1

اعطای ۲.۵میلیارد پول بی‌زبان به بازیگر خراسانی‌تبار برای همکاری با کارگردان شکست‌خورده!؟

سینماروزان/حامد مظفری: میانگین دستمزد اعطایی به بازیگران ایرانی روزبروز در حال افزایش است و حالا یک بازیگر میانه برای بازی در فیلم تازه‌اش، قرارداد ۲.۵میلیاردی بسته است.

به گزارش سینماروزان این بازیگر خراسانی‌تبار که اخیرا فعالیت‌های متعددی در شبکه خانگی با دستمزد میلیاردی داشته است جایگزین بازیگری کُردتبار در این فیلم شده است.

بازیگر کُرد- که خودش نیز ازجمله میلیاردی‌بگیران است-در پیش‌تولید اولیه فیلم بنا بود نقش اصلی را بازی کند اما درنهایت به دلیل تغییر تیم تولید، شرایط عوض شد و بازیگر خراسانی جای بازیگر کرد را گرفت.

اگر بخواهیم براساس متوسط درآمد بدنه جامعه هنری در یک سال و نیم کرونایی اخیر بسنجیم، این بازیگر رقم چشمگیری را دریافت کرده‌. فقط درنظر بگیرید مجموع حمایتی که در یک سال گذشته به کف هنرمندان رسیده به ۵میلیون هم نمی‌رسد!

اگر بخواهیم برمبنای رزومه کارگردان، رقم قرارداد این بازیگر را بسنجیم چندان هم بالا نگرفته چون بناست با کارگردانی همکاری کند که تنها فیلم ساخته‌شده‌اش، اثری شکست‌خورده در گیشه بوده و حالا به جبران ریسک همکاری با چنین کارگردانی، دریافت چنین رقمی چندان عجیب نیست.

اگر بخواهیم برمبنای میزان تورم، اغتشاشات اقتصادی این سالها و کاهش چندباره ارزش پول ملی بسنجیم باز هم باید به چنین بازیگرانی حق داد که نگران آینده‌ای باشند که ممکن است بسان بسیاری از جامعه هنری حتی در دل کرونا هم سالی ۵میلیون حمایت نصیب‌‌شان نشود.

از همه اینها گذشته تا در سینمای ایران هستند سرمایه‌دارانی که برای فقط یک بازیگر، چندمیلیارد دست به جیب می‌شوند چرا بازیگران این میلیاردها را به جیب نزنند؟؟

وقتی رئوس صنف سینمای ایران عرضه ندارند سرمایه‌های دولتی یا غیردولتی را به سمت و سوی ارتقای معیشت کلیت سینماگران ببرند واقعا گلایه از رقم هنگفت دستمزد یک بازیگر، کاری عبث نیست؟

وقتی در همین کوران کرونا و تعطیلی پی‌درپی جشنواره‌های مطرح جهانی، ساختار دولتی سینمای ایران به‌جای کمک به معیشت سینماگران، میلیاردهای بیت‌المال را صرف برگزاری محافل جشنواره‌ای کرده، چرا بازیگران قید میلیاردها را بزنند؟

وقتی در همه این سالها میلیاردها تومان فقط صرف هزینه پشتیبانی و جاری زیرمجموعه‌های دولتی سینما شده ولی سینماگران هنوز یک بیمه بیکاری ندارند، چرا این بازیگر نباید دستمزد جنجالی بگیرد؟

۲.۵میلیارد فقط برای یک بازیگر؟
۲.۵میلیارد فقط برای یک بازیگر؟