سه سال است که هیات مدیره خانه سینما دست روی دست گذاشته و حتی به‌دنبال ارتقای بیمه تامین اجتماعی اعضا نمی‌رود تا پیشکسوتان خانه با حقوق زیر ۲میلیون، بازنشسته نشوند!

به‌خاطر بحران کرونا هم که شده از هیات مدیره انتظار می‌رفت دست از اختلافات کودکانه بردارد و یک قدم برای کف صنف بردارد نه آن که همچنان فقط بازتاب اخبار درگیری‌ها باشد که بشود مهمترین خروجی هیات مدیره.

در همین روزها رفتارهایی منطقی از دو صنف مهم سینمای ایران دیده‌ایم؛

یکی جامعه صنفی تهیه‌کنندگان به ریاست سیدضیاء هاشمی که کوشیده بی شوآف و هیاهوی رسانه‌ای با رایزنی‌ مستقیم شرایط تخصیص سبدکالا به تمام اعضای صنف خود فراهم کند.
دیگری کانون کارگردانان که با تلاشهای شورای مرکزی خود و ازجمله پوران درخشنده و رضا درمیشیان توانسته بن‌های خرید کالا میان تمام اعضای صنف توزیع کند.

مسیری که جامعه صنفی تهیه‌کنندگان و کانون کارگردانان رفته‌اند مسیر تازه‌ای نیست و سالهاست صنوف و سندیکاهای وطنی مشغول پیمودن این مسیرند ولی بدبختانه آن قدر خانه سینما به‌خاطر اختلافات هیات مدیره گرفتار انحراف معیار شده که سایر صنوف سینما درحسرت رفتار مثبتی هستند که از جامعه صنفی تهیه‌کنندگان و کانون کارگردانان سر زده.

چرا شورای مرکزی جامعه صنفی می‌تواند برای تمام اعضایش تسهیلات بگیرد و هیات مدیره خانه سینما نمی‌تواند؟ چرا شورای مرکزی کانون کارگردانان می‌تواند برای تمام اعضایش حرمت قائل شود و هیات مدیره خانه سینما نمی‌تواند؟؟

پاسخ این است که هرچند اعضای شوراهای مرکزی جامعه صنفی، کانون کارگردانان و هیات مدیره خانه ازمنظر سطح معیشت در یک وضعند ولی شواهد نشان‌دهنده آن است که در کانون و جامعه صنفی، روسایی هستند که غم بینوایان، رخ‌شان را زرد کرده ولی عملکرد اعضای هیات مدیره خانه سینما نشان‌دهنده بی‌خبری یا تظاهر به بی‌خبری از غم بینوایان است! 

سیدضیاء+هاشمی+پوران+درخشنده
پوران درخشنده از هسته مرکزی کانون کارگردانان و سیدضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان