1

اظهارات وزیر ارشاد رئیسی در مجلس⇐چرا وزارت ارشاد همچنان با ساختار چهار دهه پیش اداره می‌شود؟/چرا وزارت ارشاد، یک وزارتخانه منفعل و کم‌اثر شده؟/چرا اغلب هنرمندان در وضعیت معیشتی سختی به سر می‌برند؟/چرا افراد و نهادهایی یارانه فرهنگی می‌گیرند که تولید و خروجی موثر ندارند؟

سینماروزان/مهدی فلاح‌صابر: محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در جلسه دفاع از خود در مجلس شورای اسلامی، اظهاراتی صریح مطرح کرد درباره مشکلات فراوان اهالی هنر.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد درباره چالش‌های حوزه‌های فرهنگ و هنر گفت: در حال حاضر، برای بخش بزرگی از اصحاب فرهنگ و هنر، مشکلات بزرگ معیشتی به وجود آمده است. در شیوع بیماری کرونا، بیشترین‌آسیب‌ها به اصحاب فرهنگ و هنر رسید. هنرمندان در وضعیت معیشتی سختی به سر می‌برند. چرا برای حل مشکلات معیشتی و جبران ضرر اقتصادی کرونا بر زندگی هنرمندان اقدامات کاملی نشد؟ تعطیلی سینماها، کنسرت‌ها و کتابفروشی‌ها آن‌هم بدون جبران، ضربه‌های سختی را اعضای این‌اصناف وارد کرده دولت مردمی در اولین اقداماتش به رفع مشکلات این عزیزان اقدام خواهد کرد.

اسماعیلی ادامه داد: نکته دوم، رکود اقتصادی محصولات فرهنگی است. در این‌زمینه فقدان نظارت و گرانی افسارگسیخته باعث کاهش قدرت خرید مردم شده‌اند. وقتی مردم قدرت خریدشان کاهش پیدا می‌کند، اولین‌چیزی که از سبد کالاشان حذف می‌شود، محصولات فرهنگی است که ما باید برای این‌مساله چاره اندیشی کنیم که کرده‌ایم. مساله سوم، تولید و توزیع غیرقانونی محصولات است. ناشر ما کتاب خوبی چاپ می‌کند و می‌بیند ظرف مدت کوتاهی نسخه قاچاق و غیرقانونی آن در خیابان انقلاب و دیگر خیابان‌های شهر به فروش می‌رسد.

وزیر ارشاد پیشنهادی رئیسی با انتقاد از ساختار وزارت ارشاد بیان داشت: نکته بعدی، فقدان تناسب الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ با گسترش فضای مجازی و پیشران‌های فناوری است. وزارت ارشاد همچنان با ساختار چهار دهه پیش اداره می‌شود. باید فناوری‌های نوین را به رسمیت بشناسیم و تغییر کنیم. به این‌فناوری‌ها وزن بدهیم و متناسب با این‌تغییرات، وزارت ارشاد را چابک کنیم.

وی افزود: نکته پنجم این‌که وزارت ارشاد امروز ما، یک وزارتخانه منفعل و کم‌اثر شده است. من امروز و دیروز، در کمیسیون‌های مجلس، به‌طور متعدد از نمایندگان شنیدم که وضعیت ادارات وزارت ارشاد باعث تاسف است. در اکثر شهرستان‌ها ادارات ارشاد با حداقل نیرو و امکانات کار می‌کنند و در نتیجه، کار به یک‌سری فعالیت‌های حداقلی و نظارت‌های موردی تقلیل پیدا کرده و اصلاً از حوزه سیاست‌گذاری خارج شده است. چه‌طور وزارتخانه‌ای که باید پیشران مهندسی فرهنگی کشور باشد، با این وضعیت نیروی انسانی و انفعال می‌تواند در این‌جایگاه قرار بگیرد؟

اسماعیلی گفت: نکته ششم، دسترسی عادلانه همه مناطق کشور به امکانات فرهنگی است. این، باعث تاسف است که بیش از ۹۰ درصد آثار تولیدی فرهنگ و هنر ما در تهران اتفاق می‌افتد. آیا مناطق مختلف ما استعداد تولید آثار نمایشی، موسیقی و دیگر حوزه‌های فرهنگ و هنر را ندارند؟ آیا تاریخ و فرهنگ کهن ندارند؟ ایران، رنگین‌کمان درخشان قومیت‌هاست. امروز بسیاری از آثار فرهنگی و هنری مناطق کشور ما در حال فراموشی‌اند. مثلاً خوزستان، بزرگ‌ترین فرصت ما برای حضور در کشورهای غرب آسیاست اما به آن توجه نمی‌کنیم. ما در مناطق و استان‌های مختلف کشو، فرصت‌های بزرگی داریم که نسبت به آن‌ها کم‌توجه‌ایم. اصلاً فرهنگ یعنی همین! یعنی به رسمیت شناختن اقوام و قومیت‌ها. همه این‌مناطق ایران عزیز ماست. باید در حوزه فرهنگ عُرضه داشته باشیم این‌فضای رشد و تعالی را برای این‌کشور بزرگ و ۷ هزارساله فراهم کنیم. کشور ما آکنده از حضور مردان بزرگ و زنان بزرگ است و تلاش می‌کنیم در دولت مردمی، همه این‌ظرفیت‌ها را به فعلیت برسانیم.

محمدمهدی اسماعیلی تاکید کرد: هدفمندی یارانه‌های دولتی هم از دیگر برنامه‌های ماست. چون گزارش‌های زیادی رسیده که بعضا افراد و نهادهایی یارانه می‌گیرند که تولید و خروجی موثر ندارند. خب، باید یک‌نهاد باید جلوی این‌سوءاستفاده‌ها را بگیرد. پس از هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح الگوها و سرعت در فرایندهای حمایتی از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.