1

اظهارات یک بازیگر حاضر در شورای عالي سینما روی آنتن زنده⇐محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد دو رئیس جمهوری بودند که برای سینما ارزش قائل بودند!/ دوران اصلاحات، نوعی الیت‌گرایی چندنفره در بدنه سینما باب شد که با تحکم می‌خواست همه را زیردست خود کند!/یادم نمی‌رود که یک مدیر دهه شصت چگونه فیلم “خواستگاری”فخیم‌زاده را مورد عنایت قرار داد!!/به دنبال آن ماجرا بود که با نوعی دیکتاتوری، خانه سینما را راه انداختند!/همان دیکتاتوری باعث شد خانه سینما هیچ گاه نتواند مرجعی برای حل مشکلات معیشتی بدنه سینما باشد!/در زمان احمدی‌نژاد بارها به روسای خانه سینما گفتند بیایید و در وزارت کشور ثبت شوید ولی تن به انحلال دادند تا در دولت بعدی بروند در وزارت کار ثبت شوند!/ آخر صنف سینما را در وزارت کشور ثبت می‌کردند بهتر بود یا به عنوان صنف کارگری در وزارت کار؟؟/همان ها که آن زمان باعث انحلال خانه سینما شدند در دولت اعتدال شورای عالی سینما را منحل کردند!!/احمدی‌نژاد بسیار به سینما علاقه داشت و حتی بارها با امثال داوود میرباقری و جعفری جوزانی درباره سینما و تلویزیون مباحثه می‌کرد/فیلم “انتهای خیابان هشتم”، با دستور مستقیم احمدی‌نژاد پروانه نمایش گرفت/یادم است که یک بار احمدی‌نژاد به وزیر وقت ارشاد توپید که چرا گلزار ممنوع‌الفعالیت شده؟/احیای شورای عالی سینما باید منجر به حل مشکلات اولیه سینماگران شود‌!/محمد خزاعی مرد و مردانه پای سینما بایستد و قبل از هر چیز مشکلات معیشتی اهالی سینما را برطرف کند!

سینماروزان: احمد نجفی بازیگر شناخته‌شده که سابقه حضور در شورای عالی سینما را دارد در گفتگوی زنده با امیرعباس صباغ در برنامه “سینمامعیار” رادیوگفتگو، بخشی از خاطرات خود از ادوار مختلف سینما را روایت کرد.

به‌گزارش سینماروزان احمد نجفی با اشاره به مشکلات ریشه‌دار خانه سینما که در برهه‌ای از زمان منجر به انحلال آن شد، بیان داشت: مشکل خانه سینما وقتی شروع شد که عنوان جمهوری اسلامی را از اساسنامه برداشتند. جالب است جماعتی این کار را کردند که همگی با هزینه جمهوری اسلامی، فیلمساز و تهیه‌کننده و سینماگر شده بودند! به جز این، خودشان به دلخواه خودشان تشکیل مجمع عمومی برای انتخاب هیات مدیره را حذف کرده و مدعی شدند همین که روسای صنوف دور هم جمع شوند کافیست برای انتخاب هیات مدیره!

نجفی ادامه داد: همین اقدامات غیرقانونی باعث شد که حتی وزارت کشور هم وارد ماجرای خانه سینما و تخلفات آن شود. خانه سینما نه در وزارت کشور ثبت قانونی بود و نه در وزارت کار و برای همین دچار مشکل شد. در زمان احمدی‌نژاد بارها به روسای خانه سینما گفتند بیایید و در وزارت کشور ثبت شوید ولی یک‌سال و نیم مقاومت کردند و تن به انحلال خانه سینما دادند تا در دولت بعدی بیایند و بروند در وزارت کار ثبت شوند! آخر صنف سینما را در وزارت کشور ثبت می‌کردند بهتر بود یا به عنوان صنف کارگری در وزارت کار؟؟

این بازیگر افزود: همان ها که آن زمان باعث انحلال خانه سینما شدند در دولت اعتدال شورای عالی سینما را منحل کردند! آخر دوستان عزیز! بهتر نبود از طریق همین شورای عالی سینما به دنبال ارتقای وضعیت اقتصادی اهالی سینما در دوران کرونا می‌شدید؟

