1

اعتراف رسانه ملی به شکست سریالهای نوروزی

سینماژورنال: اینکه نتایج نظرسنجی رسانه ملی حکایت از پیش افتادن سه برنامه محصول شبکه نسیم بعنوان پرمخاطب ترین برنامه های نوروزی دارد یک پیام مهم دارد و آن هم شکست سریالهای نوروزی تلویزیون.

به گزارش سینماژورنال اینکه رسانه ملی صریحا اعلام می کند “خندوانه”، “دورهمی” و “شب کوک” پربیننده ترین برنامه های رسانه ملی در نوروز بوده اند چه معنایی دارد جز آن که جدی نگرفتن توصیه های اهالی رسانه درباره کمک به تولید آثاری امتحان پس داده نظیر “کلاه قرمزی” و “پایتخت” به پاشنه آشیل رسانه ملی در نوروز بدل شد.

سینماژورنال با امید به اینکه رسانه ملی برمبنای نتیجه چنین نظرسنجی هایی هم که شده بیشتر از گذشته به توصیه های دلسوزانه رسانه های مستقل ایمان بیاورد متن کامل گزارش این نظرسنجی را ارائه می دهد:

از ابتدای فروردین 95 مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما با برنامه‌ریزی و بسیج پرسش‌گران خود در تهران و مراکز استانی اقدام به نظرسنجی از مردم درباره برخی از برنامه‌های سیما کرد که نتایج این نظرسنجی بر مبنای نظرات پاسخگویان در هفته اول نوروز 1395 به شرح زیر اعلام می‌شود:

این نظرسنجی در تاریخ یکشنبه هشتم فروردین با نمونه آماری 4626 نفر از افراد 12 سال و بالاتر ساکن شهر تهران و 32 شهر دارای مرکز صداوسیما اجرا شده است.

–بررسی کلی

* از میان 59 برنامه بررسی شده در هفته اول نوروز، میزان بیننده برنامه “خندوانه”، با حدود 62 درصد بیننده بیشتر از سایر برنامه‌ها بوده است و برنامه‌های “شب کوک” و “دورهمی” نیز با حدود 40 درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

–بررسی برمبنای شبکه ها

در میان 7 برنامه بررسی شده از شبکه یک سیما؛

1- مسابقه «دست‌پخت» از پربیننده‌ترین برنامه‌های شبکه یک سیما به شمار آمده است. نزدیک به 80 درصد افرادی که این برنامه را تماشا کرده‌اند، رضایت خود را از برنامه اعلام کرده‌اند.

2- ویژه برنامه زنده تحویل سال این شبکه با نام”یک یک” که از 125 آیتم مختلف تشکیل شده بود و در حدود 10 و نیم ساعت به طول کشید، با اقبال خوب مخاطب همراه شد و 78 درصد کسانی که بیننده این برنامه بوده‌اند، در حد زیاد و خیلی زیاد از تماشای این برنامه ابراز رضایت کرده‌اند. این برنامه از 36 میهمان در زمینه های مختلف دعوت کرد تا به جذابیت های خود بیافزاید.

3- در این نظرسنجی افرادی که بیننده سریال “بیمار استاندارد” از شبکه یک بوده‌اند 68 درصد آن‌ها رضایتمندی خود را از سریال و داستان آن اعلام کردند.

4- دیگر برنامه‌های نوروزی شبکه یک مانند “هفت سین بچین” با نزدیک به 77 درصد رضایت، برنامه “خاطره ” با 76 درصد رضایتمندی ، “استودیو بهاران” با نزدیک به 71 درصد میزان رضایت و “نشان مهربانی “با 77 درصد رضایتمندی، جزو برنامه‌های پربیننده شبکه یک در نوروز 95 بوده اند .

در میان 10 برنامه بررسی شده از شبکه دو سیما در هفته اول نوروز؛

1- سریال “زعفرانی” با حدود 38 درصد بیننده و 78 درصد رضایت در حد زیاد و خیلی زیاد، پر بیننده‌ترین برنامه این شبکه بود .

2- پس از سریال زعفرانی، “عیدانه عموپورنگ” دومین برنامه پرمخاطب شبکه دو به شمار آمد که نزدیک به 78 درصد رضایت مخاطب را در حد زیاد و خیلی زیاد به خود اختصاص داده است.

