1

افتتاح لوپتویی پردیس سینمایی مهر شاهد/ احیای سینمای قدیمی نظام آباد

سینماروزان: سینما مهر شاهد تهران عصر روز یکشنبه ۲۹ آبان با حضور مسئولان سازمان سینمایی کشور، حوزه هنری، سازمان سینمایی سوره و شهردار منطقه نظام آباد و اکران ویژه انیمیشن «لوپتو» افتتاح شد.

مراسم افتتاحیه سینما مهر شاهد تهران که توسط موسسه بهمن سبز سازمان سینمایی سوره به پردیس مجهز ۶ سالنه توسعه یافته است، عصر روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه برگزار شد.

در این مراسم محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری، حمیدرضا جعفریان مدیرعامل سازمان سینمایی سوره، هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر، فاطمه تنهایی شهردار منطقه هشت تهران، عبدالحمید قره‌داغی معاون اداری و مالی حوزه هنری، محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری، غلامرضا فرجی عضو انجمن سینماداران، بهروز افخمی فیلمساز، احسان کاوه قائم مقام معاون و مدیرکل تولیدات نمایشی معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما، امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن سوره، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی و جمعی از مدیران سازمان سینمایی سوره و اصحاب رسانه حضور داشتند.

افتتاح پردیس سینمایی مهر شاهد
افتتاح پردیس سینمایی مهر شاهد

آزاده آل‌ایوب که اجرای این برنامه را برعهده داشت، ضمن خوشامدگویی به مهمانان درباره تاریخچه سینما مهر شاهد تهران اظهار کرد: این سینما سال ۱۳۵۳ و پس از سال‌ها فرسودگی با ۸ ماه تلاش موسسه بهمن‌سبز افتتاح شد. سینما مهر شاهد با ۶ سالن از شهریورماه سال ۱۴۰۱ به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون رسما افتتاح می‌شود و میزبان خانواده‌ها خواهد بود.

پس از آن حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره پشت تریبون آمد و ضمن خیر مقدم به کودکان و مسئولان عنوان کرد: امیدوارم بعد از این مراسم از دیدن انیمیشن «لوپتو» لذت ببرید و هم برای محمد حسین صادقی و دوستانشان که این فیلم را ساخته‌اند، دعا کنید که اتفاقات خوب برایشان رخ بدهد و بتوانند برای شما فیلم بسازند و هم اگر خوشتان آمد، به دوستان خود پیشنهاد کنید که به سینما بیایند و فیلم را ببینند.
وی ادامه داد: ما در سازمان سینمایی سوره در کنار اتفاقاتی که در تولید فیلم، سریال و انیمیشن رقم می‌زنیم، یکی از وظایف اصلی خود را توسعه سینماها و زیرساخت‌های کشور می‌دانیم که با زحمت مصطفی حسینی و همکارانشان در موسسه بهمن سبز اتفاقات خوبی رخ داده است. باید بگویم تا دو ماه آینده از بهره‌برداری تعداد ۲۰۰ سالن سینمایی در کشور در طرح توسعه سینماهای حوزه هنری عبور می‌کنیم. سینماهایی که در این دو سه سال بازسازی شده‌اند، کم‌کم در مرحله افتتاح هستند.
رییس سازمان سینمایی سوره تصریح کرد: گرچه مشکلات و محدودیت‌های زیادی در این مسیر داشتیم، اما دوستان ما تلاش کردند بر آنها فائق آیند و کار خود را درست انجام دهند. امیدوارم از این اتفاقات مبارک همزمانی افتتاح یک سینما با اکران یک انیمیشن باز هم تکرار شود و سال‌های آینده بتوانیم اینگونه رخدادها را بیش از پیش رقم بزنیم، چراکه کارهای زیادی هست که باید انجام بدهیم.

