1

انتقادات تند و تیز تنها سینماگر کاندید برای شورای شهر که در کنار حمایت سینماگران، حمایت خانواده‌های شهدا را هم دارد⇐چرا حمایتهای فرهنگی شهرداری فقط شامل عده‌ای خاص شده؟!/نظارت شورای شهر کجا رفته؟/چرا اعضای شورای شهر به ماشین امضاء بدل شده‌اند؟

سینماروزان: در میان معدود سینماگرانی که صلاحیتشان برای حضور در انتخابات شورای شهر تأیید شد علی قائم‌مقامی مدیر تولید سینما تنها شخصی بوده که در عین آن که توانست حمایت طیف متنوعی از سینماگران و از جمله احمدرضا درویش، مجید میرفخرایی، حبیب اسماعیلی، مرتضی شایسته، محمود سماک‌باشی، عبدالله اسکندری، علیرضا زرین‌دست، سیروس الوند، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان و فردین خلعتبری را پشت خود داشته باشد اخیرا با حمایت خانواده برخی از شهدای سرشناس ایرانی و از جمله فرزند شهید مهدی زین‌الدین، ابوذر شیرودی فرزند علی‌اکبر شیرودی، سلیمه رودکی فرزند شهید عبدالله رودکی، علی کشوری فرزند خلبان شهید احمد کشوری، محسن اندرزگو فرزند شهید علی  اندرزگو، ناصر نامجو فرزند امیر شهید موسی نامجو و مریم کاظم‌زاده همسر شهید اصغر وصالی مواجه شده است.

به گزارش سینماروزان این اقبال عمومی به علی قائم مقامی فارغ از نتیجه انتخابات می تواند حائز این پیام هم برای صنف سینما باشد که اگر در آوردگاههای انتخاباتی به جای تبدیل شدن به بلندگوی سیاسیون بر کاندیداتوری چهره های اصیل صنف خود و تلاش برای ورود آنها به مجلس یا شورای شهر تمرکز کنند شاید نتیجه مثبت تری عایدشان شود.

علی قائم‌مقامی با توپ پر به انتخابات شورای شهر وارد شده و البته صراحتا عدم کارکرد درست نهادهای فرهنگی شهری را دلیل ورود خود به این عرصه دانسته است.

این مدیر تولید و تهیه کننده در خصوص اهمیت حضور هنرمندان در شورای شهر به «بانی فیلم» گفت: در ترکیب ۲۱ نفره اعضای شورای شهر تهران باید ترکیبی از همه متخصصین باشد. یکی از بهترین متخصصان امور شهری نیز اهالی فرهنگ و هنر هستند که در عرصه سینما، تئاتر، موسیقی و… فعالیت می کنند و به نظرم حضورشان الزامی است. اینکه شهری را بتوان بدون حضور اهالی فرهنگ و هنر مدیریت و اداره کرد اشتباه است. هر چند هنرمندانی در دوره های گذشته حضور داشته اند، اما حضورشان در تصمیم گیری های فرهنگی و نظارت بر مراکز فرهنگی هنری شهر تهران چندان موثر نبوده است.

این عضو هیات مدیره خانه سینما افزود: به عنوان مثال موسسات فرهنگی و هنری وابسته به شهرداری تهران که وظیفه آن تولید و پخش آثار سینمایی و حمایت از این آثار بوده متاسفانه چند سالی است که فقط از افراد خاصی حمایت می کنند و به غیر از این عده خاص هر سینماگر دیگری بخواهد در این موسسات فعالیت یا مشارکتی انجام دهد محال یا خیلی سخت است. باید نظارت هایی در این خصوص از سوی اعضای فرهنگی شورای شهر صورت می گرفته که چرا این حمایت ها بیشتر برای عده ای خاص است؟! این موضوع یکی از مشکلاتی است که در سال های گذشته وجود داشت.

این تهیه کننده مهمترین انگیزه حضور هنرمندان در شورای شهر را ارتقای سطح فرهنگی هنری شهر تهران و نظارت فرهنگی دانست و افزود: ثبت نام برای حضور در شورای شهر شروع یک رقابت است و هر فرد متخصصی می تواند در آن شرکت کند و برنامه های خود را با مردم در میان بگذارد. تصمیم با مردم است که به آن فرد اعتماد می کنند یا خیر. در مدتی که افراد وارد شورای شهر می شوند باید به قول ها و وعده هایی که میدهند عمل کنند و این درست نیست که تنها به عنوان تایید کننده یک مصوبه یا به قولی ماشین امضاء در شورا حضور داشته باشد.

این سینماگر در خصوص مغفول ماندن بحث فرهنگ و هنر در شورای شهر تهران عنوان کرد: به نظرم مشکل در سطح کلان است و متاسفانه به امور فرهنگی و هنری توجه کافی نمی شود چرا که اعضای شورای شهر تصور می کنند دغدغه های مهمتری دارند که وقتی برای پرداختن به مسائل فرهنگی باقی نمی ماند. با این حال باید حضور هنرمندان در شورای شهر را به فال نیک بگیریم. مگر می شود مدیریت کلان شهری چون تهران بدون حضور اهالی فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی باشد؟!