3- “مسابقه محله ” دیگر برنامه شبکه دو نزدیک به 80 درصد رضایت در حد زیاد و خیلی زیاد را ثبت کرده است  .”مسابقه ثانیه ها” هم در نوروز با ویژه برنامه ای که طراحی کرده بود بیش از 80 درصد رضایت مخاطب را در حد زیاد و خیلی زیاد داشته است .

4- ویژه برنامه تحویل سال شبکه دو با نام”واینک فردا” که نزدیک به 12 ساعت ادامه داشت و از 116 آیتم شامل گفت و گو با میهمانان ، موسیقی ، ارتباط زنده و گزارش تشکیل شده بود نیز با کسب 75 درصد رضایتمندی پاسخگویان در حد زیاد و خیلی زیاد از جمله برنامه های موفق شبکه دو بود.

5- دیگر برنامه های شبکه دو سیما شامل “شهر به شهر ” با 75 درصد رضایتمندی ،”سفری دیگر” با 76 درصد رضایتمندی ، “تاریخ از این ور”با 71 درصد میزان رضایتمندی و ” جیب جیب ” با 66 درصد رضایتمندی از برنامه‌هایی بودند که موفق شدند نظر پاسخگویان را جلب کنند.

 کارشناسان مرکز تحقیقات و سنجش افکار در بررسی برنامه‌های شبکه سه در هفته اول نوروز، روی 8 برنامه تمرکز کردند و از این میان؛

1- برنامه “سه ستاره” را که ویژه تحویل سال بود با حدود 40 درصد بیننده و بیش از 90 درصد رضایت (زیاد و خیلی زیاد) پر بیننده‌ترین برنامه شبکه سه گزارش کردند .

این برنامه با 148 آیتم بیشترین میزان آیتم و تنوع را به خود اختصاص داد.

2- پس از این برنامه، سریال “قرعه” مورد توجه قرار گرفته است و نظرات پاسخگویان نشان می‌دهد، این سریال موفق شده است. بیش از 80 درصد رضایت آنان را در حد زیاد و خیلی زیاد کسب کند .

3- برنامه “سمت خدا ” که در نوروز با حال و هوای این ایام تهیه شده بود نیز با حدود 30 درصد بیننده ، رضایتمندی نزدیک به نود درصدی مخاطبانش را در حد زیاد و خیلی زیاد به همراه داشته است .

4- دیگر برنامه شبکه سه که جنبه سرگرم کننده نیز داشت “سه شو” بود که در این پژوهش مورد توجه بوده است. این برنامه نیز با نزدیک به 30 درصد بیننده بیش از 80 درصد رضایت آنان را در حد زیاد و خیلی زیاد کسب کرده است.

5- دیگر برنامه‌های نوروزی شبکه سه شامل آقای گزارشگر با 76 درصد رضایتمندی ، “نوروز خانوادگی” با نزدیک به 80 درصد رضایتمندی ، “میهمان ما باشید” با 78 درصد رضایتمندی ، و “اقلیم” با 75 درصد رضایتمندی مخاطب در حد زیاد و خیلی زیاد به ثبت رسیده اند .

در میان برنامه‌های بررسی شده از شبکه چهار در هفته اول نوروز ، برنامه‌های “صدبرگ” ، “معرفت” ، “فانوس”، “دلشدگان”(ویژه تحویل سال ) و ” سیم و زر” جزو پربیننده‌ترین برنامه‌ها و با درصد رضایت بالای مخاطبانش همراه بوده اند .

برنامه‌های شبکه 5 سیما نیز در بررسی های این مرکز قرار گرفتند؛

1- “آقای آتش نشان” از برنامه‌های پربیننده شبکه پنج سیما بوده است که بالای 78 درصد رضایت‌مندی پاسخ‌گویان را در حد زیاد و خیلی زیاد به دست آورده است. این برنامه با استفاده از آیتم‌هایی مهیج و خلاقیت در طراحی مسابقه، مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد.

2- ویژه برنامه تحویل سال شبکه پنج سیما با نام”سالی نو ” نیز جزو پر بیننده ترین برنامه‌های این شبکه بود و موفق شد 71 درصد رضایت مخاطبان خود را در حد زیاد و خیلی زیاد کسب کند .

