1

#امید_شمس کارگردان فیلم روی پرده #ملاقات_خصوصي مطرح کرد: تیزر #ملاقات_خصوصي روی آنتن نمی‌رود چون نسبت به سوژه، گارد دارند!/حین تولید، ناظر از سازمان زندان‌ها حضور داشت و پلان به پلان فيلم را چك مي‌كرد!/نكته‌اي كه در عمق اعتراضات وجود دارد، مباحث اقتصادي است!/چرا به ما مي‌گويند در فيلم‌هاي‌تان همه‌چيز را گل و بلبل نشان دهيد؟/پدرم كارگری ساده است با ماهي چهار ميليون تومان درآمد!/اين پدر چطور مي‌تواند خرج خانواده را تامين كند؟/آدم‌هاي خفت‌گيري را مي‌شناسم كه بعد از خفت‌گيري گريه مي‌كنند!/جرياني كاملا قلابي داریم که معتقد است هنرمندان نبايد سر كار بروند!/چرا بايد سينما و ديگر فعاليت‌هاي هنري را تعطيل يا تحريم كرد؟/ هنرمند اگر سر کار نرود چه كسي مايحتاج زندگي او را تامين می‌كند؟/چرا مي‌خواهيم جلوي آگاهي‌بخشي را بگيريم؟

سینماروزان/تینا جلالی:  يكي از بازوهاي تبليغاتي فيلم‌ها در سينما تلويزيون است. صدا و سيما مي‌تواند جوي بسازد تا انگيزه تماشاي فيلمي در مردم به وجود بيايد و آنها را به سينما رفتن ترغيب كند ولي چه بگوييم كه اين حمايت از صداوسيما ديده نمي‌شود.

#امید_شمس کارگردان فیلم روی پرده #ملاقات_خصوصی با بیان مطلب فوق به روزنامه اعتماد گفت: بعيد مي‌دانم صداوسیما تیزر فیلم ما را پخش کند چون خيلي نسبت به موضوع فيلم گارد دارند. همانطور كه مي‌دانيد مدتي «ملاقات خصوصي» توقيف بود و فيلم مخالفان زيادي در جشنواره داشت. الان هم كه فيلم اكران شده به خاطر شرايط است؛ وگرنه ما با سختي‌هاي زيادي براي اكران روبرو بوديم.

وی ادامه داد: فيلم را با پروانه و مجوز ساختيم و زمان ساخت هم ناظر از زندان‌ها در صحنه‌هاي فيلم حضور داشت و پلان به پلان فيلم ما را چك مي‌كرد ولي حجم تفرقه‌‌افكني‌ها و كينه‌توزي‌ها به قدري بود كه فيلم را وارد حواشي زيادي كرد.

شمس درباره ربط مشکلات اقتصادی شخصیت‌های اصلی فیلمش با ناآرامی‌های اخیر گفت: آزادي اجتماعي در جامعه مطرح است اما نكته‌اي كه در عمق اين اعتراضات وجود دارد، مباحث اقتصادي است و اينكه واقعا جان آدم‌ها به لب‌شان رسيده است . خيلي از پدر و مادر‌ها اين روزها شرمنده بچه‌هاي‌شان هستند. حجم تورم و گراني بيداد مي‌كند. از خودم مثال مي‌زنم. پدرم كارگر ساده است و ماهي 4 ميليون تومان درآمد دارد. خُب، اين پدر چطور مي‌تواند خرج خانواده را با چهار ميليون تومان تامين كند؟ الان كارمند با ماهي 15 ميليون تومان، توان و كشش اداره زندگي را ندارد. چه برسد به قشر ضعيف جامعه. همين مي‌شود كه حجم خودكشي بالا مي‌رود. چون آنها ديگر اميدي به زندگي ندارند. شايد باورتان نشود، آدم‌هاي خفت‌گيري را مي‌شناسم كه بعد از خفت‌گيري گريه مي‌كنند به خاطر كاري كه كردند! خيلي تكان‌دهنده است. چون راه ديگري براي بقا به ذهن‌شان نمي‌رسد. يعني فرد براي زنده ماندن تن به هر كاري مي‌دهد. آدم‌هايي را مي‌شناسم كه تن فروشي مي‌كنند تا آبروي‌شان حفظ شود و نان براي خانه تامين كنند و بچه‌هايش نمي‌دانند مادرشان تن‌فروشي مي‌كند. خب، اين موضوع اگر ادامه پيدا كند كه قانون جنگل مي‌شود.

وی افزود: متاسفانه برخی مدیران سرپوش روي اين مشكلات مي‌گذارند و به ما مي‌گويند در فيلم‌هاي‌تان همه‌چيز را گل و بلبل نشان دهيد. طوري كه انگار اصلا جامعه ما اينگونه نيست. اينكه نشد! من نظرم اين است كه خشونت را بايد عريان در فيلم نشان داد تا مردم عبرت بگيرند و خودشان را بسازند. سينما شايد مستقيم نتواند مشكلات را حل كند اما آگاهي‌بخشي براي مردم و مسوولان دارد. البته اگر مسوولان بخواهند مشكلات را ببينند.

این کارگردان با رد تحریم هنر گفت: تحريم كردن سينما و اساسا هنر كار اشتباهي است. هنر در هر طيفي هميشه پيشرو بوده و مردم با ديدن فيلم به آگاهي و بازنمايي خود مي‌رسند. چرا بايد سينما و ديگر فعاليت‌هاي هنري را تعطيل يا تحريم كرد؟ چرا مي‌خواهيم جلوي آگاهي‌بخشي را بگيريم؟  اگر فيلمي يا تئاتري مطابق با سليقه شما نيست، اين به سليقه شماي مخاطب بر مي‌گردد كه آن فيلم را نبينيد ولي شما نمي‌توانيد جلوي تفكر و آگاهي بخشي را در جامعه بگيريد. جرياني كاملا قلابي داریم كه معتقد است هنرمندان نبايد سر كار بروند؟ پرسش من اين است كه شماي مخاطب به اداره نمي‌روي؟ سر كارت نمي‌روي؟ رستوران و كافه نمي‌روي؟ چرا هنرمند نبايد كار كند؟ هنري كه حتي در جنگ جهاني دوم هم همواره كارش را مي‌كرده و به مردم آگاهي مي‌رسانده. اينكه مي‌گويند چند هنرمند ميلياردي كار مي‌كنند، تنها در مورد چند نفر صدق مي‌كند. براي توليد يك فيلم بيشتر از صد نفر كار مي‌كنند در حالي كه آنها از امنيت شغلي برخوردار نيستند. در اين شرايط بد اقتصادي كار هم نكنند؟ پس چه كسي مايحتاج زندگي آنها را تامين كند. اين صنف مظلوم دوسال كرونا را تاب آورد و اهالي آن با هزار بدبختي توانستند زندگي خود را تامين كنند. من اصلا نمي‌فهمم چرا اين مساله در هنر سيبل شده! بايد جلوي آن گرفته شود. چرا كه خيلي از اهالي اين قشر دارند روزهاي سختي را سپري مي‌كنند…

امید شمس کارگردان فیلم ملاقات خصوصی: خفت گیری را می‌شناسم که بعد از خفت گیری، گريه کرد
امید شمس کارگردان فیلم ملاقات خصوصی: خفت گیری را می‌شناسم که بعد از خفت گیری، گريه کرد