1

این است نتیجه عدم قبول پیشنهاد ۱٫۵ برابری تلویزیون⇐بدهکاری چندصدمیلیونی تهیه‌کننده به عوامل «کلاه قرمزی۹۶»+نمونه‌ای از اعتراض عوامل تولید

سینماروزان: زمانی که حمید مدرسی تهیه‌کننده مجموعه «کلاه قرمزی» از عدم توافق مالی با صداوسیما برای روی آنتن فرستادن «کلاه قرمزی96» گفت گمان نمی‌کرد این عدم توافق با صداوسیما و ماندن بر سر رقم پیشنهادی خویش که مدیران سیما آن را زیاده خواهی می دانستند منجر شود به حذف سریال از کنداکتور نوروزی.

به گزارش سینماروزان در سالهای قبل اغلب مدیران سیما می کوشیدند با تعامل با تهیه کننده «کلاه قرمزی» که در این سالها ایرج طهماسب شوهرخواهرش را هم به عنوان شریک کنار خود داشته، شرایط را در جهت حل مشکل و روی آنتن رفتن این مجموعه فراهم کنند اما این بار محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دوم به‌زعم خود زیاده‌خواهی تهیه کننده را تاب نیاورد و این گونه بود که «کلاه قرمزی96» از کنداکتور نوروزی حذف شد.

بعد از حذف از کنداکتور نوروزی که البته با انتقاد مخاطبان همراه شد فرضیه تدوین مجدد و آماده کردن سریال برای پخش در ماه رمضان طرح شد و در شرایطی که به دلیل کمبود مجموعه های طنز و مفرح می شد بر روی این فرضیه حساب باز کرد اما این اتفاق هم نیفتاد تا «کلاه قرمزی96» در بایگانی بماند.

این بایگانی شدن، ضرر اصلی را به عوامل کار و از جمله عروسک گردانان و صداپیشگان زد که نتوانستند دستمزدهای خود را بابت این کار تسویه کنند و همین شده است که در روزهای اخیر صدای اعتراض برخی از عوامل در شبکه های اجتماعی بلند شده است و از جمله محمد لقمانیان عروسک گردان «فامیل دور» و صداپیشه «بچه قامیل دور».

لقمانیان با به اشتراک گذاری تصویری از خودش در کنار «بچه فامیل دور» نوشته است: اون موقعی که بچه ی فامیل داشت از من و علی سلفی میگرفت، هیچکدوم از ما سه نفر نمیدونستیم که کلاه قرمزی پخش نمیشه، نمیدونستیم سال بدی رو پیش رو داریم…سالی بی کلاه قرمزی…بی دستمزد و سال بی مهریِ صدا و سیما…

وضعیتی که برای این صداپیشه رخ داده تقریبا برای اغلب عوامل دیگر هم پیش آمده و اغلب دست‌اندرکاران جلو و پشت دوربین «کلاه قرمزی96» بابت حضور در این مجموعه طلبکار هستند؛ طلبی که به نظر می رسد تا روی آنتن رفتن مجموعه تسویه نخواهد شد و البته مسیر تولید فیلمی سینمایی با نام «کلاه قرمزی و دوستان» که پیشتر از آن سخن گفته شده بود را لااقل با عوامل فعلی سد خواهد کرد.

 یادمان نمی رود که اواخر اسفند95 محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو در واکنش به ادعای برآورده نشدن انتظارات مالی که از سوی تهیه کننده «کلاه قرمزی» مطرح شد به صراحت گفت: با وجود محقق نشدن منابع مالی لازم وعده داده شده از طرف تهیه‌کننده، به ایشان اعلام کرده‌ام که سازمان برنامه در حال تولید «کلاه قرمزی ۹۶» را با بهترین قیمت خریدار است؛ این یعنی حتی پنجاه درصد فراتر از مجموعه هزینه مالی «کلاه قرمزی ۹۴».(اینجا را بخوانید)

بدیهی است که اگر طرفین به توافق می رسیدند و همان پیشنهاد قیمتی سازمان که  1.5 برابر هزینه فصل قبل بود پذیرفته می‌شد صدای اعتراض عوامل به عدم تسویه حساب بلند نمی شد.

با فرض درنظر گرفتن حق ارائه پیشنهاد قیمتی از سوی تهیه کننده به عنوان مالک به متقاضی که سیما باشد این حق را هم باید برای عوامل قائل بود که بی لحاظ کردن درگیری پیش آمده، دستمزد خود را از مالک کار طلب کنند. چرا تهیه کننده که میدانست توافق با تلویزیون منتفی است برای تسویه حقوق دست اندرکاران کاری نکرد؟

آیا نمی شد با واگذاری رایت پخش «کلاه قرمزی96» به یکی از شرکتهای حیطه شبکه خانگی لااقل شرایط پرداخت دستمزد عوامل فراهم شود؟

چرا این اقدام صورت نگرفت؟ آیا در شبکه خانگی هم شرکتی پیدا نشد که پاسخگوی درخواست مالی بالای تهیه کننده باشد یا آن که به دلیل مالکیت تلویزیون بر رایت اصلی «کلاه قرمزی» امکان این امر میسر نبود؟

هه اینها به کنار تکلیف دستمزد عوامل «کلاه قرمزی96» به کجا خواهد رسید؟ آیا مدیران تلویزیون برای کمک به حل مشکل پیش آمده وارد خواهند شد یا لااقل تا پایان سال و احتمالا برنامه ریزی برای پخش مجموعه در نوروز97 این طلبها تسویه نخواهد شد؟

متن اجتماعی محمد لقمانیان
متن اجتماعی محمد لقمانیان