1

این بولتن‌ها را برای چه کسی درمی‌آورید؟

سینماروزان: غلبه فضای مجازی بر فضای کاغذی در سالهای اخیر موجب آن شده که روزبروز از حجم مخاطبان رسانه های کاغذی کاسته شود.

به گزارش سینماروزان اغلب رسانه های پیشرو کوشیده اند با تقویت واحد آنلاین خود شرایطی را فراهم آورند برای جانماندن از قافیه سایبر با این حال آنچه در مهمترین جشنواره فجر به چشم می خورد کاملا در تناقض با این رویه است.

امسال هم کاخ جشنواره مواجه است با تعدادی بولتن کاغذی که توسط ارگانهایی وابسته به منابع عمومی تولید شده و در میان مهمانان توزیع می شوند.

ساختار تکراری و کلیشه پردازانه این بولتنها و تکرار مکررات حاکم بر آنها که از محتوا تا گرافیک را شامل میشود از یک سو و در دسترس بودن اپلیکیشنهای اطلاع رسانی مجازی از سوی دیگر موجب شده این بولتنها با کمترین اقبال مخاطبان مواجه شوند.

عجیب آنجاست که یکی از این بولتنها توسط دبیرخانه جشنواره و با تصدی گری شخصی منتشر می شود که سالهاست کار روزنامه نگاری نکرده و بیشتر درگیر روابط عمومی گری آن هم از نوع ارگانی اش بوده است.

در شرایطی که جشنواره فجر امسال یک کانال تلگرامی کاملا آنلاین و جامع داشته که به ساده ترین شکل ممکن محتواهای متنی-تصویری مرتبط با جشنواره را منتشر کرده انتشار یک بولتن کاغذی مملو از کلیشه ها و بدون حتی یک ریویوی راهبردی چه فایده ای دارد جز اتلاف سرمایه؟

اگر انتشار این بولتن و مانند آن با جذب اسپانسر در بخش خصوصی صورت می گرفت قطعا با برگشت خوردن دوسوم تیراژ در همان دو شماره اول، راه ادامه انتشار بسته می شد اما از آنجا که خرج از کیسه مهمان است، حاتم طایی شدن هم آسان شده و کنتراتچیان با بودجه عمومی، بولتنهایی در قطع های غریب و با مطالبی کاملا مستعمل درمی آورند و خروجی کارشان تا ساعات انتهایی شب دست نخورده در ورودی برج باقی می ماند و ککشان هم نمی گزد…