1

انتقال جشنواره کوتاه به پردیسی دورافتاده با کدام استدلال؟؟⇐این، همان پردیسی است که داروغه‌زاده از پیشنهاد ده میلیاردی مدیرانش خبر داده بود!/این پردیس دورافتاده، اسپانسر جشنواره شده یا …؟

سینماروزان/حامد مظفری: برگزاری جشنواره کوتاه در پردیسی دور از مرکز پایتخت، در حالی که بسیاری از سینماها و پردیس‌های مرکزی شهر به‌خاطر شیوع کرونا، خلوت و در دسترس هستند، پرسش‌برانگیز است.

به گزارش سینماروزان، بهمن۹۷ که ابراهیم داروغه‌زاده دبیر وقت جشنواره فجر از پیشنهاد ده میلیاردی پردیس ایران مال برای انتقال کاخ جشنواره بدان صحبت کرد، حرفهایش چندان شگفتی‌ساز نشد.(اینجا را بخوانید)

مجموعه ایران مال، مجموعه‌ای بسیار دور از مرکز پایتخت بوده و با وجود سرمایه‌گذاری هنگفت برای راه‌اندازی این مجموعه نیاز به این داشته که امکاناتش برای عموم به نمایش گذاشته شود و چه مجالی بهتر از جشنواره‌هایی مثل فجر برای این معرفی.

داروغه‌زاده به دلایل مختلف که اصلی‌ترین آن می‌توانست دور از دسترس بودن ایران مال باشد پیشنهاد مالی جذاب(!) انتقال کاخ جشنواره به آن را قبول نکرد که امری عقلانی بود. جشنواره، در سالهای برگزاری در برج میلاد هم بارها به خاطر دوری مسیر، نواخته شده بود چه برسد به انتقال آن به انتهای همت و حوالی چیتگر که کلی هزینه ایاب و ذهاب و تلفات وقت، روی دست اهالی رسانه و سینما می‌گذاشت!

اینکه جشنواره کوتاه تهران برای دومین سال اصرار به برگزاری در ایران مال دارد با کدام استدلال بوده؟

شیوع کرونا در دو سال اخیر، اسباب خلوت شدن اغلب سینماها و پردیس‌های سینمایی مرکز شهر را رقم زده و حتی برخی پردیس‌های مدرن را بعد از یکی دو هفته بازگشایی به تعطیلی کشانده.
در این شرایط چرا دست‌اندرکاران جشنواره کوتاه به‌جای پردیسی دورافتاده، پردیسی مرکزی را برای برگزاری جشنواره انتخاب نکرده‌اند؟ درست است که پردیس سینمایی ایران مال، سالن‌هایی استاندارد و باکیفیت دارد ولی این ویژگی اغلب پردیس‌های تازه تاسیس یا سینماهای بازسازی شده مرکز پایتخت هم هست.

برای جشنواره‌ای که ردیف بودجه میلیاردی دارد، مذاکره با یکی از پردیس‌ها یا سینماهای مرکز پایتخت و صرف هزینه برای برگزاری جشنواره در یکی از پردیس‌ها یا سالن‌های مرکزی نباید چندان دشوار باشد مگر اینکه پردیس ایران‌مال به طور کاملا رایگان یا اسپانسرینگ دراختیار برگزارکنندگان گذاشته شود؟؟

اگر بحث بر سر رایگان بودن سینما بوده که در این صورت هم می‌شد از سینماهایی مرکزی مثل فرهنگ که مالکیت آنها دراختیار نهادهای دولتی سینماست، استفاده شود. به خصوص که سینما فرهنگ علاوه بر سالن بزرگ اصلی با کیفیتی استاندارد، دو سالن کوچک‌تر هم دارد که خیلی راحت می‌شد از آنها برای برنامه‌ریزی جشنواره‌ای استفاده کرد.

می‌ماند بحث اسپانسری و صرف هزینه از سوی ایران‌مال برای انتقال جشنواره کوتاه به آن؟؟ آیا این پردیس دور از مرکز، اسپانسر جشنواره است و برای دراختیار داشتن مرکزیت جشنواره کوتاه، بناست هزینه‌ای پرداخت کند؟؟؟

سینماروزان آماده است پاسخ برگزارکنندگان جشنواره کوتاه به این پرسش‌ها را منعکس کند.