1

الناز شاكردوست در “ابتدای پاییز” برنده بهترين بازيگر نقش اول زن جشنواره سانفرانسيسكو شد؟/جشنواره سانفرانسیسکو که “اردیبهشت” برگزار شده بود!!!

سینماژورنال/حامد مظفری: یکی از تازه ترین اخبار جشنواره ای سینمای ایران مربوط می شود به کسب موفقیت فیلم تازه خسرو معصومی “تابو” در جشنواره ای که پسوند سانفرانسیسکو را دارد.

به گزارش سینماژورنال یکی از چهار جایزه ای که فیلم گرفته جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره است؛ جایزه ای که برخی رسانه ها از آن به عنوان “جایزه بازیگر نقش اول زن جشنواره سانفرانسیسکو” نام برده اند.

مخاطبی که آگاهی چندانی از اوضاع و احوال جشنواره ها ندارد پیش خود گمان می کند این فیلم و آن بازیگر برنده جایزه از جشنواره مشهور سانفرانسیسکو هستند!

جشنواره سانفرانسیسکو در بهار برگزار میشود و نه پاییز
اما واقعیت اینجاست که جشنواره بین المللی فیلم سانفرانسیسکو که یکی از بزرگترین جشنواره های آمریکایی است نه در ابتدای پاییز بلکه در ابتدای بهار هر سال برگزار می شود.

تاریخ دقیق اش را بخواهید 23 آوریل تا 7 می که میشود 3اردیبهشت تا 17اردیبهشت، زمان رسمی برگزاری جشنواره سانفرانسیسکو است.

این جشنواره توسط انجمن فیلم سانفرانسیسکو برگزار میشود و با نمایش حدود 200 فیلم از 50 کشور جهان.

الویت انتخاب فیلم برای این جشنواره آثاریست که هنوز توسط شرکتهای پخش آمریکایی پخش نشده اند.

اگر مدیر اجرایی جشنواره را بخواهید بشناسید “نوح کوئن” است؛ کوئن مدیر اجرایی سابق جشنواره تورنتو است و از 2014 به این سو مدیریت جشنواره را برعهده دارد.

این یک جشنواره کاملا ایرانی است که در سانفرانسیسکو برگزار میشود
پس جشنواره ای که الناز شاکردوست و فیلم متبوعش از آن جایزه گرفته چیست؟
این جشنواره، جشنواره ایست مخصوص فیلمهای ایرانی!!! که در سانفرانسیسکو برگزار میشود یعنی درست مانند جشنواره های مختلفی که در داخل و با الویت پخش آثار مطرح داخلی برگزار میشوند این جشنواره هم وضعیتی مشابه دارد یعنی یک سری فیلم ایرانی در آن به نمایش درمی آیند و در نهایت در انتهای جشنواره نیز تعدادی فیلم ایرانی به عنوان برگزیده مشخص می شوند.

یعنی رقابت کاملا ایرانی است و فقط جغرافیای رقابت، ایالات متحده آمریکاست و ایالتی به نام کالیفرنیا و شهری به نام سانفرانسیسکو!

اگر ساده ترش را بخواهید یک هفته فیلم ایرانی در سانفرانسیسکو برگزار شده که برای جذابتر شدن، رقابتی هم برای فیلمهای حاضر در آن تعریف شده!!!

البته آنها که در تیتر اخبار خود موفقیت فیلم شاکردوست در جشنواره سانفرانسیسکو را بولد کرده اند دو خط پایین تر پسوند ایرانی را هم به جشنواره افزوده اند اما مشکل تیتر اصلی آنهاست که به شدت اغراق آمیز است.

درست مثل این است که یک رقابت میان کشتی گیران ایرانی در سانفرانسیسکو برگزار شود و در نهایت تیتر نتایج آن برنده را به عنوان برنده جام جهانی کشتی سانفرانسیسکو معرفی کند!

عیار معصومی آن قدر هست که نیاز به این اغراقها ندارد
در ارزشهای “تابو” و کارگردانی به نام خسرو معصومی که سالهاست به تنهایی دوربین اش را در دل طبیعت زیبای مازندران می کارد و عاشقانه هایی پر از زیبایی را مصور می کند شکی نیست اما این اغراقهای خبری هم بیش از همه اعتبار معصومی و فیلمش را زیر سوال می برد.
عیار “تابو” آن قدر هست که با همه حرف و حدیثها پیرامون اوضاع کیفی جشنواره مونترال امسال، تنها فیلم ایرانی راه یافته به بخش مسابقه جشنواره مونترال بود؛ آن هم با وجود تعداد بالای آثار ایرانی که در این جشنواره بود.
معصومی و “تابو” نیاز به این اغراقها در اطلاع رسانی ندارند پس شمایی که خبررسانی می کنید هم کمی جانب اعتدال را رعایت کنید.