1

انتقاد یک هنرمند بختیاری از واسپاری کارگردانی سریال زندگی بانوی بختیاری به سازنده «امپراطور جهنم»⇐چرا نام منابع مطالعاتی این سریال مشخص نیست؟/چرا این سریال به جای جغرافیای بختیاری حوالی تهران ساخته می‌شود؟؟/چرا هنرمندان بختیاری‌تبار نقشی مستقیم در تولید ندارند؟/چرا نقش اصلی را به بازیگری آماتور سپرده‌اند؟/چرا تازه دو ماه بعد از کلید خوردن از صاحبنظران بختیاری درباره موضوع سریال نظرخواهی شده؟

سینماروزان: پرویز شیخ طادی کارگردانی که با محصول ارگانی «امپراطور جهنم» در جشنواره سی و ششم فجر حاضر شد و البته کیفیت پایین این فیلم انتقادات را برانگیخت این روزها درگیر تولید سریالی شده با عنوان «بانوی سردار»؛ سریالی ده قسمتی که به زندگی «بی بی مریم» از سرداران بختیاری می‌پردازد و نقش اصلی آن را هم پانته‌آ سیروس ایفا کرده که بیشتر از بازیگری در نقاشی سررشته دارد!!!

با توجه به حساسیت‌هایی که پیش از این در دو سریال تلویزیونی «سرزمین کهن» و «ایراندخت» نسبت به ترسیم تصاویر و نقش قوم لر و بختیاری به وجود آمده و اعتراضاتی به همراه داشت، روزنامه اصلاح طلب «شرق» یادداشتی از اردشیر صالح پور هنرمند تئاتر خطاب به رییس سازمان صداوسیما منتشر کرده؛ یادداشتی که در آن درباره کیفیت نهایی «بانوی سردار» هشدار داده شده.

اردشیر صالح پور که متولد شهر بختیاری نشین ایذه است، خطاب به عبدالعلی علی عسکری نوشته است: بی‌شک شما  این حدیث و روایت را شنیده‌اید که می‌گویند مومن کسی است که دو بار از یک سوراخ گزیده نمی‌شود؛ متاسفانه بی‌توجهی به نقصان‌ها و کاستی‌های گذشته همان خطاهای همیشگی در حال تکرار است و گویی بار دیگر مدیران از همان سوراخ گزیده می‌شوند…

صالح پور با اشاره به ساخت «بانوی سردار» توسط پرویز شیخ طادی بیان کرده است: اولا، کارگردان انتخابی نه بختیاری است و نه هیچ شناخت و آگاهی از تاریخ و فرهنگ این قوم و قبیله دارد. ضمن آنکه از سوابق درخشان و افتخارآفرینی هم در عرصه سریال‌سازی برخوردار نیست. دوم آنکه نویسنده معلوم نیست که کیست و از کدام منابع و مدارک الهام گرفته است؟ نکته دیگر آنکه تا این لحظه گروه سازنده از مشاورت و همفکری اهالی‌ فرهنگ ، تاریخ و ادب بختیاری و فعالان این رشته هیچ استفاده‌ای نکرده و قطعا گروه اجرایی که خود اهلیت بختیاری ندارند از ظرافت‌ها و حساسیت‌های قومی و خطوط قرمز قومی‌ بی‌اطلا‌ع‌اند و بیم آن می‌رود که حسب سابقه و عدم مشاوره لازم اشتباهات تاریخی تکرار شود.  البته این سخنان و دلواپسی‌ها قصاص قبل  از جنایت نیست. بلکه ناشی از عملکرد غیرمتعامل مدیران محلی استانی و سازندگان است که زمینه این نگرانی‌ها را فراهم کرده است.

این کارگردان تئاتر ادامه داده است: جای تعجب و شگفتی است که این سریال نه در لوکیشن و جغرافیای بختیاری، بلکه در اطراف تهران ساخته می‌شود و هنرمندان بختیاری‌تبار، خود در آن هیچ نقشی ندارند. اگر خلاف این است هرچه سریع‌تر به دستور شما سازندگان، نویسندگان و مشاوران آگاه به فرهنگ و تاریخ بختیاری را معرفی نمایند تا این تشویش برطرف گشته و اطمینان خاطر بختیاری حاصل گردد.

