1

در واکنش به اظهارات علنی یک نماینده مجلس!⇐ایوبی با یک غلط املایی به حمایت از جنتی پرداخت و نوشت⇐حمایت وزیر ارشاد مستعفی از یک کارگردان باوقار طبیعی بوده!!

سینماروزان: بعد از اخبار برخی رسانه ها که دلایل استعفای علی جنتی را “غیرفرهنگی” می دانستند در جلسه رای اعتماد وزیر جدید ارشاد هم احسان قاضی زاده نماینده مجلس با بیانی صریح دلیل استعفای جنتی را بی ربط به ماجرای کنسرتها و دغدغه فرهنگی مراجع دانسته و البته بر “عبرت آموز بودن” آن تاکید کرد.

به گزارش سینماروزان این موضوع را که بگذاریم کنار اخبار تلگرامی درباره دلایل استعفا و ردپای برخی تله فیلمسازان که به دنبال مجوز پخش بودند(!) در این ماجرا، حجم پرسشها دوچندان می شود.

در این اوضاع حجت ا.. ایوبی رییس سازمان سینمایی در یادداشتی تلگرامی، به حمایت از جنتی برخاسته و شایعات تلگرامی را این طور پاسخ داده که حمایت وزیر ارشاد از یک کارگردان که او را به وقار می شناسند، طبیعی است!

البته که ایوبی از این کارگردان باوقار نامی نبرده اما اگر اخبار تلگرامی پیرامون استعفا را رصد کنیم برخلاف گفته ایشان با “کارگردان باوقاری”به معنای واقعی کلمه روبرو نمی شویم و فقط برخورد می کنیم با تعدادی نام اختصاری بانوان که هیچ کدام از این اسامی هم کمترین انطباقی با کارگردانان زن شناخته شده سینمای ایران ندارند.

از آن گذشته ایوبی چه پاسخی دارد بر سخنان قاضی زاده هاشمی نماینده فریمان در مجلس، که خطاب به وزیر جدید ارشاد گفت: شما امروز می‌خواهید سکان‌دار اموری باشید که داستان‌های عبرت‌آموزی داشته است؛ آقای علی جنتی نه شهید کنسرت هستند و نه برای دغدغه دولت نسبت به سخنان مراجع کنار گذاشته شدند که اگر قرار بود اینطور باشد، باید سه سال پیش کنار گذاشته می‌شد. اما امروز چیزی نمی‌گویم چرا که از رهبر انقلاب آموخته‌ام که مراقب نگفته‌ها و گفته‌هایم باشم!

آیا متن ایوبی نوعی پاسخگویی غیرمستقیم و توام با محافظه کاری به سخنان علنی این نماینده است؟

متن حامیانه ایوبی در باره شایعات پیرامون استعفای جنتی را با این توضیح بخوانید که این رییس در ظاهر علاقمند به شعر و ادب و مولانا، یک غلط املایی فاحش هم در یادداشت خود دارند و “بی محابا” را با “ه” نگاشته اند:

عالمی را یک سخن ویران کند روبهان مرده را شیران کند گویی دیگر رسم شده که پس از جابجایی یک مدیر به هر بهانه ای باید پچ پچه ها آغاز شود. بدگمانی، بدگویی و اتهام و افترا گویی قبح گذشته را از دست داده. و چه مصیبتی بالاتر از این. هیچ دلیلی ندارد که وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی از این قاعده بد استثناء شود. در شرائطی که اهالی فرهنگ و هنر روزگار تازه ای از ادب و احترام و رونق را می آزمودند، تلاطم و حرف و حدیث و سنت ناپسند پشت سرگویی آغاز شد. در این جهانِ جهانی شده که فرصتی بی مانند برای ارتباطات پدید آمده برخی اما ویروس گونه به جانِ آبروی مردم افتاده اند. می تازند، محکوم می کنند و شنیده ها و نشنیده ها را وسیله ای برای عقده گشایی ها خود قرار می دهند. خبرهایی که ازناکجاآبادها می آید و در فضاهای مجازی و غیرمجازی آنقدردست به دست می شود تا بی اصالتی اش در لابلای این همه غوغا گم شود.
 در این بین از ناکجایی خبری بر حمایت وزیر محترم پیشین از کارگردانی که او را به وقار و احترام می شناسند منتشر و حمایت طبیعی وزیر از اهالی هنر را در کارگاه ذهن و جان بدگمان خود به گونه ای دیگر تفسیر و زبان به بهتان و ناسزا گشوده اند.
دستور وزیر برای حمایت از هنرمندان در چارچوب ضوابط امری پیوسته و دائمی است در وزارت فرهنگ. رسیدگی به امور کسانی که در لابلای بوروکراسی پیچیده و هزار توی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سازمان سینمایی گرفتار می شوند همواره بوده، هست و خواهد بود. آنها که بی مهابا{بی محابا} تیر از کمان سخن می کشند بخوانند یک بار دیگر این سخن مولانای بزرگ را که: نکته ای کان جست ناگه از زبان همچو تیری دان که آن جست از کمان چون گذشت از سر جهانی را گرفت گرجهان ویران کند نبود شگفت و بدانند که این طوفانها فروخواهد نشست. غبارها خواهد رفت و حقایق می ماند. فرهنگ و دین و سنتهای ما نکوهش می کند این بی اخلاقی ها را به هر نامی که باشد. بدگمانی، اتهام و پشت سرگویی به هر نامی و به هر شیوه ای محکوم است و ناپسند. و تلاش های علی جنتی و دیگر خادمان سربلندی کشور در جای خود محفوظ است و ماندگار.

تصویری از متن تلگرامی ایوبی
تصویری از متن تلگرامی ایوبی