1

اوضاع معیشتی اهالی سینما خوب نیست!/نزدیک دو هزار سینماگر کاملا بیکارند!/دویست سینماگر به بیماری صعب‌العلاج دچارند/بیمه بازنشستگی سینماگران باید اصلاح شود/سازمان برنامه و بودجه به ارتقای معیشت سینماگران کمک کند

سینماروزان: محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در دیدار مشترک میان داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه با شماری از سینماگران، از اوضاع معیشتی نزار اهالی سینما گفت و از سازمان برنامه و بودجه خواست، هرچه زودتر مشکلات اساسی اهالی سینما را رفع کنند.

محمد خزاعی گفت: متاسفانه امروز وضعیت معیشت خانواده سینما خوب نیست، از ۶ هزار عضو خانه سینما ، ۱۸۰۰ تا ۲ هزار نفر دیگر هیچگونه فعالیت و درآمدی در سینما ندارند و کاملا بیکارند. حدود دویست مورد بیماری خاص در سینماگران وجود دارد که برخی دچار بیماری های صعب العلاج هستند که باید فکری جدی برای معیشت آنها صورت گیرد.

او ادامه داد: در بخش معیشت با مباحث بیمه، مسکن و مالیات روبه رو هستیم و امیدواریم با کمک سازمان برنامه و بودجه به جمع بندی خوبی دست یابیم. در خصوص مشکلات بیمه با تامین اجتماعی جلساتی داشته ایم که بخشی از آن در حال برطرف شدن است. مسیر بازنشستگی سوابق بیمه ای پیشکسوتان نیاز به اصلاح دارد که باید از طریق اختصاص اعتبارات به سازمان تامین اجتماعی مشکل حل شود. در بحث مسکن پیگیر طرح مسکن ملی هستیم و لازم است سازمان برنامه به دنبال ارتقای معیشت سینماگران باشد.

وی افزود: سینمای ایران یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است و در دنیا زبانزد و صاحب اعتبار است. سینمای ایران افتخارات زیادی در حوزه بین الملل داشته و جزو ۱۰ کشور مطرح دنیا هستیم. درست است که نحیف است و در سیاست گذاری ها مشکلات متعددی دارد اما از لحاظ تاثیرگذاری در مسائل داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است. همه کشورها در جهان امروز به دنبال احیاء و تقویت صنعت سینمای خود هستند و برای آن هزینه ها و سرمایه گذاری های هنگفتی را انجام می دهند.

خزاعی اظهار کرد: سینمای ما در دنیا از نیروی انسانی شاخصی برخوردار است و این از جمله بزرگترین سرمایه های ملی ماست. باید قدر تک تک این سرمایه ها و هنرمندان ملی را بدانیم و پاس بداریم. از اوایل انقلاب آثار درخشان و ماندگاری در عرصه های مختلف اعم از حوزه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس، مقاومت، مسائل اجتماعی و حوزه های دینی توسط سینماگران این مرز و بوم تولید و در تاریخ سینمایی ایران ثبت و ضبط شده است.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در این نشست اظهار کرد: در خصوص مشکل تسهیلات ما می‌توانیم در شورای پول و اعتبار، خطی اعتباری برای هنرمندان تعریف کنیم و جزو اختیارات ماست و قابل تصویب در قالب نرخ سود ترجیحی است و باید هزینه یکسال آن محاسبه شود تا در مصوبه ای از شورای پول و اعتبار دریافت کنیم. همچنین در قالب برنامه، مجوز دیگری داریم که براساس آن کسانی که در ساخت، تکمیل و تجهیز، توسعه اماکن فرهنگی و هنری و ورزشی سرمایه گذاری می کنند، را به عنوان هزینه قابل قبول مالیات می پذیریم که این ابتکاری جدیدی است.

وی عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه نسبت به پوشش بیمه تامین اجتماعی اعم از تبعات درمانی و بازنشستگی باید اقدام کنند. بنابراین این تکلیف برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده تا هنرمندان با پوشش بیمه ای تامین اجتماعی، درمانی و بازنشستگی مکفی حمایت شوند.

