1

اظهارنظر بخردانه غلامرضا موسوی⇐ حوزه هنری به‌جای تحریم فیلمهای مجوزدار، فکری کند به حال سالنهای مخروبه‌اش!

سینماژورنال: فیلم سینمایی «لانتوری» به‌تازگی به اكران رسیده است و با وجود تحریم حوزه هنری، فروش خوبی در گیشه داشته، هر چند مدیران حوزه هنری به‌طور شفاف از تحریم این فیلم سینمایی صحبت نمی‌كنند و پرفروش‌بودن سایر فیلم‌ها را دلیل نمایش‌ندادن لانتوری می‌دانند، واقعیت این است كه حوزه هنری همچنان به تحریم برخی فیلم‌ها ادامه می‌دهد.

به گزارش سینماژورنال سیدغلامرضا موسوی، تهیه‌كننده سینما درباره تحریم تازه حوزه هنری و رویكرد سینماگران در مقابل این تحریم به “شرق” گفت: «حدود دو سال است كه آقای خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عضو شورای پروانه نمایش هستند، قاعدتا ایشان به‌ عنوان بزرگ‌تر حوزه هنری فیلم‌ها را تماشا می‌كند و قاعدتا در شورایی كه ایشان عضو بودند و هستند به اتفاق آرا، رأی به نمایش فیلمی داده می‌شود و طبعا بسیار تعجب‌برانگیز است كه چطور می‌شود سازمانی زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی، فیلم‌هایی را تحریم كند».

آیا حوزه هنری از سازمان تبلیغات منفک شده؟

او ادامه داد: «اینجا دو سؤال مطرح می‌شود، یا حوزه هنری به عنوان زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی خودمختار عمل می‌كند و براساس سیاست‌های خودش و بدون درنظرگرفتن نظرات ریاست سازمان تبلیغات اسلامی كار می‌كند یا اساسا نگاه در این دو ارگان متفاوت است و تعمدی در كار است».

موسوی تأكید كرد: «به نظرم این اتفاق ندیده‌گرفتن احترام بازبین‌های نمایش فیلم‌ها و جناب آقای خاموشی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی است. طبعا وقتی شخصی مثل آقای خاموشی در مجموعه بالاتری از حوزه هنری فعالیت می‌كند و به فعالیت‌های شورای پروانه نمایش فیلم آگاه است، به نظر می‌رسد كه باید مجموعه حوزه هنری با نگاه سازمان تبلیغات اسلامی موافق و همسو باشد و به آن احترام بگذارد. اما متأسفانه به نظر می‌رسد این‌طور نیست و این چندگانگی در سازمان تبلیغات اسلامی نیز وجود دارد و باعث تأسف است».

امیدوارم شورای پروانه نمایش اعتبار لازم را داشته باشد
او افزود: «امیدوارم شورای پروانه نمایش اعتبار لازم را داشته باشد، به‌خصوص اینكه لانتوری فیلمی است كه از طرف نهادهایی مثل قوه قضائیه تحسین شده و یك آسیب اجتماعی را به تصویر كشیده و طبعا قوه قضائیه به مسائل آشناست و با نگاهی تحلیلی به این فیلم نگاه كرده است. از طرف دیگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این فیلم به عنوان یك فیلم قرآنی نام برده است. آدمی كه در عین سیاستمداربودن، آدم فرهنگی است و طبعا حوزه هنری با نظر مخالفش به قوه قضائیه و وزیر فرهنگ بی‌احترامی كرده است».

جوزه هنری به سالنهای مخروبه اش رسیدگی کند
موسوی ادامه داد: «حوزه هنری اگر همتی دارد، بهتر است به سالن‌های نمایش‌اش در شهرستان‌ها رسیدگی كند كه به بیغوله تبدیل شده و اكثر سالن‌های حوزه هنری در شهرستان‌ها خراب است. حوزه هنری حتی نمی‌تواند سالن‌هایش را به لحاظ تعمیرات مدیریت كند، چطور می‌تواند افكار مردم را مدیریت كند؟»

او افزود: «حوزه هنری تاكنون در زمینه تولید در سینما نیز ناموفق بوده است و تصور می‌كنم با اتفاقاتی نظیر تحریم فیلم‌ها قصد دارد، ضعف ‌مدیریتش را پوشش دهد و ذهن‌ها را منحرف كند. به نظر من نیاز است كه مسئولان متولی امور فرهنگی این شرایط را كنترل كنند و به نوعی گوش حوزه هنری را بكشند. چراكه اقدامات این ارگان به فرهنگ ما آسیب می‌زند».

ناتوانی مدیریتی
موسوی در پاسخ به این پرسش كه به نظر شما به چه دلیل بهانه‌های حوزه هنری درباره تحریم فیلم‌ها تغییر كرده است؟ گفت: «به نظر من حوزه هنری دو تفكر به وجود می‌آورد. یك مسیر، تفكر برادر حاتم طاعی است و تفكر دیگر اقدامات مثبت‌تری است كه ظاهرا مسائل مربوط به تحریم فیلم‌ها تفكر برادر حاتم طاعی است و متأسفانه این ناتوانی مدیریتی را نشان می‌دهد».