1

اعلام نام ده فیلم اولیه مدنظر برای معرفی به اسکار⇐حضور تهیه‌کننده فیلم ۳ارگانی با دو فیلم+حضور اخوی مجیدی+حضور محصولات مشارکتی فارابی+حضور تازه‌ترین محصول حوزه هنری+حضور فیلمی محصول موسسه‌ای وابسته به بنیاد مستضعفان+حضور فیلمهایی که حتی در اکران داخل هم توجهی برنینگیخته‌اند!+فهرست ۹ نفری که پای این فهرست را امضاء کرده‌اند

سینماروزان: هیات معرفی فیلم ایرانی به اسکار در حالی نام ده گزینه ابتدایی را برای معرفی به اسکار اعلام کرده که در میان این فیلمها تهیه کننده فیلم 3ارگانی «ماجرای نیمروز» با دو فیلم «خانه ای در خیابان چهل و یکم» و «ماجرای نیمروز» حاضر است.

به جز وی کامران مجیدی برادر کوچکتر مجید مجیدی با فیلم «لاک قرمز» نامش در این فهرست دیده میشود. «ویلاییها» از محصولات مشارکتی فارابی که در اکران نتوانست توجهی را برانگیزد دیگر فیلم حاضر در این فهرست است. «نفس» که علاوه بر مشارکت فارابی، حمایت موسسه نورتابان وابسته به بنیاد مستصعفان را داشته هم نامش در فهرست اولیه معرفی به اسکار به چشم میخورد.

سازمان سینمایی حوزه هنری هم با آخرین فیلمش «بیست و یک روز بعد» نامش در فهرست به چشم میخورد!

جالب است که در میان ده فیلم معرفی شده به عنوان گزینه های اولیه اسکار تنها دو فیلم «مالاریا» و «وارونگی» هستند که حضورهای خارجی نسبتا مشهودی داشته‌اند و بقیه اغلب آثاری هستند بدون اکران خارجی که برخی از آنها مانند «خانه…» و «ویلاییها» حتی در اکران داخلی هم چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته اند.

فهرست اولیه معرفی به اسکار به شرح زیر است:

– «برادرم خسرو» ساخته احسان بیگلری

– «بیست و یک روز بعد» ساخته سید محمد رضا خردمندان

– «خانه ای در خیابان چهل و یکم» ساخته حمید رضا قربانی

– «رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله

– «لاک قرمز» ساخته سید جمال سید حاتمی

– «ماجرای نیمروز» ساخته محمد حسین مهدویان

– «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی

– «نفس» ساخته نرگس آبیار

– «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی

– «ویلایی ها» ساخته منیر قیدی

اگر میخواهید بدانید این فهرست محصول انتخاب چه افرادی است این نامها را مرور کنید:

سیروس الوند (کارگردان)، مجید انتظامی (آهنگساز)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، کمال تبریزی (کارگردان)، سیدجمال ساداتیان (تهیه کننده)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، جواد طوسی (منتقد)، رضا کیانیان (بازیگر) و امیر اسفندیاری (معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی)

نگاهی گذرا به هیأت انتخاب حکایت دارد از حضور برخی افرادی که هرچند سینماگر هستند اما عمده فعالیتشان بومی و محدود به داخل بوده و کمترین موفقیت و البته تخصصی در حیطه بین الملل ندارند!