1

انتقاد یک رسانه اصولگرا به تبلیغات مضر در شبکه‌های کودک و نوجوان+طرح ادعایی درباره تعلیق پرداخت حقوق پرسنل یکی از این شبکه‌ها به‌خاطر ممانعت از پخش تیزر اروتیک!!!

سینماروزان: تبلیغ برخی خوراکیهایی که حتی برای بزرگسالان هم مضر است در خلال برنامه های شبکه های تلویزیونی مخصوص کودک و نوجوان با انتقاد یک رسانه اصولگرا مواجه شده است.

به گزارش سینماروزان  روزنامه «جوان» در کنار مرور آسیبهای احتمالی که به واسطه پخش این آگهیها سلامت کودک و نوجوان را نشانه خواهد رفت ادعایی را هم طرح کرده درباره تعلیق پرداخت حقوق پرسنل شبکه پویا بخاطر ممانعت از پخش یک آگهی اروتیک!!!

متن کامل گزارش «جوان» را بخوانید:

تبليغات بازرگاني خلاف در «پويا» و «نهال»

تبليغات بازرگاني در برنامه‌هاي تلويزيوني ويژه كودك و نوجوان يكي از چالش‌هايي است كه هميشه درباره كيفيت برنامه‌هاي سينما مطرح بوده است. مدافعان حقوق كودكان بارها درباره تأثيرات سوء تبليغات روي باورهاي خردسالان هشدار داده‌اند. به اعتقاد آنها به دليل اينكه كودك در سنين پايين قدرت تشخيص ميان واقعيت‌ها و فضاي فانتزي و غير واقعي تبليغات را ندارد، نمي‌تواند اين دو فضا را از هم جدا كند و به همين خاطر تماشاي تبليغات روي ذهن خردسالان تأثيرات منفي باقي مي‌گذارد اما این مدیران رسانه ملی ایران هستند که این روزها هر ارزشی را پای آگهی‌های خود ذبح می‌کنند.
سوداگری بی‌حد و حصر
تبليغات تجاری در برنامه‌ها کودکان علاوه بر تأثير منفي رواني، باعث مي‌شود تا كودك به سمت مصرف محصولات عموماً زیان‌آور و خوراكي‌های بي‌ارزش سوق داده شود. تبليغات محصولات خوراكي حجيم شده مانند «پفك» و «چيپس» با هدف‌گذاري روي مخاطب خردسال و كودك از جمله مواردي بوده كه هميشه انتقادهاي زيادي را نسبت به صداوسيما به همراه داشته است.
براي همين يك‌بار و در زمان رياست عزت‌الله ضرغامي براي مدتي محدود پخش تبليغات بازرگاني در برنامه‌هاي كودك ممنوع شد. ضرغامي در آن زمان طي مصاحبه‌اي علت پخش‌شدن تبليغات در برنامه‌هاي كودك را بي‌پولي صداوسيما عنوان و از ممنوعيت پخش آگهي‌ها دفاع كرد ولي اين بي‌پولي بود كه باز هم قواعد بازي را به هم زد و انواع و اقسام تبليغات مستقيم و غير‌مستقيم از برنامه‌هاي كودك و حتي شبكه تلويزيوني كودك سردرآورد.
به بچه‌ها رحم کنید
جالب است كه مديران صداوسيما نيز به مضرات پخش آگهي‌هاي بازرگاني براي كودك واقفند. پيش از راه‌اندازي كانال‌هاي پويا و نهال، محمد سرشار، مدير شبكه كودك ابراز اميدواري كرده‌بود كه دولت تسهيلاتي را به صداوسيما ارائه كند تا در اين شبكه آگهي بازرگاني پخش نشود.
 وي گفته بود: اميدوارم با نگاه ويژه به شبكه كودك و نوجوان پخش آگهي‌هاي بازرگاني را در اين شبكه متوقف كنيم. سرشار دليل اين كار را نيز بي‌دفاع بودن مخاطب كودك در برابر تبليغات بازرگاني دانست. با اين حال نه خبري از كمك دولت شد و نه صداوسيما تمايلي براي پخش نكردن آگهي در برنامه‌هاي كودك از خود نشان داد؛ موضوعي كه اخيراً اعتراض‌هاي نمايندگان مجلس را در پي داشته است. اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس معتقدند تبليغات بازرگاني در برنامه‌هاي كودك مخالف مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است.
