1

انتقادات صریح مدیر “فیلم‌نت” از مدیران خانه سینما⇐چرا زیر قراردادتان زدید؟

سینماژورنال: نشست خبری هجدهمین جشن خانه سینما در حالی برگزار شد که منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما در این نشست  از توافق با سامانه “فیلمنت” برای تصویربرداری اختصاصی جشن سینمای ایران و پخش با حداقل فاصله زمانی مراسم خبر داد.

به گزارش سینماژورنال کمال تبریزی دبیر جشن نیز چند روز قبل از برگزاری این جشن اعلام کرد که اين براى اولين بار است كه يك رسانه “فیلمنت” حق پخش تصویری جشن سينماى ايران را خريده و قرار است به شكل انحصارى آن را روى فضاى مجازى قرار دهد.

هر چند این اقدام خانه سینما و واگذاری انحصاری ویدئو به “فیلمنت” اعتراض برخی دیگر از سامانه های ویدئویی را برانگیخت(اینجا را بخوانید) اما مسئولان خانه سینما و دبیر این جشن در قبال این اعتراضات تنها سکوت کردند تا اینکه روز جشن فرارسید و گروه تصویر و تولید “فیلمنت” برای ضبط اختصاصی این مراسم به میدان مشق رفتند.

اینجا بود که به یک باره ورق برگشت و مسئولان خانه سینما و این جشن بدون توجه به قراردادی که با “فیلمنت” داشتند به همه سامانه های ویدیویی قانونی و غیرقانونی اجازه ورود به مراسم را دادند؛ این اقدام به منزله لغو یکطرفه توافق و قرارداد با سامانه “فیلمنت” بود.

هم منوچهر شاهسواری و هم کمال تبریزی در قبال اتفاق مذکور سکوت پیشه کردند و حاضر به توضیح اتفاق رخ داده دقایقی قبل از آغاز جشن نشدند.

عدم توجه به متن قرارداد باعث دلخوری مخاطبان شد

اما از آن سو محمد صراف مدیر عامل موسسه فرهنگی آئینه جادو صاحب سامانه “فیلمنت” در گفتگو با سینماژورنال درخصوص وضعیت پیش آمده  گفت: “فیلمنت” از مدتها قبل از برگزاری جشن خانه سینما و در حالی که فضا برای ارائه پیشنهاد از سوی تمامی سامانه های ویدیوی درخواستی باز بود توانست موافقت مقامات خانه سینما در خصوص ضبط و پخش انحصاری جشن خانه‌ سینما و حواشی آن را جلب کرده و بعد از عقد قرارداد این مسأله به طور رسمی در نشست خبری جشن خانه‌ سینما اعلام شد.

وی ادامه داد: با این حال دقایقی قبل از آغاز جشن و در شرایطی که مخاطبان “فیلمنت” منتظر بودند تا ما به وعده‌مان عمل کنیم و جشن خانه‌ سینما را از سامانه‌ “فیلمنت” با حداقل تأخیر روی خط بفرستیم متاسفانه به دلیل عدم اهتمام به متن قرارداد از سوی برگزارکنندگان جشن خانه‌ سینما، ماجرا به ترتیب دیگری رقم خورد.

پخش آنلاین می توانست اتفاق مثبتی باشد

مدیر “فیلمنت” با اشاره به اینکه پخش آنلاین و با حداقل تأخیر مراسم از “فیلمنت” می توانست بدعتی باشد هم برای جشن خانه سینما و هم برای مخاطبان فضای مجازی خاطرنشان ساخت: هدف اصلی ما حمایت قانونی از سینما است. دایره مخاطبان ما در سامانه‌ “فیلمنت” بیش از 2.5 میلیون نفر است و پوشش جشن خانه‌ سینما به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جشن‌های سینمایی کشور، برای مخاطب علاقه‌مند به سینما می‌توانست اتفاق مثبتی باشد. علاوه بر این که در دنیا برای پخش جشن‌های این‌چنینی استاندارهایی وجود دارد و ما به‌عنوان “فیلمنت” سعی داشتیم برای اولین بار طبق استاندارهای جهانی جشن خانه‌ سینما را پوشش دهیم اما متأسفانه بی دلیل منطقی جلوی این اتفاق گرفته شد.

هدف اصلی خود را دنبال می کنیم

صراف خاطرنشان ساخت: پوشش حرفه‌ای جشن‌هایی از این دست باعث می‌شود تا از حواشی، اتفاق‌های ناگوار و فشارهایی که بر سینما ویا نهادهای فرهنگی وارد می‌شود، جلوگیری شود؛ چرا که با ورود بدون مدیریت رسانه های مختلف، این رسانه های غیرقانونی هستند که به این جشن‌ها راه پیدا می کنند و شرایط را طوری که نیست جلوه می دهند یعنی شبیه همان اتفاقی که در جریان تصویرسازی یکی از جشنهای اخیر صورت گرفت.
مدیر موسسه آئینه جادو با بیان اینکه اتفاقاتی از این دست باعث نخواهد شد که “فیلمنت” هدف اصلی خود که حضور فعال در محافل سینمایی و پوشش تصویری آنهاست را فراموش کند بیان داشت: ما نه تنها به دنبال انحصار نیستیم بلکه همه سامانه های علاقمند را دعوت می کنیم به فعالیت قانونی و از مدیران هم می خواهیم که براساس کیفیت کار سامانه ها به انتخاب بهترین ها برای پوشش مراسم خود دست زنند اما این را هم برنمی‌تابیم که مدیری با سامانه ای قرارداد داشته باشد اما در آستانه جشن زیر قرارداد بزند.

محمد صراف
محمد صراف