1

امتداد ماجرای «خودسر»ی کمال تبریزی⇐نوروزبیگی کپی‌برداری «خودسر» از «خانم اصلاح‌طلب…» را تکذیب کرد⇔کارگردانی که مدعی سرقت «خانم اصلاح‌طلب…» هست حرفهای تازه‌ای زد⇐ بر فیلمنامه‌ای که تبریزی می‌خواهد بسازد روح فیلمنامه من حاکم است/چگونه است که ارشاد به دو فیلمنامه شبیه به هم مجوز می‌دهد؟/نوروزبیگی علاقه زیادی داشت که فیلمنامه را به وی واگذارم اما نپذیرفتم/نوروزبیگی مدعی حمایت جنتی از تولید این فیلم بود!!/یادم است کواکبیان گفت فیلمی می‌سازیم که ده‌نمکی انگشت به دهان بماند!

سینماروزان: گزارش چند روز قبل سینماروزان درباره پروژه «خودسر»کمال تبریزی و ادعاهای صالح دلدم کارگردان جوان سینما درباره متعلق بودن طرح اصلی این پروژه به وی و گرته‌برداری از فیلمنامه «خانم اصلاح طلب آقای اصولگرا»(اینجا را بخوانید) با واکنش جواد نوروزبیگی تهیه کننده «خودسر» مواجه شد.

به گزارش سینماروزان جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده «خودسر» با ردّ ادعاهای صالح دلدم گفت: متأسفانه اخیراً چنین دعواهایی مرسوم شده است. دائم کسانی پیدا می‌شوند که در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی کپی شدن فیلمنامه‌شان می‌شوند. این قضیه منجر به درگیری ما در دادگاه فرهنگ و رسانه و پس از مدتی مشخص می‌شود که ادعاها صحیح نبوده یا نهایتاً مشابهت کوچکی وجود داشته است. همان مشابهت ناچیز هم اصلاح می‌شود تا مشکلی پیش نیاید. این اتفاقی است که در اکثر موارد رخ می‌دهد. در ارتباط با خودم این مسأله چندین بار اتفاق افتاده ولی تاکنون هیچ یک از موارد اثبات نشده است. متأسفانه برخی به دنبال مسائل دیگری از طرح این ادعاها هستند. فرد مذکور به داستان و فیلمنامه فیلم «خودسر» دسترسی نداشته که بتواند درباره کپی بودن آن چنین ادعایی کند. ایشان ۳سال پیش فیلمنامه‌اش را دادند که من بخوانم ولی حتی پروانه ویدئویی آن را هم به دست نیاوردیم. با گذشت زمان ذهنیتی از داستان آن فیلم برایم باقی نمانده و تنها می‌دانم درباره آقازاده‌ها بود.

تکذیبیه نوروزبیگی اما باعث پایان یافتن ماجرا نشده است چون صالح دلدم در گفتگویی تازه ادعاهایی تازه را طرح کرده است. صالح دلدم به «صبح نو» گفت: یک سری مسائل را جواد نوروزبیگی گفته که خلاف واقعیت را نشان می‌دهد. اولاً این ملاقات که نوروزبیگی گفته، سه سال پیش نبوده و دو سال پیش بوده است. او به دفتر مصطفی کواکبیان آمد و گفت، فیلمنامه «خانم اصلاح طلب آقای اصول‌گرا» را می‌خواهد با یک خانمی به‌نام بهاره صادقی‌جم کار کند. گفتند با علی جنتی وزیر ارشاد صحبت کرده‌ایم و قرار است از این خانم حمایت کند.

دلدم درباره ارتباطش با کواکبیان افزود: بنده عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری بودم و غیر از آن مسئول شاخه هنرمندان هم بودم.من پیشنهاد دادم به عنوان یک حزب بیاییم و فیلم بسازیم تا در ایران جا بیندازیم موقع انتخابات نباید صرفاً کار سیاسی انجام دهیم؛کار فرهنگی هم انجام دهیم و قرار شد این فیلم را بسازیم. «خانم اصلاح طلب…» مصوب شورای مرکزی حزب بود. بعد از این جریان جواد نوروزبیگی آمد و گفت ما می‌خواهیم این فیلم را بسازیم و من گفتم آقای نوروزبیگی من فیلمنامه را واگذار نمی‌کنم؛ فیلمنامه را خودم نوشته‌ام و خودم می‌خواهم بسازم و به هر قیمتی که بگویید آن را واگذار نمی‌کنم.

دلدم ادامه داد: ماجرای استعفای جنتی پیش آمد و حمایتی که قرار بود از این فیلم بشود که توسط آقای نوروزبیگی و آن خانم ساخته شود هم منتفی شد. آن موقع اتفاقاً آقای نوروزبیگی صحبتی با من‌کرد و گفت: خب شما این خانم را قبول ندارید من کمال تبریزی را می‌خواهم بگذارم کارگردان و شما دستیار و نویسنده باش؛ گفتم من قبول نمی‌کنم.

