1

امير كاستاريکا: {عليرغم قول قبلي} نمي‌توانم به بین‌الملل فجر بيايم⇐این کارگردان همراه با مونیکا بلوچی به کن می‌رود

سینماژورنال: در حالی که پیش از این شنیده هایی درباره حضور “امیر کاستاریکا” کارگردان بين المللي صرب تبار در ایران مطرح شده بود و البته این کارگردان صاحب آثاری چون “پدر در سفر تجاري”، “زيرزمين”، “گربه سفيد گربه سياه” ، “مارادونا” و … وعده هایی برای حضور در افتتاحیه بین الملل فجر داده بود اما امروز رایزنی فرهنگی ایران در صربستان خبر داده که وی به دلیل حضور در جشنواره کن نمی تواند به ایران بیاید.

سینماژورنال ابتدا متن گزارش رایزنی ایران در صربستان درباره عدم حضور کاستاریکا در بین الملل فجر را ارائه می دهد:

امیر کاستاریکا در دیدار با محمود شالويی؛ رایزن فرهنگی کشورمان در بلگراد ضمن تحسین صنعت سینمای ایران گفت: گرایش و رغبت من به فرهنگ شرقی بسیار است و در مقابل، نسبت به جاذبه‌های غربی تمايلي احساس نمی‌کنم. مواضع من در این میان کاملا مشخص است و بر همین اساس نیز به فرهنگ، تمدن و هنر ایرانی علاقه مضاعف دارم.

امیر کاستاریکا در ادامه ضمن ابراز اشتیاق فراوان برای سفر به ایران و با اظهار تأسف و  عذرخواهی از اینکه با وجود وعده پیشین خود در جریان دیدار سال گذشته با شالويی مبنی بر حضور در مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل سی ‌و چهارمین جشنوار فيلم فجر گفت: هم اکنون به طور مستمر سرگرم گذراندن مراحل پایانی ساخت و تدوین فیلم سینمایی خود برای حضور در جشنواره کن هستم و به همین سبب نمي توانم در موعد مقرر و برای شرکت در مراسم افتتاحیه فیلم فجر تهران حضور داشته باشم.

وی خاطرنشان کرد: برای من که آوازه فرهنگ غنی و هنر شکوهمند کشور تاریخی ایران را بارها شنیده‌ام  آرزوي بزرگ و مهمي است که هرچه زودتر به دیدن این سرزمین فرهنگی و باستانی بشتابم و برای این منظور هم آماده‌ام تا در همین سال جاری(شهریور ماه) به ايران سفر كنم.

کدام سینماگر مطرحی است که کن را به بین الملل فجر ترجیح دهد؟

به گزارش سینماژورنال امیر کاستاریکا امسال با فیلم “در راه شیری” که خود در آن ایفای نقش هم کرده و احتمالا در معیت “مونیکا بلوچی” همبازی زنش در این فیلم، به جشنواره فیلم کن می‌رود و همین حضور باعث شده است که قید بین الملل فجر را بزند.

جالب است در همان دو سال قبل که خبر از برگزاری مجزای بین الملل فجر در اردیبهشت ماه دادند بسیاری از روزنامه نگاران برگزاری جشنواره کن در این فصل را دلیل مهجوریت بیشتر بین الملل فجر دانستند اما مدیران سینمایی ما از این گفتند که با این وجود باز هم پای سینماگران جهانی به لحاظ فکری نزدیک را به این جشنواره باز خواهند کرد.

در اولین دوره بین الملل فجر که سینماگر مطرحی را در جشنواه ندیدیم و حالا در آستانه دومین دوره مستقل برگزار کردن بین الملل فجر هم امیر کاستاریکا که پیشتر وعده حضورش در افتتاحیه داده شده بود به دلیل همان پیش بینی قبلی روزنامه نگاران یعنی حضور در کن از حضور در بین الملل فجر سرباز زد.

ذکر این نکته هم ضروری است که در متن خبر رایزنی صربستان به نقل از کارستایکا آمده که آمادگی دارد در همین سال جاری براي بازديد از تمدن و فرهنگ ايراني به عنوان يك گردشگر به ایران سفر کند، كه اين نيز نشان مي دهد جاذبه ايران براي اين سينماگر جهاني جايي خارج از سينماي ايران است.

امیر کاستاریکا و مونیکا بلوچی در نمایی از "در راه شیری" NOT FOR PUBLIC, NOT FOT PRESS
امیر کاستاریکا و مونیکا بلوچی در نمایی از “در راه شیری”