1

ادعاهای مطروحه در نشست هیأت مدیره خانه سینما+پرسش‌های کلیدی منتج از این ادعاها⇐۴۰۰میلیون(!!) صرف برگزاری جشن خانه سینما شد ⇔چرا ریزهزینه‌کرد این ۴۰۰میلیون مشخص نیست؟ ۴۰۰میلیون صرف برگزاری دو ساعت جشن در تالار وحدت؟/بیشتر از ۸۰۰میلیون کمک بلاعوض و کارت هدیه میان سینماگران توزیع شده!⇔چرا مشخص نیست این مبلغ هنگفت به چه کسانی رسیده؟؟/به زودی سایت فروش بلیت سینما راه‌اندازی می‌کنیم!!⇔با کدام تجربه عملیاتی در بلیت‌فروشی آنلاین؟؟/به زودی تلویزیون اینترنتی راه می‌اندازیم!!⇔با کدام دستاورد در مدیریت رسانه‌‌ای؟؟/اینکه مازیار میری{دبیر اجرایی جشن خانه سینما} در شب برگزاری جشن در آمریکا بوده، ایرادی ندارد!⇔برمبنای کدام منطق مدیریتی؟؟/دو بار درباره ریاست شاهسواری رأی‌گیری کردیم و ایشان با رأی قاطع انتخاب شد!!⇔رقیب ایشان در رأی‌گیری که بوده؟؟/ما را به این متهم می‌کنند که تنها برگزار کننده ختم‌ و تشییع سینماگران هستیم⇔وقتی بعد از بیش از بیست سال، سینماگران حتی یک درمانگاه اختصاصی هم ندارند باید جز این فکر کرد؟؟

سینماروزان: تازه ترین نشست هیأت مدیره خانه سینما کاملا تحت الشعاع پرسشهایی قرار گرفت که در ماههای گذشته از سوی رسانه‌های مستقل درباره عملکرد خانه سینما، مدیرعامل و هیأت مدیره اش طرح شده بود. پرسشهایی اغلب سرراست نظیر چرایی نبود حتی یک درمانگاه اختصاصی برای سینماگران درحالیکه برای یک جشن آن صدها میلیون هزینه میشود؟؟

در نشست اخیر خانه سینما هم نه تنها به این پرسشها پاسخهایی شفاف داده نشد که اعضای هیأت مدیره و در رأس آنها همایون اسعدیان کوشیدند با طرح ادعاهایی مانند راه اندازی سامانه فروش بلیت و سامانه ویدیوی درخواستی، گریزی بیابند برای پاسخ به این پرسشها اما باز نگفتند با کدام تجربه در بلیت فروشی آنلاین و مدیریت کدام سامانه ویدیوی درخواستی به توانایی اجرای طرحهای تازه شان رسیده اند و از آن گذشته بناست کدام بودجه اضافی را صرف راه اندازی این سامانه های تازه کنند؟؟

همایون اسعدیان در ابتدای نشست درباره عدم وجود ساختار مدون برای خانه سینما گفت: در شرایط فعلی هیچ ساختار مدونی برای خانه سینما پیش بینی نشده از همین رو طرحی درباره این موضوع در حال شکل گیری است تا از طریق آن به اساسنامه خانه سینما برسیم. از همین رو تنظیم قراردادها مهم است تا همه با یک قرارداد مشابه به کار بپردازند نه اینکه هر دفتری قراردادی خاص داشته باشد که برای این امر زحمت زیادی کشیده شده و مراحل پایانی آن سپری می شود. مورد دیگری که انجام شده این است که صنوف، آیین نامه های خود را داشتند که این آیین نامه ها بررسی و مشکلات آن به صنوف ابلاغ شده و تلاش شده به صورت منسجم شود.

اسعدیان ادامه داد: یکی دیگر از موارد خانه سینما بیمه اعضا بوده است که امسال از طریق صندوق اعتباری هنر صورت گرفته و طبق بررسی های ما بیمه ای که در نظر گرفته ایم با عنوان سرمد بیمه خوبی است. ما به تمام صنوف اعلام کردیم که اگر اعضا توان پرداخت حق بیمه را ندارند، به ما اعلام کنند. در سال گذشته بیش از ۸۰۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت شده و صرف امور این چنینی شده و حتی کارت های هدیه که سال گذشته بین اعضا تقسیم شد به این صورت نبود که به صورت مساوی تقسیم شود. البته ما نام افراد را هیچگاه عنوان نمی کنیم چون شان اعضا برای ما مهم است.

وی با بیان اینکه تنها پرداخت حق عضویت مهم نیست بلکه مهم عضویت در صندوق اعتباری هنر است که خواهش می کنیم اعضا هر چه زودتر نسبت به این امر اقدام کنند، درباره جشن خانه سینما اظهار کرد: سوءبرداشتی وجود داشت که خانه سینما جشن را برگزار نمی کند که اینگونه نبود اما ما بنا به شرایط اقتصادی که این روزها همه دچار آن هستند، خواستیم جشن را کوچکتر کنیم. اگر جشن سال گذاشته بالای یک میلیارد تومان هزینه داشت امسال با هزینه ۵۰۰ میلیون تومان همه جشن های ما برگزار شد و این امر با کمک دوستان فیلم کوتاه، مستند و ..‌. صورت گرفت.‌ مراسم انتهایی در تالار وحدت برگزار شد و من نمی خواهم وارد برخی از بحث های حاشیه ای شوم.