افتتاح پردیس سینمایی مهر شاهد
افتتاح پردیس سینمایی مهر شاهد

جعفریان با بیان اینکه در زمینه سالن‌های سینمایی در کشور عقب هستیم، مطرح کرد: مهمترین اتفاق در فاز دوم توسعه سالن‌های سینما، افتتاح پردیس سینمایی مهر کوهسنگی است که هفته‌های آینده در مشهد مقدس افتتاح می‌شود. همچنین تلاش کردیم سینماها در نقاط مختلف کشور پخش باشند و در یک نقطه تمرکز نکنند.
رییس سازمان سینمایی سوره در ادامه خطاب به کودکان حاضر در سالن گفت: مهم این است که شما قدر خود و آینده‌تان را بدانید. آینده برای شماست و اگر ما به عنوان بزرگتر برای شما کاری انجام می‌دهیم، برای این است که کشور و جامعه را به شما بسپاریم. امیدوارم هیچوقت در زندگی ناامید نشوید چراکه اولین اتفاق بعد از ناامیدی، شکست است و فاصله کمی بین ناامیدی و شکست وجود دارد.
وی افزود: آینده روشن است و پدران و گذشتگان به ما یاد دادند که هیچ‌وقت نباید در مقابل سختی‌ها و مشکلات کم بیاوریم و باید مقاوم باشیم چراکه اینگونه پیشرفت می‌کنیم و اگر توقف کنیم، به عقب باز می‌گردیم. امیدوارم این امید را مسئولان هم به خوبی نشان بدهند، از یاس و ناامیدی حرف نزنند و اگر اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد به حساب این نگذارند که دیگر نمی‌شود کاری کرد. اگر مسئولان ما و کسانی که وظیفه‌ای دارند، کارشان را به درستی انجام بدهند، حتما پیشرفت برای ما اتفاق می‌افتد و می‌توان مقابل دشمن ایستاد.

افتتاح پردیس سینمایی مهر شاهد
افتتاح پردیس سینمایی مهر شاهد

جعفریان ادامه داد: همچنین امیدوارم با کمک سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تاکنون حامی ما در امر بازسازی سینماها بودند، بتوانیم فازهای بعدی طرح توسعه سینماهای حوزه هنری را نیز پیش ببریم.

در ادامه کلیپ بازسازی سینما شاهد پخش شد. سپس محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی کشور به دعوت مجری روی صحنه آمد و در سخنانی عنوان کرد: از دوستانم در سازمان سینمایی حوزه هنری و همکارانشان تشکر می‌کنم که انصافا در توسعه سالن‌های سینمایی در کشور نقش اساسی داشته‌اند. در این مدت در هر استانی که حضور پیدا می‌کنم، زحمات دوستان را می‌بینم که شاید اگر نبود از نظر زیرساخت مشکلات عدیده‌ای در کشور داشتیم.

وی افزود: همتی که دوستان سازمان سینمایی حوزه هنری به ویژه محمدمهدی دادمان و حمیدرضا جعفریان در دوره اخیر داشتند، باعث شد سالن‌های سینمایی ما و زیرساخت آن در کشور ارتقا پیدا کنند. ما از کشورهای هستیم که صاحب سینما هستیم، اما از لحاظ زیرساخت‌ دچار مشکل عدیده‌ای هستیم. ما در کل کشور با افتتاحیه‌های اخیری که اتفاق افتاد، تنها ۷۰۰ سالن داریم و حداقل سالنی که در کشور باید تامین شود، نزدیک به ۳ هزار سالن است.

رییس سازمان سینمایی یادآور شد: به لحاظ زیرساخت عقب افتاده‌ایم و هم‌اکنون ۲۲۵ شهر ما با بیش از ۵۰ هزار جمعیت داریم، که فاقد سالن سینما هستند. توجه ما در این سال‌ها همیشه به فیلمسازی بوده است تا زیرساخت‌ها، و حالا این ضرورت احساس شده است و به همت حوزه هنری و بخش خصوصی تلاش می‌شود که تا ۱۴۰۴ اتفاقات بهتری در کشور رخ دهد.

خزاعی با بیان اینکه یکی از زیرکی‌های دوستان در سازمان سینمایی سوره این بود که افتتاحیه این سالن را با حضور کودکان و نوجوانان برگزار کردند، بیان کرد: این کار پیام‌های بسیاری زیادی دارد. یکی از این پیام‌ها  این است که ما باید به سینمای کودک و نوجوان که از آن غافل شدیم، توجه جدی کنیم.

