1

اعتراض رسانه اصولگرا به عدم رعایت ممیزی در یک پردیس سینمایی خاص

سینماژورنال: پردیس سینمایی کوروش از جمله پردیسهای تازه تاسیس تهران است که بواسطه تعداد بالای سالن نمایش فیلم به پولسازترین پردیس سینمایی کشور بدل شده است.

به گزارش سینماژورنال همین پولساز بودن باعث شده دست اندرکاران این پردیس برای نمایش فیلمهایی متفاوت از سبد اصلی اکران سینمایی در پردیس برنامه ریزی داشته باشند. از جمله این آثار، برخی فیلمهای مطرح خارجی هستند.

آن طور که روزنامه اصولگرای “جوان” گزارش کرده اما نمایش فیلمهای خارجی در این پردیس با اعتراض برخی مخاطبان به دلیل عدم سانسور کامل نماهای هنجارشکن روبرو شده است.

سینماژورنال متن کامل گزارش “جوان” به قلم ایزد مهرآفرین در این باره را ارائه می دهد:

نمایش فیلمهای خارجی با ممیزی اندک

 تماشاي فيلم‌هاي خارجي در سينما‌ها مدتي بود با افزايش فروش دي‌وي‌دي فيلم‌هاي روز جهان، رو به افول گذاشته بود و كمتر سالن سينمايي در كشورمان اقدام به اكران اين فيلم‌ها مي‌كرد. اما پرديس نوساز «كورش» از زمان تأسيس، رويكرد خود را در اكران فيلم‌هاي مهم خارجي مشخص كرده است و در طول روز چند عنوان از فيلم‌هاي شناخته شده سينماي جهان در سالن‌هاي اين پرديس سينمايي اكران مي‌شود؛ اتفاقي كه مي‌تواند براي علاقه‌مندان به فيلم‌هاي خارجي جذاب باشد. اما شنيده‌هاي «جوان» حكايت از آن دارد كه فيلم‌هاي اكران شده در اين پرديس سينمايي از مميزي كمتري نسبت به آنچه بايد در فيلم اعمال مي‌شده است، برخوردارند به نحوي كه برخي از صحنه‌هايي كه با فرهنگ مذهبي كشورمان در تعارض هستند و بايد در اكران سانسور شوند، در نسخه‌اي كه اين سينما اكران مي‌كند، وجود دارند.

سانسور نشدن نماهایی از فیلم “درخشش ابدی یک ذهن پاک”
يكي از تماشاچياني كه فيلم «درخشش ابدى يك ذهن پاك» را ديده در گفت‌و‌گو با «جوان» به شدت از سانسور نشدن صحنه‌هايي كه بازيگران فيلم پوشش نامناسب داشته‌اند و ديالوگ‌هاي غيراخلاقي در فيلم رد و بدل شده است، ابراز ناراحتي مي‌كند. با آنكه پخش فيلم‌هاي خارجي در كشورمان داراي مقررات مشخصي است، اما بي‌توجهي به ساده‌ترين موارد مانند حذف صحنه‌ها و ديالوگ‌هاي غيراخلاقي مسئله‌اي است كه گويا از نظر مديريت پرديس كورش دور مانده است.

لزوم نظارت سازمان سینمایی
پيش از اين نيز پرديس سينمايي كورش با قرار دادن فيلمي حامي همجنس‌گرايي و فيلم «نوح» ساخته آرنوفسكي كه فيلمي موهن و توهين‌آميز نسبت به نوح(ع) است در ليست اكران‌هاي فيلم‌هاي خارجي، تعجب اهالي سينما را برانگيخته بود.

لازم است سازمان سينمايي بر فعاليت اين پرديس سينمايي به خصوص در زمينه اكران فيلم‌هاي خارجي توجه بيشتري داشته باشد. پرديس سينمايي كورش نمي‌تواند مانند يك جزيره جدا از قوانين جمهوري اسلامي عمل كند و با نمايش صحنه‌هايي كه با اخلاق، فرهنگ و عرف جامعه ايراني در تعارض است، امنيت اخلاقي جامعه را به خطر بيندازد.