منظور افزود: تخصیص اعتبارات را با توجه به اولویت ها در ابتدای سال مشخص کنید و به روزهای پایان سال موکول نکنید. موضوع مالیات را در اصلاحات مجلس حتما دنبال میکنیم. در خصوص کیفیت بیمه به طور مشخص موارد مطرح شود تا در تامین اجتماعی پیگیری شود.

فریبا کوثری بازیگر سینما در این نشست گفت: بازیگران باسابقه زیر فشار هستند چون فیلمسازان به دنبال چهره های جدید می روند. از ما که گذشت اما بخش زیادی از بازیگران قدیمی بیکارند و در وضعیت معیشتی بدی قرار دارند. دغدغه مشترک همه ما فقط سینما و فرهنگ است و در این راه یکدل هستیم. منابع و اقتصاد سینما ضعیف است و بودجه های ناچیز.

محمد خزاعی رئیس سینما خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه: اوضاع معیشتی اهالی سینما خوب نیست!/نزدیک دو هزار سینماگر کاملا بیکارند!/دویست سینماگر به بیماری صعب‌العلاج دچارند/بیمه بازنشستگی سینماگران باید اصلاح شود/سازمان برنامه و بودجه به ارتقای معیشت سینماگران کمک کند
محمد خزاعی رئیس سینما خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه: اوضاع معیشتی اهالی سینما خوب نیست!/نزدیک دو هزار سینماگر کاملا بیکارند!/دویست سینماگر به بیماری صعب‌العلاج دچارند/بیمه بازنشستگی سینماگران باید اصلاح شود/سازمان برنامه و بودجه به ارتقای معیشت سینماگران کمک کند

بهرام رادان بازیگر سینما عنوان کرد: صنعت سینما باید فضای تبلیغات داشته باشد در آن صورت بروکراسی آنقدر هم پیچیده نبود و شاید هم یک صفر به رقم درآمدی سینما بیشتر می شد و دغدغه ها کمتر بود. کشور ترکیه اشتراکات فرهنگی بسیاری با ما دارد و با کشورهای دیگر به صورت قراردادی ، فیلم تولید میکند و در بازار پیچیده ای فعالیت می کند. امیدوارم روزی در زمینه ارزآوری و سود در سینما حرف بزنیم . ترکیه در بسیاری از بخش هایی فیلمسازی همچون گریم ضعیف است ولی در تولید فیلم پیشرفت های زیادی داشته است.آرزو می کنم روزی مرفه بی درد به جای طعنه، آرزو باشد.

حامد بهداد بازیگر سینما در این نشست گفت: شاید تعدد گلایه های اهالی سینما حتی برای دقایقی ما را بی‌حس کند ولی از حساسیت بالایی برخوردار است. ما کارگر معدن نیستیم و هنرمندیم و رابطه نزدیک و تنگاتنگ با مردم داریم. خواهش میکنم این حرف ها را باور کنید که حقیقت دارد. ۲۵ سال است که بازیگرم و درباره بیمه و مالیات همان حرف ها را همواره شنیده‌ام. این دنیا جهان زشتی است و ما هنرمندان و سینماگران باید در آن امید تولید کنیم. وضعیت سینما برای هنرمندان کشور شایسته نیست. امید و همت را ما پخش میکنیم. باور کنید که این صنف کوچک پر از تنگدستی و نیازهای اساسی است.

این نشست با حضور جمعی از سینماگران کشور از جمله فریبا کوثری، بهرام رادان، حامد بهداد، محسن علی اکبری، احمد مرادپور، منوچهر محمدی، غلامرضا موسوی، علی سرتیپی، ابوالحسن داودی، احمد میرعلایی، محمدرضا عرب، حبیب اسماعیلی، رسول صدرعاملی، ابراهیم اصغری، سیدضیا هاشمی، علی اوجی، جابر قاسمعلی، علی دهکردی، سیدعلی حسینی، حمید بهمنی، محمدحسین لطیفی سیدجمال ساداتیان، اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا نجف زاده، مسعود امینی تیرانی، روح الله سهرابی، یزدان عشیری، علیرضا اسماعیلی، و … و تعدادی از معاونین و مدیران سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.