سيد صادق طباطبايي، عضو كميسيون فرهنگي مجلس مي‌گويد: تبليغ خوراكي آن هم از نوع مضر آن در برنامه‌هاي تلويزيوني كودك و نوجوان در اكثر كشورها ممنوع است؛ چراكه اين مسئله ذائقه و عادات غذايي كودكان را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد و بالطبع سلامت نسل آينده نيز متأثر از آن خواهد بود.
نماينده مردم اردستان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه رسانه ملي در صورت داشتن شديدترين مشكلات مالي باز هم نبايد از برنامه‌هاي كودك و نوجوان خرج كند، مي‌افزايد: تبليغات در رسانه ملي به دليل مشكلات مالي از حد متعارف گذشته‌است و اين مسئله در برنامه‌هايي كه توانسته‌اند جلب اعتماد عمومي كنند، بيشتر ديده مي‌شود. در واقع اگر مخاطب از يك برنامه تلويزيوني استقبال كند، مجبور به تحمل انواع و اقسام تبليغات در ابتدا، ميانه و انتهاي آن برنامه خواهد شد. اين نماينده با اشاره به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مبني بر منع تبليغات بازرگاني در محيط‌هاي آموزشي، پژوهشي، تربيتي، مذهبي و فضاهاي مخصوص كودكان تصريح مي‌كند: اجراي مصوبات اين شورا وظيفه همه دستگاه‌هاي ذي‌ربط است و با دستگاهي كه در اجراي آن تخطي كند بايد برخورد قانوني شود.
مشکلات مالی را جور دیگری حل کنید
از سوي ديگر، جمشيد جعفرپور، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس نيز با انتقاد از پخش آگهي‌هاي بازرگاني در برنامه‌هاي كودك مي‌گويد: از آنجا كه هر نوع تبليغي در برنامه‌هاي كودك مي‌تواند تأثير مستقيمي در سبك زندگي و خلقيات كودكان داشته باشد، رسانه ملي بايد با دقت و طمأنينه بيشتر به اين مهم اقدام كند؛ چراكه در پي اين تبليغات، عادات غذايي كودكان براي هميشه تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.
جعفر‌پور مي‌افزايد: بايد اين سؤال را از مسئولان مربوطه پرسيد، چرا شير و ديگر خوراكي‌هاي مفيد در برنامه‌هاي كودك تبليغ نمي‌شوند، بنابراين بايد از صدا و سيما خواست مشكلات مالي خود را از طرق ديگري حل كند و در بدترين شرايط مالي نيز برنامه‌هاي كودك و نوجوان را تحت‌الشعاع قرار ندهد. مديران صداوسيما بارها به بهانه كسري بودجه تن به پخش آگهي‌هاي مواد خوراكي داده‌اند كه براي سلامت جامعه مضر است. به نظر مي‌رسد اكنون مجلس بايد گام‌هايی جدي براي مقابله با اين روش غلط صداوسيما بردارد.
ماجرای تبلیغ اروتیک!
يكي از نمايندگان مجلس به «جوان» مي‌گويد: سال پيش يك تيزر تبليغاتي در اختيار شبكه پويا براي پخش قرار گرفت. در اين تيزر دو كودك دختر و پسر مقابل هم مي‌ايستند و پوشك‌هاي خودشان را در مي‌آورند و به سمت يكديگر پرتاب مي‌كنند. مدير وقت شبكه پويا به خاطر محتواي اروتيك اين تيزر تبليغاتي حاضر به پخش آن نمي‌شود و به همين خاطر حقوق آن ماه كارمندان پويا در موعد پرداخت نمي‌شود و بخش آگهي‌ها برخورد ناشايستي با اين شبكه مي‌كند.