وی ادامه داد: حضور بچه‌ها این ضرورت را به ما یادآوری می‌کند که حداقل ما به عنوان مسئولان سینمایی ماهی یکبار به فکر تولید فیلم‌های کودک و نوجوان باشیم و همت کنیم سینماها هیچ زمان خالی از اینگونه فیلم‌ها برای این قشر نشود. چون این حق طبیعی بچه‌ها و نسل آینده است که بتوانند در هر ماه کنار خانواده در سالن سینما حضور پیدا کنند و آثار مناسب سنی خود را ببینند.
رییس سازمان سینمایی کشور تصریح کرد: ما هم تلاش خواهیم کرد در سال بعد این اتفاق رخ بدهد و این نکته زیبایی بود که امروز ناخواسته دوستان سازمان سینمایی سوره به ما متذکر شدند که سینمای کودک و نوجوان در کشور نباید فراموش شود.

خزاعی در پایان خاطرنشان کرد: ابتکار جالب دیگر سازمان سینمایی حوزه هنری این است که در شهرستان‌ها سینمای ویژه کودک و نوجوان در نظر گرفته و برای آن هم برنامه‌ریزی دارد که از این بابت باید خرسند بود. از همه کسانی در توسعه و زیرساخت سینمای ایران تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم و امیدوارم فضایی ایجاد شود که دیگر مشکل زیرساخت و تولید آثار خوب در عرصه داخلی و بین‌المللی نداشته باشیم.

در ادامه مراسم عروسک کاراکترهای انیمیشن «لوپتو» به اجرای برنامه‌ای برای کودکان پرداختند و سپس اسرا جلیلیان بازیگر خردسال و منتخب مسابقه «عصرجدید» نیز به اجرای تئاتری با موضوع وطن پرداخت.

افتتاح پردیس سینمایی مهر شاهد
افتتاح پردیس سینمایی مهر شاهد

بهروز افخمی، فیلمساز و میهمان ویژه این برنامه نیز در سخنانی کوتاه مطرح کرد: امیدوارم سینما مهر شاهد که به تازگی بازسازی شده است، بعد از این فیلم‌های جذاب و سرگرم‌کننده به ویژه برای کودکان و نوجوانان به نمایش بگذارد. یادم است در دفتری که شروع به کار کردیم، کار خودمان را با فیلم سینمایی «دزد عروسک‌ها» شروع کردیم که در زمان خود فیلم خوبی بود؛ فیلمی که بارها در تلویزیون هم نمایش داده شده است و به نظرم دوباره می‌توان آن را ساخت.

وی اظهار کرد: جوانانی که در ایران در حوزه انیمیشن کار می‌کنند، کارشان بسیار پیشرفت کرده و خوب است. اگر این عزیزان حمایت شوند، خودشان نترسند و از فیلم‌شان پول خوب دربیاورند، در کشور می‌مانند و از ما هم فیلم‌های جذاب‌تر و بهتری می‌سازند. از نظرم بچه‌های امروز آنقدر گیم بازی کرده‌اند که با تکمیل کردن اطلاعات می‌توانند از سن ۱۵ سالگی در زمینه انیمیشن شروع به فعالیت کنند.

افتتاح پردیس سینمایی مهر شاهد
افتتاح پردیس سینمایی مهر شاهد

در بخش انتهایی این برنامه گروه سرود « سینوا» دو اجرای تیمی با موضوع ایران روی سن برد و سپس انیمیشن سینمایی «لوپتو» برای مخاطبان به نمایش درآمد.

پردیس سینمایی مهر شاهد در منطقه نظام آباد تهران در فاز دوم طرح توسعه سینماهای حوزه هنری و به همت موسسه بهمن سبز به پردیسی مجهز با ۶ سالن و ۶۵۷ صندلی تبدیل شده است. انیمیشن «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی محصول مرکز انیمیشن سوره نیز تاکنون با فروش حدودا ۳.۵ میلیارد تومانی مواجه شده است و اکران آن در سینماهای سراسر کشور ادامه دارد.

سینما شاهد با نام سینما موناکو در ابتدای دهه پنجاه در محله نظام آباد راه اندازی شد و پس از انقلاب به فعالیت خود ادامه داد و حالا با بازسازی به شکل پردیس مدرن مهر شاهد میزبان مخاطبان خواهد بود.

افتتاح پردیس مهر شاهد نظام آباد
افتتاح پردیس مهر شاهد نظام آباد