1

انتقادات تند و تیز مهدی صباغ‌زاده از انفعال سازمان سینمایی در قبال اکران⇐شورای صنفی نمایش شبیه شده به «محضر» !!!

سینماروزان: وضعیت اکران آثار سینمایی در ایران سالهاست که محل مناقشه است؛ یک دلیل این امر کافی نبودن تعداد سالن برای حجم بالایی از فیلمهایی است که همه ساله تولید می شوند و دلیل دیگرش عدم نظارت صحیح بر مقوله اکران.

مهدی صباغ زاده کارگردان قدیمی سینمای ایران که اخیرا در موسسه نیمروزفیلم درگیر پخش فیلم هم شده است با اشاره به شرایط نامناسب اکران در سینماهای کشور به «مهر» گفت: متاسفانه شرایط اکران اصلا مناسب نیست و یک فیلمساز نمی داند بعد از پایان ساخت فیلمش چه چیز در انتظارش است. در حال حاضر همه چیز در حوزه اکران در دست سینماداران است و آنها هستند که در این بخش تصمیم می گیرند.

این کارگردان تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی نیز کاری به کار بخش اکران ندارد و هر کسی هرکاری که بخواهد انجام می دهد. در چنین شرایطی دفاتر پخش فیلم، دیگر توان و قدرت هیچ کاری ندارند و نمی توانند مانند گذشته برنامه ریزی مناسبی برای اکران فیلم ها داشته باشند. در این میان صنوف سینمایی نیز کاری برای سینما نمی کنند و بیشتر دور هم جمع می شوند.

صباغ زاده گفت: اگر از میان آثار تولیدشده در طول سال، ۵۰ فیلم مناسب اکران باشد سینماداران باید برنامه ریزی مناسبی برای اکران این ۵۰ فیلم داشته باشند و همه این فیلم ها را مورد توجه قرار دهند، نه اینکه برنامه اکران سینماهای خود را براساس روابط و ضوابط بنویسند. متاسفانه وجود روابط پشت پرده در سینمای ایران سبب شده است تا این سینما در بخش اکران دچار آسیب شود و من متعجب هستم که چرا آقای حیدریان رییس سازمان سینمایی با این همه تجربه در حوزه سینما و توانمندی در این زمینه برنامه ریزی مناسبی نمی کند.

کارگردان فیلمهایی نظیر «مارال»، «خانه خلوت» و «جستجو در جزیره» توضیح داد: درحال حاضر شرایطی پیش آمده است که نه فیلم خوب اکران می شود و نه فیلم بد. این روزها کسانی در حوزه اکران فیلم موفق هستند که هم تهیه کننده، هم پخش کننده و هم سینمادار باشند، در غیر این صورت تهیه کننده یا کارگردانی که تنها تهیه کننده و یا کارگردان است، در زمینه اکران دچار مشکل می شود. متاسفانه هیچ کس در سینمای ایران در جایگاه خود قرار ندارد و در چنین شرایطی مشکل سینمای ایران برطرف نمی شود.

وی بیان کرد: تصمیم گیری در حوزه اکران این روزها در دست سینماداران است و همین مساله سبب شده است تا در حوزه اکران دچار هرج و مرج شویم. مشکل امروز سینمای ایران این است، که فیلم با سختی های بسیاری ساخته می شود، اما شرایط مناسب برای اکران ندارد. در این میان شورای صنفی نمایش نیز نمی تواند کاری انجام دهد. این شورا مانند یک محضر شده که صاحب فیلم با سینمادار قرارداد می‌بندد و در آن محضر ثبت می شود و هیچ سیاست مناسبی برای اکران فیلم ها ندارند.

صباغ زاده در پایان گفت: بسیاری از سینمادارها این روزها می گویند تا آخر سال قرارداد بسته اند، مگر چنین چیزی ممکن است؟ ما در حال حاضر ۵ دفتر پخش فعال در کشور داریم که هیچ کاری از دست آنها برنمی آید، چرا که سینمادارانی که خود تهیه کننده هستند فیلم های خود را نمایش می دهند.