1

انتقاد رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان از عقد قرارداد همکاری فارابی با انجمن سینمای عمان بدون حضور نماینده تهیه کنندگان

سینماژورنال: امضای تفاهمنامه همکاری میان بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای عمان با اعتراض رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران مواجه شده است.

به گزارش سینماژورنال اینکه عمان کجای صنعت سینمای منطقه قرار می گیرد و اینکه این کشور چه جایگاهی در تولیدات سینمایی دارد به کنار، سیدضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان از این گلایه کرده که امضای هرگونه تفاهمنامه برای اکران فیلمهای ایرانی در خارج از ایران و همچنین هر گونه تفاهنامه برای تولید مشترک باید با لحاظ کردن نظرات نماینده تهیه کنندگان صورت گیرد.

متن گفته های رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان در این باره را بخوانید:

طبق گزارش امروز روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، میان این بنیاد و انجمن سینمایی عمان تفاهم‌نامۀ همکاری امضا شده که برخی مفاد آن فراهم‌سازی زمینۀ اکران فیلم‌های ایرانی در سینماهای عمان و همکاری در تولید مشترک فیلم سینمایی با هنرمندان این کشور است. از آنجا که هرگونه فعالیت در زمینۀ تولید و اکران فیلم‌ها به تهیه‌کنندگان سینمای ایران مربوط می‌شود، زیبنده نیست که عقد چنین قراردادهایی بدون اطلاع شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما یا عدم حضور نمایندگان آن شورا صورت بگیرد.
ما تهیه‌کنندگان سینما این را حق قانونی خود می‌دانیم که به فعالیت تشکیلاتی همچون بنیاد سینمایی فارابی در حوزۀ اکران بین‌المللی و تولیدات مشترک معترض باشیم. از نظر ما چنین اقداماتی مداخلۀ نابجا در حوزۀ فعالیت تهیه‌کنندگان سینما محسوب می‌شود.
لذا از ریاست محترم سازمان سینمایی میخواهیم که مجوز عقد چنین قراردادهایی را منحصرا به شورای عالی تهیه‌کنندگان واگذار نماید و در مراودات خارجی سازمان سینمایی با سایر کشورها جهت امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری، حتماً نمایندگانی از شورای عالی تهیه‌کنندگان حضور داشته باشند.