1

انتقاد کمال تبریزی از توزیع ناعادلانه سانس و سالن در برخی پردیسها؛ این بی‌عدالتی در آینده نزدیک گریبان خودشان را خواهد گرفت/اکثریت سینما باید در برابر این تبعیض بایستد

سینماژورنال: یکی از دو فیلم توقیفی کمال تبریزی با نام “از رییس جمهور پاداش نگیرید” در حالی از حدودا یک ماه پیش روی پرده رفت که از همان ابتدای اکران با محدودیت نمایش در سینماهای حوزه هنری روبرو بود.

به گزارش سینماژورنال به جز این محدودیت نمایش که باعث شد تعداد سینماهای “پاداش” در حالت عادی بین 6 تا 8 سالن با دو کمدی دیگری که روی پرده اند اختلاف داشه باشد که در پردیسهای سینمایی نیز شرایط کاملا به ضرر این فیلم پیش رفت به گونه ای که تعداد سانسهای این فیلم در یکی از این پردیسها کمتر از نصف سانسهای همان دو کمدی است.

این تبعیض در تخصیص سالن و سانس از یک طرف حبیب اسماعیلی پخش کننده فیلم و از طرف دیگر مهدی کریمی تهیه کننده و کمال تبریزی کارگردان آن را آزرده خاطر کرده است.

کمال تبریزی با دلخوری از این گونه بی عدالتیها که در اکران اعمال میشود به سینماژورنال می گوید: متاسفانه تنها فیلمی که در سال اخیر محدودیتهای فراوان داشته است “پاداش” است. نه تنها حوزه اجازه اکران فیلم ما را در سینماهایش نداده که در توزیع سانسهای پردیسها هم یک سری بی عدالتی می بینیم.

وی ادامه می دهد: به شدت با مافیای سانس که دارد جای مافیای سالن را می گیرد مشکل دارم و از آنها که سعی میکنند سانسهای پردیسها را به نفع برخی فیلمها بچینند گلایه دارم. این اقدامات نتیجه اش فقط یک چیز است و آن هم از رونق انداختن سینماها.

غافلند از اینکه اگر سینماها را از اکثریت بندازند در آینده نزدیک از همین حفره خودشان هم گزیده خواهند شد

این کارگردان می افزاید: آنها که فکر میکنند با این بی عدالتیها کمک کرده اند به فیلم خودشان تا اثرشان بهره کافی را از اکران ببرد سخت در اشتباهند. اینها غافلند از اینکه اگر سینماها را از اکثریت بندازند در آینده نزدیک از همین حفره خودشان هم گزیده خواهند شد و در آینده همین رفتارها علیه خودشان به کار خواهد رفت.

تبریزی که سال قبل کمدی پرفروش “طبقه حساس” را روی پرده داشت خاطرنشان می سازد: دوستان اگر دیدشان را بازتر کرده و سعی کنند عدالت در توزیع سانس را برای فیلمها فراهم کنند نتیجه مثبت این اقدام را هم خودشان خواهند دید ولی متاسفانه نگاه خودمحورانه و بی عدالتی که در پیش گرفته اند در آینده نزدیک گریبان خودشان را خواهد گرفت.

بی عدالتیهای حوزه هنری در تاریخ ثبت خواهد شد

کمال تبریزی با اشاره به رفتار حوزه هنری در تحریم “پاداش” بیان می دارد: مسئولان حوزه هنری فیلم ما را تحریم کردند ولی هیچ دلیلی درباره این تحریم ارائه ندادند. یعنی در میان فیلمهایی که روی پرده است فقط فیلم ما بود که مشکل داشت؟ آن هم با ممیزی چند باره که متحمل شد! شرایطی که در سینما پیش آمده و این بی عدالتیها مطمئنا در تاریخ سینما نوشته میشود و برخورد حوزه هنری با فیلمها نیز به صورت پررنگ در تاریخ سینما ثبت می شود.

کارگردان “لیلی با من است” و “مارمولک” با تأکید بر اینکه بی عدالتی در اکران باعث ایجاد دودستگی در سینما شده و این دودستگی به عاملان ایجاد آن هم ضربه خوهد زد به سینماژورنال می گوید: بی عدالتی ابتدا یکی دو فیلم را دربرمی گیرد اما بعد از مدتی و با چرخشهای مدیریتی ممکن است کار به جایی برسد همانها که امروز ما را تحریم کردند فردا خودشان تحریم شوند.

اکثریت تهیه کنندگان در برابر این تبعیضها بایستند

تبریزی درباره اینکه آیا نهادهای صنفی سینما نمی توانند در برابر این تبعیض بایستند بیان می دارد: به نظرم تمامی تهیه کنندگان و صاحبان فیلمها باید کنار هم قرار گیرند و در برابر این رفتارها واکنش نشان دهند.

وی ادامه می دهد: اگر بخواهیم به جایی برسیم باید نگاه اکثریت به این سمت برود که در برابر این تبعیضها بایستد وگرنه اگر هر کس حرف خودش را بزند و به فکر خودش باشد به جایی نمی رسیم. با توجه به اینکه تشکلهای تهیه کنندگی هم در ماههای اخیر به هم نزدیکتر شده اند می توان از همین طریق برنامه ای برای مقابله با این تحریمها درنظر گرفت.