1

انتقاد بازیگر فیلم ارگانی “منصور” از فیلم ارگانی “چ”!

سینماروزان/تینا جلالی: حميدرضا نعیمی بازیگر فیلم “منصور” به انتقاد از فیلم “چ” ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا پرداخته است. هم “منصور” و هم “چ” آثاری ارگانی هستند که اولی با حمایت اوج و دومی با حمایت فارابی ساخته شده است.

حميدرضا نعیمی به روزنامه اعتماد گفت: فيلم چ به نويسندگي و كارگرداني آقاي ابراهيم حاتمي‌كيا را وقتي ديدم براي من سوال بود كه شخصيت شهيد چمران در اين فيلم داراي چه ويژگي دراماتيكي است؟

نعیمی ادامه داد: خلاف شخصيت شهيد چمران و عملگرايي و تاثيرگذاري‌اش در دوران جنگ تحميلي، كاراكتر فيلم چ به‌شدت خنثي بود و هيچ ويژگي كاريزماتيكي ‌نداشت. به همين دليل خيلي نگران بودم كه فيلمنامه منصور وجه جذابي از شخصيت و زندگي شهيد منصور ستاري را به نمايش نگذارد.

حميدرضا نعیمی افزود: بي‌تعارف در طول ساليان سال، سينماي موسوم به دفاع مقدس (جنگي) چهره منصفانه‌اي از ارتش را در دوران هشت سال جنگ تحميلي نشان نداده است. در بعضي فيلم‌ها شخصيت‌هاي ارتشيان از نظر اعتقاد، ايمان، وطن‌پرستي، شجاعت و درك نيروهاي متافيزيكي بسيار عقب‌تر از شخصيت بسيجيان و پاسداران و حتي نيروهاي مردمي هستند. آنها شيك‌پوشاني تقريبا پوشالي هستند كه در پايان بعضي متنبه و بعضي رستگار مي‌شوند.

نعیمی گفت: تنها قهرمان ارتشي سينماي تجاري ما كه از اين نگاه غيرمنصفانه نجات مي‌يابد همان خلباني است كه در فيلم عقاب‌ها ساخته استاد ساموئل خاچيكيان توسط آقاي سعيد راد بازي شد. مثلا فيلم بلمي به سوي ساحل آقاي رسول ملاقلي‌پور را به ياد بياوريد كه در يكي از سكانس‌ها، شخصيت فيلم كه يكي از اعضاي سپاه پاسداران است سراغ يك ارتشي در دفترش مي‌رود و از او مي‌خواهد كه به آنها تجهيزات بدهد تا در جبهه جنوب در برابر دشمنان مقاومت كنند؛ اين صحنه با انتخاب بازيگر، شكل بازي، ديالوگ و دوبله خنده‌دار، يك چهره مضحك و كاريكاتوري را از ارتشيان نشان مي‌دهد. انگار نه انگار كه در اين كشور ناخدا صمدي و تكاورانش هم وجود داشته‌اند.

انتقاد بازیگر منصور از فیلم چ
انتقاد بازیگر منصور از فیلم چ