1

انتقاد خسرو سینایی از وضعیت نامناسب اکران فیلم آخرش در هنروتجربه‌ای که بودجه میلیاردی دارد⇐قید فیلمسازی را زدم/علاقه ندارند فيلم‌هاي من ديده شود!/مي‌خواهند امثال بنده نباشيم!

سینماروزان: قصه پرغصه اکران در گروهی ایزوله به نام هنروتجربه که میراث رییس معزول سینماست در تمام مدت زمان راه‎اندازی این گروه وجود داشته و علیرغم بودجه میلیاردی که صرف این گروه شده همچنان انتقادات فیلمسازان این گروه است که گاه و بیگاه شنیده میشود.

به گزارش سینماروزان غلبه کمیت محصول در این گروه در جهت ارائه بیلان کاری بالا موجب شده برخی فیلمهای این گروه حداقلی از فضای اکران را هم نداشته باشند و نتیجه اش هم نه کم دیده شدن بلکه ندیده شدن محصولات است.

خسرو سینایی کارگردان سرشناس سینمای ایران آخرین فیلمش «جزیره رنگین» را برای اکران به هنروتجربه داد اما قلّت شدید سانسهای فیلمش باعث شد با یک مهجوریت فراوان فیلم روی پرده برود.

سینایی که به تازگی مجموعه ای از اشعارش را آهنگسازی کرده و خود خوانش آنها را برعهده داشته و در یک کتاب صوتی به نام «یادگاری» عرضه کرده است در گفتگویی که با «شرق» داشته با انتقاد از وضعیت اکران «جزیره رنگین» به صراحت از این گفته که برخی علاقه ای ندارند امثال او باشند ولی وی پوست کلفت تر از اینهاست.

خسرو سینایی درباره چرایی انتشار یک کتاب صوتی تعریضی زد به وضعیت اکران فیلم آخرش و گفت: چندي‌پيش مهرداد اسکويي به من اين پيشنهاد را داد که چرا خود شما براي اشعارتان موسيقي نمي‌سازيد و آهنگ‌سازي نمي‌کنيد. من هم که اين روزها قيد فيلم‌سازي‌ام را زده‌ام، ‌از اين پيشنهاد استقبال کردم و با خودم گفتم که رشته دانشگاهي‌ام موسيقي است و چه چيزي از اين بهتر!

خسرو سینایی با اشاره به اینکه از این به بعد فقط برای خودش فیلم میسازد و به فکر اکران آن نخواهد بود اظهار داشت: شما بهتر از من مي‌دانيد که آخرين فيلم من «جزيره رنگين» به چه شکلي اکران شد! وقتي برخي‌ها دوست ندارند فيلم من ديده شود، خب من ديگر مقاومت نمي‌کنم. اين فيلم حدود چهارميليون‌وخرده‌اي فروش کرد. خب اين نکته چه معنايي مي‌دهد؟ مگر اينکه برخي علاقه ندارند فيلم‌هاي من ديده شود. هرچند پول مهم است. اما من هيچ‌وقت به دليل پول فيلمي نساخته‌ام. مي‌سازم چون بايد بسازم. اما درعين حال نمي‌توانم چشمم را روي تبعيض‌ها ببندم و آنها را ناديده بگيرم. به هر حال چنين مسائلي در سينماي ما وجود دارد. من هم گفتم حالا که سينما من را نمي‌خواهد، ‌من هم رهايش مي‌کنم. ديدم فرصت مناسبي است که به علايق ديگرم بپردازم که هم فضاي بهتري دارد و هم چالش‌هاي شبيه محيط سينما را ندارد.

وی با تأکید بر اینکه حرفهایش به منزله عقب نشینی از سینما نیست ادامه داد: من بارها به اين نوع مسائل اعتراض کرده‌ام. اما کو گوش شنوا! کم‌کم متوجه شدم که انگار برخي‌ها مي‌خواهند امثال بنده نباشيم! درست است که برخي‌ها دوست ندارند ما نباشيم. اما من به قولي پوست کلفت‌تر از اينها هستم که کنار بکشم و از رو نمي‌روم. به قول دوستي ما شبيه «شيوا» خداي هندو‌ها هستيم که با وجود دست‌هاي متعدد او، ‌اگر يکي از دستانش را قطع کنند، ‌دست ديگري دارد. به همين دليل کار هنري‌ام را انجام مي‌دهم و از حرکت نمي‌ايستم.