1

انتقادات رسانه منسوب به رییس مجلس از فصل اخیر”هفت”⇐چرا “هفت” که زمانی جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های سیما بود، به خنثی‌ترین و بی‌مساله‌ترین برنامه تبدیل شده است؟؟/چرا هیچ تیم قوی و مستحکمی پشت این برنامه نیست؟؟/چرا “هفت ” به برنامه‌ای غیر‌تخصصی و اخته و بدون نقطه عطف بدل شده؟

سینماروزان: برنامه تلویزیونی “هفت” منهای فصل اول خود که برنامه ای پیشرو نشان داد در هیچ کدام از فصول بعدی نتوانست به عنوان برنامه ای راهبردی و جریان ساز بدل شود و دلیل اصلی آن هم فقدان ژورنالیستهای زبردست و صاحب بینش در عقبه تولید برنامه بود. افت “هفت” فصل به فصل بیشتر شد و حالا کار به جایی رسیده که مباحث مطروحه در “هفت” تقریبا هیچ توجهی برنمی انگیزد.

روزنامه اصولگرای “صبح نو” که از جمله رسانه های منسوب به محمدباقر قالیباف رییس مجلس است در تحلیلی قابل تامل بر فصل اخیر “هفت” برخی از مشکلات آن را برشمرده بلکه اسباب تحولی شود در این برنامه.

متن گزارش “صبح نو” را بخوانید:

همزمان با ایام سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر سری پنجم این برنامه با اجرای محمدحسین لطیفی از شبکه سه سیما پخش شد و تا جمعه‌شب‌ها میزبان مخاطبان تلویزیون است.

درحال حاضر این برنامه به مرحله‌ای رسیده که ویدئوهایش در سایت تلوبیون بیشتر از چند هزار بیننده ندارد و البته دیگر مطالب بیان‌شده در برنامه هم بازتابی در میان اهالی سینما ندارد. «هفت» در دوره‌های مختلف مدیریتی شبکه سه تعطیل شده و هر بار به امید یک تفاوت شگرف دوباره با سردبیر و مجری و تیم جدید روی کار آمده است اما گویا هیچ‌یک از این تغییرات نفعی به حال مهم‌ترین برنامه سینمایی تلویزیون نداشته است.

محمدحسین لطیفی در اولین گفت‌وگوی خود در فصل جدید برنامه «هفت» عنوان کرد: «رویکرد بهروز افخمی و تیم پیشین را نمی‌پسندیده و می‌خواهد رفتاری پدرانه با سینما داشته باشد. او همچنین توضیح داده بود اینکه مردم را به تماشای مشکلات سینما بنشانیم و مردم به ما بخندند، رویکرد درستی نیست.»
حالا برنامه «هفت» که زمانی جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های سیما بود، به خنثی‌ترین و بی‌مساله‌ترین برنامه تبدیل شده است. هیچ ‌سردبیری یا شیوه اجرا یا تیم قوی و مستحکمی پشت این برنامه نیست و به نظر می‌رسد تیم برنامه‌ساز با خستگی و محتوایی پوچ راهی آنتن رسانه ملی شده‌اند؛ از اجرای سرد و بی‌روح لطیفی و فضای مرده استودیو گرفته تا نقدهای ساده منتقدان و سرآمد همه آنها، مسعود فراستی (که دیگر نقدهایش دیده نمی‌شود) و نبود آیتم‌سازی‌های جذاب.

«هفت» مجتبی امینی هیچ ‌نقطه عطفی ندارد و نبود استراتژی و برنامه‌ای هدفمند باعث شکل‌گیری برنامه‌ای غیر‌تخصصی و اخته مانند «هفت» امروزی شده است. جای خالی یک تهیه‌کننده و سردبیر یا اتاق فکری‌ای که بتواند راهی برای گفت‌وگو درباره مسائل سینمای ایران بیابد در این دوره از برنامه بیشتر از همیشه احساس می‌شود. مجتبی امینی، تهیه‌کننده  «هفت» بیشترین رزومه کاری‌اش در برنامه‌‌‌سازی به تهیه‌کنندگی سریال «گاندو» برمی‌گردد و حالا با «هفت» سکان مهم‌ترین برنامه سینمایی تلویزیون را به دست گرفته است. متاسفانه در نبود سردبیر و تهیه‌کننده‌ای که بتواند خط‌مشی درست را برای برنامه و در گفت‌وگوها تعریف کند، این برنامه سقوط می‌کند، کمااینکه «هفت» در شیب سرازیری بسیار تندی قرار دارد.

«هفت» نمونه شاخص و مهم برنامه‌های سینمایی تلویزیون است که بی هر گونه اثرگذاری روی آنتن می‌رود. پیش از این در دیگر شبکه‌های تلویزیون برنامه‌های متعدد نقد و تحلیل سینما تولید می‌شد و می‌شوند و همه آنها کم و بیش با همین ساختار یکنواخت و ضعف‌های فاحش مواجه هستند.