1

انتقادات صریح یک پخش‌کننده از چینش نادرست اکران رمضان⇐چرا شورای صنفی نمایش هیچ پیش‌بینی برای اکران رمضان نکرد؟؟/وقتی از ابتدای رمضان به ناگاه شش فیلم را همزمان وارد اکران می‌کنند معلوم است که ظرفیت اکران به همه نمی‌رسد!!/اکران همزمان ۱۳فیلم در ماه رمضان به فیلمسوزی منجر می‌شود!/از حالا برای محرم و صفر برنامه‌ریزی کنند تا مجددا فیلمسوزی رخ ندهد

سینماروزان: هرچقدر که فضای اکران برای فیلمهای اکران نوروزی فراهم بود که در دو ماه، سالن و سانس کافی داشته باشند تا بفروشند، اکران دوم نوروز که مقارن شده با ماه رمضان، محدودیت بالایی را برای آثار تازه اکران شده ایجاد کرده است.

همزمان با آغاز ماه رمضان شش فیلم تازه روی پرده رفتند که در کنار 7فیلم اکران نوروز که همچنان بخش عمده سالنها را در اختیار دارند یک ترکیب 13فیلمه ساختند که به جز برخی از آنها، مابقی از محدودیت شدید سالن رنج میبرند.

سعید خانی از پخش کنندگان جوان سینمای ایران با نتقاد از چیدمان اکران ماه مبارک رمضان به «ایسنا» گفت: متأسفانه ساختار سینما هم فضای متفاوتی از دیگر فعالیت‌های کشور ندارد و برنامه‌ریزی‌های دقیقی وجود ندارد. شورای صنفی نمایش تحت تاثیر اکران نوروز قرار گرفت و هیچ پیش‌بینی برای اکران دوم نوروز که همزمان با شروع ماه رمضان شد، نکرد. 

او ادامه داد: ما باید پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دادیم و می‌دانستیم که با توجه به شروع ماه رمضان دیگر برنامه اکران دوم نوروزی وجود ندارد؛ بنابراین باید تدبیری اندیشیده می‌شد که دوباره ۶ یا هفت فیلم با هم اکران نشوند. وقتی که این تعداد فیلم را با هم وارد اکران رمضان می‌کنید باعث می‌شود ظرفیت‌های اکران به همه فیلم‌ها نرسد!! باید برای آن پیش‌بینی‌هایی می‌شد. وقتی در یک تایم فیلم‌هایی ضعیف اکران می‌شوند، برای سینمادار و سینما هزینه بر می‌دارد.

این پخش‌کننده افزود: بعد از این زمان و از عید فطر هم قرار است چند فیلم قوی همزمان با هم اکران شوند که این هم مشکلاتی را ایجاد می‌کند؛ یعنی مدتی فیلم خوب نداریم و دوباره در یک بازه زمانی چند فیلم خوب با هم روی پرده می‌روند که در این حالت با توجه به تعداد سالن‌های سینمایی و ظرفیت‌های موجود شرایط برای هر یک از فیلم‌ها سخت می‌شود. برای ماه رمضان چون شورای صنفی با صاحبان آثار صحبت نکرده بود و به آنها انگیزه‌ای برای اکران نداده بود، باعث شد چند فیلم ضعیف باهم روی پرده بروند.

تهیه‌کننده «لونه زنبور» با اشاره به فیلمسوزی منتج از اکران تعداد بالای فیلم در ماه رمضان گفت: امسال آئین‌نامه می‌گفت که فیلم‌ها هفت هفته می‌توانند سرگروه باشند و چون فیلم «رحمان ۱۴۰۰» هم از نمایش برداشته و فیلم دیگری جایگزین آن شد، شورای صنفی گفت فیلم جایگزین می‌تواند نمایش خود را ادامه دهد و به دنبال آن نیز شش فیلم از ابتدای رمضان روی پرده رفتند! باید پیش‌بینی می‌شد که در ایام ماه رمضان و با اکران همزمان 13 فیلم شرایط خوبی را در گیشه نخواهیم داشت و احتمال فیلمسوزی میرود.

خانی در پایان مطرح کرد: باید از همان ایام نوروز با فیلمسازان مذاکراتی انجام می‌شد برای چینش اکران رمضان زیرا اگر بخواهیم نگاهی بلند مدت‌تر هم داشته باشیم، محرم و صفر را در پیش داریم که آن هم محدودیت‌هایی برای اکران ایجاد می‌کند. بنابراین باید از الان با صاحبان فیلم‌های غیرکمدی صحبت شود و شرایطی را برایشان در نظر می‌گرفتند تا در بازه‌های زمانی خاص، شاهد خالی بودن گیشه سینما از فیلم‌های خوب و فیلمسوزی نباشیم.