1

انتقاد بازیگر زن «ویلاییها» از برخورد غیرحرفه‌ای سازندگان فیلم

سینماروزان: «ویلاییها» از جمله آثار دفاع مقدسی روی پرده است که محصولی کاملا زنانه محسوب میشود و بیشتر از جنگ به مرور اتفاقاتی می پردازد که در حاشیه جنگ برای گروهی از همسران رزمندگان روی داد.

به گزارش سینماروزان گیتی قاسمی از جمله بازیگران زن این فیلم است که در جشنواره سی و پنجم فجر به خاطر بازی در «ویلاییها» و همچنیین «سد معبر» کاندیدای سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد ولی جالب است که علیرغم این موفقیت هیچ نامی از او بر پوستر «ویلاییها» نیاورده اند.

گیتی قاسمی با گلایه از این ماجرا به سینماروزان گفت: اگر من جای کارگردان و تهیه کننده «ویلایی ها» بودم و می دیدم بازیگر فیلمم با یک نقش نه چندان بلند  کاندیدای دریافت سیمرغ میشود برایش اهمیت بیشتری قائل می شدم و اسمش را در پوستر فیلم می نوشتم.

وی ادامه داد: من از کسی شاکی نیستم و بازیم دیده شد و این برایم مایه خوشحالی است. من اهل حاشیه نیستم و علیرغم دلخوریم بابت این قضیه حتی در جلساتی که برای معرفی فیلم دعوت شدم رفتم و اخیرا هم که مدیر تولید «ویلایی ها» خواست برای ضبط مصاحبه ای برای شبکه دو به استودیو بروم، رفتم و حرفه ای بودن خودم را ثابت کردم.

این بازیگر افزود: با این همه باید صریح بگویم بهایی که گروه سازنده «سد معبر» به من داد، در فیلم «ویلایی ها» وجود نداشت و امیدوارم با بازیگرانی که اهل حاشیه و داد و قال و اعتراض کردن نیستند برخورد بهتری بشود.

گیتی قاسمی که سابقه تجربیات بازیگری متفاوتی در تئاتر هم داشته و اخیرا در نمایشهای «خانه پاکیزه» و نمایش «قیطریه» در نقش یک زن فرزند گم کرده بازی های موثر و درستی ارائه کرده درباره حضور در «ویلاییها» به سینماروزان گفت: بعد از خواندن فیلمنامه  «ویلایی ها» تمام خاطرات دوران کودکیم برایم زنده شد. به نوعی مادر من هم در وضغیتی که زنان «ویلایی ها» با آن درگیر بودند قرار داشت؛ خانواده ما در دوران جنگ در همین مجتمع در شهر ذزفول زندگی کرده بود و پدرم در زمان جنگ افسر ارتش بود و چند سالی مفقود الاثر شد و بعد از خاتمه جنگ متوجه شدیم که در اسارت بود و با جانبازی به کشور برگشت و اکنون هم با وجود جانبازی در ملایر روزگار می گذراند.

قاسمی خاطرنشان ساخت: در زمان جنگ در خانه‌های ویلایی شهر دزفول زندگی می‌کردیم و برای همین مسائل زنان فیلم «ویلایی ها» را خیلی خوب درک میکردم.  موقعی که برای بازی در «ویلایی ها» به دزفول رفتم ناگهان با خاطرات تلخ و شیرین دهه شصت که در دزفول زندگی می کردم مواجه شدم و اصلا یکی از دلایل قبول بازی در این فیلم همین همذات پنداری بود. تقریبا همزمان با حضور در «ویلایی ها» در جشن بازیگر خانه تئاتر ، جایزه بهترین بازیگر را به دست آوردم و پیشنهادات مختلفی به من ارائه شد که میان آنها «ویلاییها» را پذیرفتم.

این بازیگر تأکید کرد: اینکه چرا برخی اتفاقاتی می افتد که ذهنیت را نسبت به برخی دچار تغییر میکند را که کنار بگذاریم مهم این است که نه پارتی دارم و نه جزو باندی هستم ولی در سال های اخیر توانسته ام در کارم پیشرفت کنم و مدام نقش های بهتر و موثرتری بازی کنم و این را مرهون لطف خداوند می دانم.

گیتی-قاسمی(چپ) در کنار ثریا قاسمی در نمایی از «ویلاییها»
گیتی-قاسمی(چپ) در کنار ثریا قاسمی در نمایی از «ویلاییها»