این کارگردان درباره بازیگران این فیلم بیان کرد: پیشنهاد من بود که ویشکا آسایش این نقش را بازی کند. آقای نوروزبیگی هم دنبال این بود که محسن تنابنده را نقش مقابل بگذارد. این قضیه دیگر مسکوت ماند. تا اینکه به ما خبر دادند ایشان رفته با طرح کلی فیلمنامه من فیلمی به اسم «خودسر» بسازد.

صالح دلدم درباره چگونگی اطلاعش از کپی بودن فیلمنامه گفت: من هم از داخل ارشاد و هم از عواملی که با او کار می‌کنند خبر دقیق دارم. نشان به این نشان که هر کسی اصل فیلمنامه را از او طلب کرده، ارائه نداده و گفته در حال بازنویسی است. گفتند نویسنده چه کسی است؟ گفته یک روزنامه‌نگار!

دلدم درباره شکایتش درباره این اتفاق بیان کرد: به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کردم تا از وقوع جرم پیشگیری کنم. سال 91 این فیلمنامه را در دفتر حقوقی وزارت ارشاد ثبت کردم. بر فیلمنامه‌ای که نوروزبیگی می‌خواهد بسازد روح داستان من حاکم است. فقط جاهایی تغییراتی جزئی داده شده است. نوروزبیگی تا حالا دو بار دورخیز کرده تا این فیلمنامه من را کار کند.

این کارگردان درباره سرمایه این فیلم بیان کرد: نکته جالب این است ایشان اصرار داشت از طریق آقای کواکبیان و ارتباطاتی که دارد یک پولی جورکنیم تا وی قبول کند من کارگردان باشم. بنده هم گفتم من چنین کاری نمی‌کنم. کارگردان هستم و شما وقتی تهیه‌کننده هستی خودت باید پول بدهی.

وی ادامه داد: متاسفانه در سینمای ما مد شده یک سری آدم کارت تهیه کنندگی در جیب گذاشته اند و اسم خودشان را گذاشته‌اند تهیه‌کننده و به عنوان اینکه مشاور فرهنگی اقتصادی فلان بانک هستند یک سری فیلم ورشکسته می‌سازند، اسم خودشان را هم می‌گذارند تهیه‌کننده.

دلدم درباره این که چرا تاکنون فیلم را نساخته، افزود: ما الان مشکلی داریم و آن این است که بنده به‌عنوان کار اولی حساب می‌شوم. من 9سال به‌عنوان نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان تله فیلم کارکردم اما در سینما به ما می‌گویند کار اولی. مد شده تهیه‌کنندگان می‌گویند چقدر پول می آوری؟ ارشاد هم هیچ نظارتی ندارد. چه تهیه‌کننده‌ای هستند که پول از کارگردان می‌خواهند؟ این وضعیت سینمای ما شده و بنده هم دنبال حقیقت قضیه نبودم که بخواهم باج به کسی بدهم یعنی بنده پول جور کنم. نمی‌شود فکر مال من باشد فیلمنامه و سودش مال آنها باشد.

صالح دلدم درباره روند ساخت فیلمش گفت: ما در پیش‌تولید آن هستیم. من بعد از سال‌ها توانستم با دوندگی سرمایه‌اش را جور کنم. تهیه‌کننده را هم عوض کردم. یک علت ساخته نشدن این فیلم آقای کواکبیان بود به خاطر اینکه ایشان سررشته‌ای از سینما ندارد و دم انتخابات مجلس سال 94 در حقیقت راه افتاده بود برای اینکه استفاده رسانه‌ای بکند از این قضیه. ما از کواکبیان بازی خوردیم، چون او استفاده خبری‌اش را کرد ولی ما موفق نشدیم. یادم است به من گفت: من چه نماینده بشوم چه نشوم این فیلم را می‌سازیم. فیلمی که مسعود ده‌نمکی انگشت به دهان بماند! دقیقاً فردای انتخابات زد زیر تمام این حرف‌هایش.

دلدم ادامه داد: انتقادی که به وزارت ارشاد دارم این است که چطور وزارت ارشاد به یک فیلمنامه‌ای موافقت اصولی داده بعد همان فیلمنامه را شخص دیگری تغییر نام می‌دهد و می‌آورد در ارشاد و دوباره پروانه می‌گیرد؟ آن هم با اسمی و عواملی دیگر. به محمدرضا فرجی به‌عنوان مدیر کل می‌گویم فیلمنامه آقایان نوروزبیگی و تبریزی را مگر نخوانده‌اید؟ می‌گویند نه من نخوانده‌ام!

صالح دلدم
صالح دلدم