1

اعتراف صادقانه سروش صحت به ضعف تکنیکی آثارش!

سینماروزان: در میان کارگردانان ایرانی کمتر کسی را پیدا می‌کنید که ایرادات آثارش را بپذیرد و اغلب با افرادی سفسطه‌گر روبروییم که حتی ایرادات آشکار آثار خود را نمی‌پذیرند و مثلا وقتی بعد از چهار دهه فیلمسازی، سفارش فیلم اعتراضی‌ می‌گیرند و حاصل کار به کمدی ناخواسته بدل می‌شود، زمین و زمان را متهم می‌کنند برای آن که زیر بار قبول نقاط ضعف نروند.

در این اوضاع اینکه یکی مثل سروش صحت که اتفاقا هم فیلم مخاطب‌پسند “جهان با من برقص” را ساخته و هم سریالهای مفرح “پژمان” و “لیسانسه‌ها” را بی‌سفسطه از ضعف تکنیکی خودش می‌گوید جای خشنودی دارد.

سروش صحت با اعتراف به ضعف تکنیکی آثارش به بیست‌و‌چهار گفت: من در تکنیک خیلی ضعیفم و خیلی تکنیک بلد نیستم و جایی که در آن حس می‌کنم بهتر و بلدترم، حسم است و در تمام کارهایم به این حس معتقدم.

صحت با اشاره به شکل تمریناتش ادامه داد: وقتی داریم تمرین می‌کنیم به‌خصوص در میزانسن و با لباس و زمانی که تمرین جدی است روی حس‌ها متمرکزم و می‌دانم چه چیزهایی را باید روتوش کنم؛ این موقع است که یک ذره دیوانه بازی دارم مثلا میگویم این انگشتت را آن قدر تکان نده یا کمی سرت را این طرف‌تر بیاور.

سروش صحت افزود: خیلی به گوشم اعتماد دارم و به صداها و نحوه ادای جمله‌ها. ممکن است یک جمله طولانی را با یک برداشت بگیریم ولی بر سر نحوه گفتن یک بله یا نه، نصف روز وقت بگذاریم! به نظرم ما پر از بدی و خوبی هستیم؛ منتها باید خوبی‌های خود را تقویت کنیم و گسترش دهیم و بدی‌ها را آرشیو کنیم!