1

اظهارات صادقانه امین تارخ روی آنتن زنده⇐خانه سینما مثل کانون بازنشستگان شده!/۴۰۰ نفر از اعضای ۵۰۰ نفره انجمن بازیگران خانه سینما مستمری‌بگیر و منزوی‌اند!

سینماروزان: کمتر پیش آمده آنها که سالهاست ریاست صنوف مختلف خانه سینما را به خود اختصاص داده اند در کنار نقدهای دیگران، نقدی هم بر ساختاری داشته باشند که خود یکی از سیاستگذاران مهم آن بوده اند.

به گزارش سینماروزان امین تارخ بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون که سالهاست ریاست بر انجمن بازیگران خانه سینما را برعهده دارد اما در تازه ترین گفتگویش که در برنامه «چشم شب روشن» محمد صالح علاء انجام شد ضمن تشبیه خانه سینما به کانون بازنشستگان از انزوای بخش عمده اعضای صنف خودش گفت.

امین تارخ اظهار داشت: ما نیازمند کار فرهنگی و صنفی به صورت توامان هستیم. مثلا جلسات هفتگی یا ماهیانه ای وجود داشته باشد که در آنها درباره اخلاق حرفه ای صحبت شود تا به مرور کسی به خود اجازه ندهد چنین صحبتی کند. اما اکنون ما صاحب خانه سینمایی هستیم که مثل کانون بازنشستگان است و فعالیتهای فرهنگی آنچنانی در آن اتفاق نمی افتد، بنابراین نمی شود چنین توقعی داشت.

بازیگر «سرب» و «مادر» خاطرنشان ساخت: تعداد کمی از مجموعه بازیگران تا آخر عمرشان بازیگر می‌مانند. چرا که بسیاری از بازیگران بعد از مدتی درخشیدن روی صحنه، پیشنهادات کمتری دریافت می‌کنند و دچار بازنشستگی زودرس و گوشه‌نشین می‌شوند.

وی ادامه داد: ما در انجمن بازیگران بیش از ۵۰۰ عضو داریم، اما ۳۰۰، ۴۰۰ نفر آنها مستمری‌بگیر و منزوی هستند و نمی‌شود گفت بازیگری شغل پردرآمد و از نظر مالی خاص است. در سینمای دنیا هم همینطور است و افرادی چون وودی آلن که تا این سن به کارشان ادامه بدهند و موفق باشند کم هستند.