3- برنامه‌های “پنج دری ” با بیش از 65 درصد رضایت مخاطب در حد زیاد و خیلی زیاد، ” روز آمد ” با 67 درصد میزان رضایت و قاب سفید با 73 درصد رضایتمندی مخاطب جزو برنامه‌های موفق شبکه 5 بوده اند.

شبکه نسیم که امسال با چند برنامه پر بیننده جزو پر طرفدارترین شبکه‌های سیما بود یکی دیگر از اهداف نظرسنجی کارشناسان مرکز پژوهش و سنجش افکار بود؛

1- بررسی برنامه های این شبکه در هفته اول نشان داد “خندوانه” با نزدیک به 62 درصد بیننده و 92 درصد رضایت مخاطب در حد زیاد و خیلی زیاد یکی از موفق ترین برنامه ها به شمار آمده است.

2- “شب کوک” دیگر برنامه شبکه نسیم با بیش از 39 درصد بیننده موفق شد بالاتر از 90 درصد رضایت مخاطبان را در حد زیاد و خیلی زیاد کسب کند و پس از آن “دورهمی ” با حدود 39 درصد بیننده توانست بیش از 89 درصد رضایت مخاطبان را در حد زیاد و خیلی زیاد به خود جلب کند .

3- “شکر آباد” با 86 درصد رضایتمندی مخاطب، مسابقه “هوش برتر” با 84 درصد رضایتمندی مخاطب و “ویتامین خ” با 82 درصد رضایت مخاطب در حد زیاد و خیلی زیاد دیگر برنامه های شبکه نسیم بودند که در نوروز 95 خوب دیده شدند.

 در میان 3 برنامه بررسی شده از شبکه آموزش در هفته اول نوروز؛

1- برنامه “قند پهلو” با حدود 20 درصد بیننده و 84درصد رضایت (زیاد و خیلی زیاد) پر بیننده ترین برنامه شبکه آموزش به شمار آمده است .

2- “مشاعره دانشجویی”در این شبکه با 80 درصد رضایتمندی مخاطب در حد زیاد و خیلی زیاد دومین برنامه مورد توجه مردم بوده و ویژه برنامه تحویل سال با نام “اینک بهار” نیز در این شبکه جزو پر بیننده ترین برنامه های آن به شمار می‌آید.

از شبکه قرآن سیما 5 برنامه هدف نظرسنجی مرکز تحقیقات قرار گرفت که “مسابقه ستاره” موفق شد با 84 درصد رضایتمندی مخاطبانش در حد زیاد و خیلی زیاد، جزو موفق ترین برنامه های این شبکه خود را نشان دهد.

برنامه‌های “آرامش بهاری ” ، “چشم روشنی”، “هوای عید ویژه تحویل سال” و “آن سوی سراب” دیگر برنامه های شبکه قرآن بودند که در نوروز 95 توانستند نظر مخاطبان خود را جلب کنند.

* در شبکه افق، مسابقه “فرمانده ” با 81 درصد میزان رضایتمندی در حد زیاد و خیلی زیاد و سریال “مردان سایه ” با بیش از 82 درصد رضایتمندی در حد زیاد و خیلی زیاد موفق ترین برنامه های این شبکه بودند.

از شبکه ورزش سیما نیز 4 برنامه در هفته اول نوروز بررسی شد؛

1- “مسابقه زنده ورزشی ” بیش از همه نظر مردم را جلب کرد. این برنامه با درصد رضایتمندی بالای 91 درصد در حد زیاد و خیلی زیاد در نظرسنجی مرکزتحقیقات و سنجش افکار صدا و سیما به ثبت رسیده است .

2- “نوروز فوتبالی” دیگر برنامه شبکه ورزش بود که با 89 درصد ابراز رضایت، جزو برنامه‌های پربیننده این شبکه به شمار آمده و “کشتی ایرانی” و تاریخچه المپیک” نیز جزو برنامه‌های پر بیننده این شبکه ثبت شدند .

* و در نهایت برنامه “مادر ،کودک ، تندرستی” در شبکه سلامت سیما با بیش از 92 درصد رضایت در حد زیاد و خیلی زیاد و برنامه “ضربان” با نزدیک به 90 درصد رضایت و “حال خوب ” با نزدیک به 87 درصد رضایت از پربیننده‌ترین برنامه‌های شبکه سلامت در هفته اول تعطیلات نوروزی بودند.