1

اعلام دو فیلم رزرو جشنواره از سوی یک عضو هیات انتخاب⇐یک کمدی سیاه+یک خرده‌پیرنگ!!/این دو فیلم جایگزین فیلم مهدویان و فیلم-سریال حجازی‌فر خواهند شد!؟

سینماروزان: دو فیلم‌ جشنواره -{عروسک و علت مرگ:نامعلوم} فعلا کنار گذاشته شدند تا پروانه نمایش بگیرند و در فهرست رزرو جشنواره قرار گیرند.

بهروز افخمی عضو هیات انتخاب جشنواره فجر چهلم با بیان مطلب فوق در شبکه خبر گفت: امسال فیلم «عروسک» اصغر یوسفی‌نژاد برای من بسیار جالب بود که چند سال قبل هم فیلم “ئو/خانه” را ساخته بود که توسط هیأت داوران نادیده گرفته شد. اما فیلم “عروسک” برای اینکه کاملاً با زبان ترکی و پر از دیالوگ و زیرنویس ریز ساخته شده بود، هیأت انتخاب نمی‌توانست آن را دنبال کند. از سویی چون شورای پروانه نمایش فیلم‌ها را با عجله دارد تماشا می‌کند، احتمال اینکه بتواند فیلم را بطور کامل بررسی و ارزیابی کند وجود ندارد، فکر نمی‌کنم که بتواند در جشنواره حاضر شود. بعد از تماشای فیلم هم به کارگردان تماس گرفتم و از فیلمش تشکر کردم و خسته نباشید گفتم و بهش خبر دادم که احتمال می‌دادید که فیلم بخاطر این مشکلات و حساسیت‌های جشنواره نتواند حضور یابد ولی می‌تواند رزرو باشد.

افخمی ادامه داد: “عروسک” یک کمدی سیاه است که طبقه متوسط را تحقیر می‌کند و برای همین شورای پروانه نمایش باید فیلم را ببیند و پروانه نمایش را صادر کند تا در صورت نرسیدن برخی فیلمها، وارد جشنواره شود.

این عضو هیات انتخاب درباره دیگر فیلم رزرو جشنواره امسال بیان داشت: فیلم دیگر هم یک خرده‌پیرنگ با عنوان «علت مرگ: نامعلوم» است که قرار ما این شد که اگر فیلم توانست از شورای پروانه نمایش، پروانه بگیرد در رزرو باقی بماند. حتی محمدحسین نیرومند که عضو شورای پروانه نمایش است خیلی دوست داشت که برای فیلم پروانه بگیرد.

افخمی گفت: این طور که احتمال می‌دهیم از این ۲۲ فیلم فعلی، دو فیلم به جشنواره نمی‌رسد زیرا کارهای فنی آن بسیار طولانی است و امکان دارد این دو فیلم نرسد. برای همین فیلم رزرو داشتن خیلی مهم بود. فیلم «علت مرگ نامعلوم» بعد از دریافت پروانه نمایش در فهرست رزرو قرار می‌گیرد.

او در ادامه درباره فیلم‌هایی که احتمال دارد به جشنواره نرسد بیان کرد: بنظرم فیلم «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان به جشنواره نمی‌رسد چون که هنوز فیلمبرداری آن ادامه دارد. نسخه سینمایی سریال “عاشورا/موقعیت مهدی” هم شاید به جشنواره نرسد و در آن صورت دو فیلم رزرو جایگزین خواهد شد. مهدویان به نظرم ریسک کرد که فیلم را با یک ابتدا و میانه و انتها که خوب هم مونتاژ شده بود به جشنواره داد و البته گفت که انتظاری ندارم که تأیید شود چون خیلی از بخش‌های آن در فیلم نیست اما ترجیحم این است که در جشنواره باشم. برخی از داوران به فیلم نمره ندادند نه برای اینکه فیلم بدی باشد چون بخش‌های دیگر فیلم را ندیده‌اند و امکان دارد که خوب ساخته نشود. برای همین کم مانده بود که از جشنواره بیرون بیافتد.

فیلمهای عروسک اصغر یوسفی‌نژاد+علت مرگ: نامعلوم علی زرنگار
فیلمهای “عروسک”اصغر یوسفی‌نژاد+”علت مرگ: نامعلوم” علی زرنگار