بازیگر “دندان مار” و “گروهبان” تاکید کرد: جواد شمقدری سعی زیادی کرد در زمان مدیریت خود از طریق رایزنی مستقیم با احمدی‌نژاد اسباب حل مشکلات اقتصادی سینماگران را فراهم کند و به قدر توان خود هم کارهایی انجام داد؛ چه در بحث بیمه و چه در بحث توزیع تسهیلات فعالیتهایی انجام شد ولی در دولت بعد همان کارها نیز انجام نشد. آن زمان قرار بود که آپارتمان‌های ۷۵متری با قیمت نهایتا ۵۰ میلیون در اختیار بیش از سه سینماگر قرار داده شود ولی دولت عوض شد و رئیس سینمای دولت بعد، خودش را به آن راه زد تا درنهایت خودش را هم عزل کردند! در شورای عالي سینما مصوب شده بود ۳۳۵۰ مسکن از مسکن مهر به اهالی سینما تعلق بگیرد که بعد از تغییر دولت، رئیس سینمای دولت اعتدال، این مصوبه قانونی را اجرا نکرد.

احمد نجفی درباره برخورد با رئیس دولت‌های نهم و دهم در شورای عالی سینما اظهار داشت: احمدی نژاد بسیار به سینما علاقه داشت و حتی بارها با امثال داوود میرباقری و جعفری جوزانی درباره سینما و تلویزیون مباحثه می‌کرد و نظراتش را بی پرده می‌گفت.

نجفی گفت: احمدی‌نژاد خیلی تلاش کرد که جلوی ممنوع الفعالیت شدن هنرمندان را بگیرد و یادم است که یک بار به وزیر وقت ارشاد توپید که چرا گلزار ممنوع‌الفعالیت شده؟؟ احمدی‌نژاد صریحا دستور داد مشکل گلزار حل شود و اسفندیار رحیم‌مشایی نیز به شدت دنبال ماجرا را گرفت تا مشکل حل شود‌. احمدی‌نژاد بسیار رابطه صمیمانه‌ای با همه هنرمندان و بازیگران داشت و هر که درخواستی از ایشان داشت، سریعا ترتیب اثر می‌داد.

بازیگر “تاواریش” و “سگ کشی” تاکید کرد: احمدی‌نژاد درباره رفع توقیف فیلم‌های توقیفی نیز بسیار زیاد به فیلمسازان کمک کرد‌. مثلا فیلم “انتهای خیابان هشتم” به تهیه کنندگی سیدجمال ساداتیان، با دستور مستقیم احمدی‌نژاد پروانه نمایش گرفت و حتی اکران نوروز به آن دادند. احمدی‌نژاد برای حل مشکل یکی از هنرمندان با دستگاه قضا، حتی تا بیت رهبری رفت. احمدی‌نژاد تمام جلسات شورای عالی سینما را سروقت آمد و همیشه برای اهالی هنر وقت داشت.

احمد نجفی با مرور تاریخچه مدیریت سینمای بعد از انقلاب اسلامی گفت: محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد دو رئیس جمهوری بودند که برای سینما ارزش قائل بودند ولی در دوران اصلاحات، نوعی الیت‌گرایی چندنفره در بدنه سینما باب شد که با تحکم می‌خواست همه را زیردست خود کند!

نجفی درباره ریشه‌های این الیت‌گرایی گفت: ماجرا به سالها پیش بازمی‌گشت و زمانی که آقایان مشغول حذف چهره‌های قهرمانانه از سینما و ریل گذاری جدید به نفع فیلم‌های کم مخاطب جشنواره‌ای بودند. یادم است در همان دوران و در جلسه سالیانه وزارت ارشاد، فخرالدین انوار از مدیران سینمایی دهه شصت یکی از آثار فخیم‌زاده با عنوان “خواستگاری” -که اتفاقا فیلم پرمخاطبی بود و بعدتر بارها از تلویزیون پخش شد-را مورد عنایت قرار داد و در مقابل فخیم‌زاده، با فریادهای پرسروصدا احقاق حق کرد! به دنبال آن ماجرا بود که با نوعی دیکتاتوری، خانه سینما را شبانه(!!) راه انداختند و این دیکتاتوری باعث شد خانه سینما هیچ گاه نتواند مرجعی برای حل مشکلات معیشتی بدنه سینما باشد چون اساسا آن طیف حاکم، خودشان حسابی جیب‌شان پر بود و نداری اهالی سینما، مساله‌شان نبود‌‌‌.

احمد نجفی با مخاطب قرار دادن روسای جدید سینما گفت: احیای شورای عالی سینما باید منجر به حل مشکلات اولیه سینماگران شود‌. محمد خزاعی مرد و مردانه پای اهالی سینما بایستد و قبل از هر چیز مشکلات معیشتی اهالی سینما را برطرف کند و شرایط ایجاد یک بیمه قدرتمند را برای اهالی سینما فراهم کند.