اردشیر صالح پور خاطرنشان ساخته است: متاسفانه در زمستان سال گذشته درست دو ماه پس از آنکه مراحل فیلم‌برداری در تهران آغاز و فیلم وارد مراحل تولید شده بود مدیرکل صداوسیمای استان چهارمحال و بختیاری جلسه‌ای بدون حضور کارگردان و نویسنده و دست‌اندر‌کاران اصلی تشکیل داده و از 70 نفر فعالان و نخبگان و صاحب‌نظران فرهنگی و محلی دعوت به عمل آورد تا مورد مشاوره قرار گیرند… ملاحظه فرمایید زمان مشاوره دو ماه پس از آغاز فیلم‌برداری!  حاصل جلسه مذکور بیانیه‌ای هشت‌ماده‌ای از سوی نخبگان شرکت‌کننده در آن جلسه بود که تماما تأکید موکد داشته‌اند که نه سازندگان صلاحیت این امر را دارند و نه هیچ بختیاری مورد مشورت قرار گرفته است. تقاضا می‌کنم جهت صحت و سقم این موضوع بیانیه هشت‌ماده‌ای را از مدیرکل چهارمحال‌وبختیاری که به امضای 70 نفر شرکت‌کننده رسیده است ملاحظه فرمایید که هیچ‌کدام از بندها و مفاد و منویات آن مورد امعان  نظر و توجه سازندگان قرار نگرفته و آرا و نظرات ایشان صرفا جهت گزارش تلویزیونی بوده است. آیا بختیاری حق ندارد که نسبت به این کم‌لطفی و بی‌توجهی نگران باشد گویی این بزرگان برای خالی‌نبودن عریضه و به عنوان تشریفات آن هم در جلسه‌ای فرمایشی، حضوری تشریفاتی داشته‌اند! تاسف دیگر آنکه از نویسنده کتاب «بی‌بی‌مریم بختیاری» و پژوهشگران و اهالی تاریخ هم کوچک‌ترین استفاده‌ای نشده و ظاهرا اصرار بر آن بوده است که به عنوان رفع تکلیف و پرکردن کنداکتور برنامه‌های تلویزیونی با صرف شش میلیارد تومان(؟؟؟) از بودجه ملی کشور بی‌مشارکت بختیاری‌ها، توسط دیگران برای آنان تاریخ‌سازی شود! 

این هنرمند افزوده است: جناب آقای علی‌عسکری در یک ماه اخیر «تبلیغی» از همین سریال پخش شده که نگرانی‌ها را افزون ساخته است. گویا نقش «بی‌بی‌مریم» را به بازیگری آماتور سپرده‌اند که هیچ سابقه و اشتهاری در امر بازیگری نداشته در حالی که توقع بختیاری آن بوده  که این شخصیت والا و اسطوره‌ا‌ی  را به عنوان زنی که لقب سردار گرفته است و خود نویسنده و آگاه و صاحب هوش و درایت و مادر علیمردان‌خان شهید بختیاری بوده است توسط هنرپیشه‌ای حرفه‌ای و چهره‌ای نام‌آور و ایفای نقش گردد و این توقع بیهوده نیست!  بختیاری دوست دارد قهرمانانش توسط چهره‌های مطرح و ستاره‌ها به جامعه ایرانی معرفی  شوند  نه بازیگرانی درجه سه و چهار و تازه‌کار…  .

صالح پور تأکید کرده است: جناب آقای علی‌عسکری! بختیاری‌ها از جنابعالی به عنوان عالی‌ترین مقام صداوسیمای جمهوری اسلامی توقع و انتظار دارند که هرچه سریع‌تر اوضاع این سریال را بررسی و مراحل شکل‌گیری و عدم مشاوره و همکاری بختیاری را در به نمایش‌گذاشتن تاریخ پرافتخار خود مورد توجه جدی قرار دهید و از بروز هرگونه اشکال تاریخی  و ضعف در این سریال جلوگیری به عمل آورید. زیرا بختیاری‌ها پس از دلشکستگی از سریال‌های  پیشین «سرزمین کهن» و «ستارخان» انتظار دارند که سیمای جمهوری اسلامی آینه حقیقت‌نمای تعلقات و اعتماد آنان باشد و به نوعی از آنان دلجویی شود و دیگر بار مدیران شما از همان سوراخ گزیده نشوند. باری علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد… برای جنابعالی و آن رسانه ملی آرزوی اعتماد و اطمینان ملت ایران و برای  ایران عزیز آرزوی سرافرازی و وفاق ملی اقوام را در جهت تحکیم این مملکت دارم.