1

اعلام اسامی فیلمسازان مشمول حمایت کانون در سال جدید⇐از کارگردان یونیت دوم “محمد…” تا کاشف علاقمندان مونث بازیگری!/از کارگردانی که همچنان به‌واسطه “کلید” شناخته می‌شود تا سازندگان سریالهای روتین تلویزیون و…

سینماروزان: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که زمانی، نهادی بود برای جذب فیلمسازان جوان مستعدی همچون عباس کیارستمی، بهرام بیضایی،ناصر تفوایی و امیر نادری، در سالهای اخیر کمتر توانسته در حیطه فیلم بلند، خاطرات دهه‌های قبل را تداعی کند.

به گزارش سینماروزان یک دلیل این امر می‌تواند نحوه تصویب طرح در این نهاد باشد که به جای ایده‌های تازه و افراد نواندیش به سمت نیروهایی می‌رود که بیشتر از نوآوری به‌دنبال احیای خاطرات سالهای دور کانونند‌!!

محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون به تازگی به معرفی پروژه‌های سینمایی تازه این نهاد پرداخت و به خبرگزاری تسنیم گفت: نخستین فیلم بلند سینمایی که در حال برنامه‌ریزی برای تولید آن هستیم، فیلمی به کارگردانی رسول صدرعاملی است که براساس یکی از رمان‌های پرمخاطب حوزه نوجوان کانون به نام «زیبا صدایم کن» ساخته خواهد شد. اکنون فیلمنامه این اثر نوشته و آماده شده است و در انتظار تأمین اعتبارات لازم برای کلید زدن آن هستیم.

معاون تولید کانون سپس به اسامی فیلمسازان دیگری که قرار است در آینده با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری داشته باشند اشاره کرد و گفت: مازیار میری فیلم سینمایی «دشتبان» را خواهد ساخت که اکنون نگارش فیلمنامه این اثر به پایان رسیده است. ابراهیم فروزش رمان «پریانه‌های لیاسندماریس» که یکی از رمان‌های پرمخاطب کانون به شمار می‌آید را برای ساخت فیلم سینمایی انتخاب کرده است. فریدون حسن‌پور درباره تریلی تماشاخانه‌های سیار کانون و واقعیت‌هایی که درباره آن وجود دارد، درام خوبی را به رشته تحریر درآورده‌اند. بیژن میرباقری فیلمنامه خوبی به نام «عطا» را در دست تدارک دارد و در نهایت محمدرضا عرب نیز از میان کتاب‌های کانون دو کتاب را انتخاب کرده است که احتمالا یکی از آنها را خواهد ساخت‌. همچنین فیلمنامه بسیار خوبی به نام «بچه‌های هور» نیز در دست داریم که تصویب شده است و به امید خدا این فیلمنامه نیز به اثری سینمایی تبدیل خواهد شد.

رسول صدرعاملی، مازیار میری، ابراهیم فروزش، بیژن میرباقری، فریدون حسن‌پور و محمدرضا عرب اسامی فیلمسازانی هستند که بناست مورد حمایت کانون قرار گیرند.

رسول صدرعاملی که برای انتخاب بازیگران زن بسیاری از کارهایش، مبادرت به کشف علاقمندان بازیگری و معرفی آنها به سینما کرده، مهمترین فیلمساز مورد حمایت کانون است. صدرعاملی که فیلم‌هایی مرتبط با نوجوانان مثل “دختری با کفش‌های کتانی” و “من ترانه پانزده سال دارم” را در کارنامه دارد، آخرین بار پاییز ۹۸ “سال دوم دانشکده من” را روی پرده داشت که به زحمت فروشی یک میلیاردی را در گیشه به دست آورد.

“سارا و آیدا”، عنوان آخرین فیلم مازیار میری، دیگر کارگردان مورد حمایت کانون است. این فیلم تابستان۹۶ روی پرده رفت و بیش از دو میلیارد فروش کرد. نوروز۹۷ سریال “هیات مدیره” از همین کارگردان روی آنتن رفت که چندان دندان‌گیر نبود.

ابراهیم فروزش از دیرپاترین فیلمسازان کانون است که در سالهای اخیر بارها با حمایت کانون فیلم ساخته و باز هم مورد حمایت قرار گرفته. فروزش همچنان به واسطه فیلم‌های سه دهه قبل خود “خمره” و “کلید” شناخته می‌شود!!”شیر تو شیر” آخرین فیلم ساخته شده توسط فروزش پاییز ۹۵ بدون اکران رسمی روانه شبکه خانگی شد

فریدون حسن‌پور چهارمین فیلمساز مورد حمایت کانون را بیشتر به‌خاطر فیلم و سریال‌هایی که در شمال می‌سازد، می‌شناسیم. “کوبار” و “گذر از رنج‌ها” آخرین سریالهای او بوده‌اند که هر دو نیز آثاری متوسط به شمار می‌روند. آخرین فیلم ساخته شده توسط حسن‌پور یک کمدی-ماجرایی با عنوان “ناردون” بود که تابستان ۹۵ اکران شد و فروشی ۴میلیاردی داشت‌.

بیژن میرباقری کارگردان یونیت دوم فیلم پرهزینه “محمد…”مجیدی که بناست فیلم “عطا” را برای کانون بسازد، آخرین بار فیلمی با عنوان “ربوده شده” را ساخته بود که تابستان ۹۵ اکران شد ولی کل فروشش از گیشه به ۲۰۰ میلیون هم نرسید!!

محمدرضا عرب کارگردان دو فیلم “آخرین ملکه زمین” و “ندارها” ششمین کارگردانی است که بناست بعد از انتخاب یکی از کتاب‌های کانون شرایط اقتباس آن را فراهم کند. هر دو فیلمی که عرب ساخته آثاری هستند که بی‌ادعا داستان می‌گویند.

اینکه کدامیک از این فیلمسازان زودتر از بقیه بتواند برای کانون، فیلم بسازد معلوم‌ نیست چون کانون برای ساخت آثار تازه خود نیازمند ارگانی است که در تولید شراکت کند!!! معاون تولید کانون در این باره گفت: برای ساخت فیلم‌هایمان به دنبال همیار هستیم. در گذشته همکاری‌های مشترک خوبی با بنیاد سینمایی فارابی داشتیم و امیدواریم بتوانیم فیلم‌های جدیدمان را هم در قالب تولیدات مشترک بسازیم!!!