1

اظهارنظر پدربزرگ مانی حقیقی درباره “اژدها…” و ارجاعات آن به “خشت و آینه”+عکس

سینماژورنال: مانی حقیقی حاصل یک ازدواج هنری است. نعمت حقیقی پدرش از جمله فیلمبرداران صاحب سبک ایرانی بود و مادرش لیلی گلستان هم نویسنده و مترجمی است برآمده از خانواده ای هنرمند.

به گزارش سینماژورنال پدربزرگ مادری مانی حقیقی، ابراهیم گلستان است؛ گلستان در کنار نویسندگی سابقه فیلمسازی هم داشت. گلستان سالها پیش دو فیلم بلند داستانی با نامهای “خشت و آینه” و “اسرار گنج دره جنی” هم ساخته بود.

امسال در جشنواره فیلم فجر تازه ترین اثر مانی حقیقی نوه ابراهیم گلستان با نام “اژدها وارد میشود” رونمایی شد. بخشی از این فیلم که می تواند یک تریلر با زمینه های ترسناک قلمداد شود، شکلی مستند دارد و کارگردان در خلال گفتگو با شخصیتهای حقیقی سعی دارد فانتزی خود را به مخاطب بقبولاند.

در این بخش لیلی گلستان مادر مانی حقیقی را می بینیم که جلوی دوربین نشسته و درباره غیبت ناگهانی یکی از عوامل صدای فیلم “خشت و آینه” سخن می‌گوید؛ صدابرداری که گویا همکار ساواک بوده!

اما آیا چنین چیزی واقعیت دارد؟

به گزارش سینماژورنال شاید مهمترین مرجع برای یافتن پاسخ این پرسش ابراهیم گلستان کارگردان “خشت و آینه” باشد اما مسأله اینجاست که گلستان حتی از ساخت “اژدها…” هم خبر ندارد.

ابراهیم گلستان که این روزها در روستایی در حوالی لندن زندگی می کند در پاسخ به این پرسش “فیلم” که هیچ خبر ندارید نوه تان، مانی حقیقی، فیلمساز مطرحی است و در آخرین ساخته سینمایی اش  “اژدها وارد میشوید” اشاره هایی هم به “خشت و آینه” و شما دارد؟

ابراز بی اطلاعی می کند و می گوید: اصلا خبر ندارم. نه از ساخت این فیلم و نه از هیچ چیز دیگر. چون از خودِ مانی هم مدتهاست بی‌خبرم.

البته که گویا اشتیاق و کنجکاوی نسبت به این فیلم از لحن صدایش پیداست. گلستان می گوید سالهاست فیلم ایرانی تماشا نکرده است. وی می گوید: در دهی که من زندگی میکنم سینمایی وجود ندارد و من برای رفتن به سینما باید سفر کنم و به شهری دیگر بروم. تازه در آن سالن هم فیلمهای ایرانی نمایش داده نمیشود.

ابراهیم گلستان
ابراهیم گلستان