مرتضی رزاق کریمی از دیگر اعضای هیأت مدیره خانه سینما هم بدون بیان توضیحی درباره چگونگی هزینه کرد بودجه ای جشن خانه سینما گفت: ۴۰۰ میلیون صرف جشن اصلی شد و چیزی نزدیک ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان صرف دیگر جشن ها شد.

همایون اسعدیان درباره تحریم جشن خانه سینما توسط برخی از اعضای هیأت مدیره و از جمله کامران ملکی و علی قائم مقامی بیان کرد: برخی از اعضا به دلایلی روز مراسم انتهایی جشن خانه سینما در تالار وحدت نبودند، ما هرکاری بکنیم برخی شیطنت و آرزوی مرگ برخی را می کنند، متاسفانه این روزها فضای مجازی پر از این حرف ها است ولی جشن به زعم من به شکل آبرومندانه برگزار شد. تمام آرای جشن موجود است و شورای صیانت از اعضای داوری و خانه سینما بودند و حتی یک رای جا به جا نشده و آرا واقعی بودند.

اسعدیان با اشاره به اینکه مورد دیگر ماجرای استعفای کامران ملکی از بخش رسانه ای است که این موضوع را به خودشان واگذار می کنم، گفت: ما به زودی سایت فروش بلیت سینما را راه اندازی می کنیم و به زودی ساختمان خانه سینما در پیرنیا در لاله زار افتتاح می شود. این ساختمان در مرحله بازسازی است و به بخش های مالی خانه سینما تعلق دارد و این اتفاقات در آنجا رخ می دهد.

 اسعدیان درباره این که هیات مدیره‌ها تبدیل به شورای امنیت شده و در آن ها بحث ها و درگیری های زیادی وجود دارد، گفت: اختلاف نظر در هر جایی می تواند وجود داشته باشد و این موضوع خوب است چراکه به اجماع می رسند و باعث گفتگو می شود و این اختلاف نظر در همه هیات مدیره های خانه سینما بوده است. در حال حاضر هم یک اکثریت قاطع وجود دارد و اگر یک وقت هایی مشکل وجود دارد به خاطر این است که اقلیت به نظر اکثریت تن نمی دهد.

رییس هیأت مدیره خانه سینما بی توضیح درباره روند رأی گیری و رقبای اسعدیان بیان کرد: ما دو بار درباره ریاست شاهسواری رای گیری کردیم و وی با رای قاطع به کار خود ادامه داد.

اسعدیان بدون شفاف سازی درباره دستاوردهای درمانی خانه سینما و اینکه چرا این نهاد صنفی بعد از بیست سال هنوز یک درمانگاه اختصاصی برای بدنه اش فراهم نکرده، گفت: خانه سینما را به این متهم می کنند که تنها برگزار کننده ختم و تشییع سینماگران است در حالی که اینطور نیست و ما از لحظه بیماری افرادی چون یدالله صمدی و ضیاء الدین دری پیگیر کارهای آنها بودیم اما قرار نیست چنین کارهایی را بیان کنیم، البته دوستان تنها زمانی که مراسم ها را برگزار می کنیم، متوجه برگزاری مراسم می شوند.

وی درباره حضور چرایی داوری فیلم «سارا و آیدا»ی مازیار میری در جشن خانه سینما در حالیکه خود میری دبیر اجرایی جشن بوده است، بیان داشت: اگر من فیلمی دارم قرار نیست درباره دیگر افراد مثل بازیگران و عوامل دیگر تصمیم‌گیری کنم. چرا نباید فیلم آقای میری در جشن بزرگ سینمای ایران حضور پیدا می کرد در حالی که ۵۰ نفر دیگر هم در آن حضور داشتند.

اسعدیان در توجیه غیبت میری دبیر اجرایی جشن در شب برگزاری جشن هم چنین گفت: برخی این موضوع را مطرح کردند که دبیر اجرایی جشن در زمان برگزاری جشن در آمریکا بوده اما آیا این ایرادی دارد و جرم است؟ رفتن به آمریکا از کی تا حالا جرم شده است و حضور ایشان در آمریکا هم جرم نیست!!

روانبخش صادقی از دیگر اعضای هیأت مدیره وعده راه اندازی وی.اُ.دی توسط خانه سینما را داد و گفت: ما به دنبال راه اندازی تلویزیون اینترنتی هستیم که البته در مرحله اول به صورت سامانه ویدیوی درخواستی است و دامنه بیشتری از فیلم ها را به نسبت سامانه های معمول در بر می گیرد. من فکر می کنم در مراحل اول به صورت آی پی تی وی خواهد بود ولی نظر ما این است که وارد وی او دی شویم تا جامعه بیشتر با آن درگیر شود.