1

اولین شبکه تلویزیون تعاملی صداوسیما عیدفطر می‌آید

سینماژورنال: در حالی که هنوز بحث بر سر مالکیت سامانه های  “تلویزیون تعاملی” و “ویدیوی درخواستی” میان صداوسیما و وزارت ارشاد وجود دارد به تازگی رسانه ملی خبر از راه اندازی یک تلویزیون تعاملی به نام “پارس تودی” داده است.

به گزارش سینماژورنال “پارس تودی” که شبکه ای اینترنتی است با تجمیع تعدادی رادیوی برون مرزی راه اندازی خواهد شد.

ساختاری که برای راه اندازی این شبکه تلویزیون اینترنتی درنظر گرفته شده است ساختاری است که بیش از هر چیز یادآور سامانه «ویدیوی درخواستی» است که همین حالا هم برخی از سایتهای فعال در این حیطه در کشورمان وجود دارند.
صحبتی کهدرباره تعاملی بودن این شبکه بیان شده است ذهن را به این سمت می برد که شاید با یک تلویزیون تعاملی روبروییم اما سازوکار حاکم بر این شبکه همان «ویدیوی درخواستی» است.
برای روشن شدن قضیه به به صورت ساده به تعریف این دو سامانه یعنی «ویدیوی درخواستی» و «تلویزیون تعاملی» می پردازیم. هر دوی این سامانه ها عرضه محتوای تصویری چنان که این روزها در قالب لوح فشرده در دسترس است را پشتیبانی می کنند با این حال در نوع اول یعنی «ویدیوی درخواستی» ارائه محتوا از طریق سامانه های اینترنتی و البته اپلیکیشنهای ارتباطی قابل استفاده در گوشی های همراه صورت می گیرد اما در نوع دوم عرضه محتوا از طریق گیرنده‌های دیجیتالی که از طریق اینترنت با مرکز ارائه خدمات در ارتباط هستند.
از آنجا که در مورد «پارس تودی» پخش شبکه از طریق اینترنت صورت می گیرد به همین دلیل است که باید آن را متعلق به سامانه «ویدیوی درخواستی» بدانیم.

گزارش روابط عمومی صداوسیما درباره راه اندازی این شبکه را بخوانید:

شبکه “پارس تودی” زیر مجموعه معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما مصادف با عید سعید فطر راه‌اندازی می‌شود.

با بهره‌گیری از فضای وب تعداد 36 رادیوی برون‌مرزی با 32 زبان مختلف تجمیع شده و با هم‌افزایی این رادیوها، شبکه‌ای اینترنتی با نام “پارس تودی” راه‌اندازی شود. “پارس تودی” تنها به صدا محدود نمی شود و می‌توان متن و تصویر هم به آن پیوست کرد.

یکی از ویژگی‌های “پارس تودی” تعاملی بودن آن است؛ به عبارتی میان کاربر و سرور (server) ارتباط دوطرفه برقرار می‌شود و کاربر می‌تواند جدول پخش و برنامه مورد تقاضای خود را انتخاب کند. ویژگی دیگر آن، این است که اگر یک گزارش به یک زبان تهیه شود می‌توان آن را به بیش از 30 زبان منتشرکرد.

چشم‌انداز پارس تودی به عنوان یک شبکه بین‌المللی، تبادل تصویر و مرجع اخبار در رقابت با شبکه‌های رویترز و آسوشیتدپرس تعریف شده است. برای نیل به این هدف سه برنامه در نظر گرفته شده است؛ برنامه کوتاه‌مدت که تجمیع و هم‌افزایی رادیوهای برون‌مرزی بود انجام پذیرفت، برنامه میان‌مدت که شامل تولید محتوا و صوت و تصویر برای اشتراک گذاشتن روی شبکه و برنامه بلندمدت شامل توسعه همه جانبه شبکه تا رسیدن به جایگاه یک مرجع بین‌المللی اخبار است.

برای این کار 300 خبرنگار برون‌مرزی از سراسر دنیا داده‌ها و اطلاعات خبری خام خود را روی خط آنلاین “پارس تودی” می‌گذارند.

⇓⇓⇓

برای بیشتر دانستن درباره سامانه های “تلویزیون تعاملی” و “ویدیوی درخواستی”  اینجا را کلیک کنید.