۱۴۰۴۱۴۰۱

اظهارات قابل تامل مدیر پردیس سینمایی آزادی⇐ نقش مدیران هنری فقط این است که نقش روابط عمومی ستاد کرونا را ایفا کند و بگوید سینماها امروز باز هستند و فردا، بسته‌؟/در همه جای دنیا به‌موازات بسته بودن سینماها و سالن‌ها، تولید هم کمرنگ شد اما در کشور ما هم تولید ادامه دارد و هم برگزاری جشنواره!!/در بین تهیه‌کنندگانی که اکران نوروزی داشتند، فقط حسین فرح‌بخش بود که از تعطیلی ناگهانی سینماها انتقاد کرد!/ مابقی تهیه‌کنندگان، حرفی نزدند چون آقایان سودشان را در تولید برده‌اند و برایشان فرقی ندارد که فیلمشان بفروشد یا نه!/سینمای ایران اگر قرار باشد به حالت عادی خودش برگردد حداقل باید سالی بیست بیگ پُروداکشن مخاطب‌پسند تولید کند!/دیگر با فیلم لوباجِت و فیلم‌های آپارتمانی نمی‌توان مردم را به سینما بازگرداند!!/در میان صدها فیلمی که پشت خط اکران مانده‌اند فقط هفت یا هشت فیلم توانایی جذب مخاطب دارند!/مخاطبی که به‌راحتی محصولات روز خارجی را می‌بیند پول نمی‌دهد که در سینماها حاصل تخیلات آپارتمانی افرادی را ببیند که سودشان را در تولید برده‌اند!!

سجاد+نوروزی

سینماروزان/امیر اشرفی: سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی معتقد است در دوران پساکرونا نمی‌توان سالنهای سینما را با فیلم‌هایی گشود که تهیه‌کنندگان آنها، سودشان را در تولید برده‌اند.

به گزارش سینماروزان سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی در گفتگو با خبرگزاری پانا بیان کرد: درگذشته اقدام خوبی صورت گرفت و سینما از گروه شغلی سه به گروه شغلی دو آمد. این اتفاق بسیار خوبی بود که انجام شد اما مشکل اینجاست که در کشور ما متأسفانه همه‌ چیز مخصوصاً در حوزه فرهنگ با یک نگاه روبنایی و فرم گرایانه دیده می‌شود. تحلیل‌های ما هم در همان حد فرم می‌ماند.

نوروزی افزود: سینما یک صنعت-هنر است. یعنی هم ماهیت هنری دارد و هم ماهیت اقتصادی دارد. ماهیت اقتصادی‌اش نشات گرفته از ماهیت هنری اوست و نمی‌توان ماهیت هنری سینما را حذف کنیم و انتظار داشته باشیم ماهیت اقتصادی به کار خودش ادامه دهد. اتفاقی که در پاندمی کرونا رخ‌داده، این است که ماهیت هنری سینماها تحت تأثیر اقتصاد قرارگرفته است . در این شرایط بالاخره نهادهای صنفی و حاکمیتی باید نقش خودشان را در این وضعیت مشخص کنند. اینکه ما یک روز اعلام کنیم سینما باز است و یک روز اعلام کنیم بسته است و مجدد اعلام کنیم باز شد، معنی ندارد. در این شرایط خاص واقعاً باز و بسته بودن سینما که موضوعیت ندارد. بلکه این محتواست که در سینما به این فضا و مکان جان می‌دهد. اکنون ما چه محتوایی در سینما داریم که ارائه کنیم؟

مدیر سینما آزادی با اشاره به اینکه در این شرایط کرونا سینماگران به سمت شبکه‌ نمایش خانگی کوچ کرده‌اند، افزود: تولیدات سینمایی ایران آن‌ هم در شرایط کرونا از عجایب کشور ماست. اگر همه جای دنیا را نگاه کنید به‌موازات بسته بودن سینماها و سالن‌ها، قاعدتاً تولید هم کمرنگ می‌شود اما چرا در کشور ما هم تولید ادامه دارد و هم برگزاری جشنواره!! چون سود در تولید است و نه اکران.

مدیر سینما آزادی با اشاره به تفاوت جنس مخاطب سینما و کافه‌ها گفت: اگر واقعاً قرار است سیاست‌گذاری که برای سالن‌های سینما و تئاتر انجام شود همان سیاست‌گذاری‌هایی باشد که برای کافه و رستوران انجام می‌شود، واقعاً دیگر حرف زدن ما محلی از اعراب ندارد. ما با مشتری مواجه نیستیم که بگوییم امروز دکان ما باز و فردا بسته است. ما با مخاطب هنر مواجه هستیم. این مخاطب می‌خواهد  هزینه‌ای بدهد و اوقات فراغتی را در تئاتر یا سینما بگذارند. نیامده بستنی بخرد یا در کافه قهوه‌ای بخورد که بگوییم امروز باز هستیم بیایید قهوه و چایتان را بخورید و بروید.

مدیر پردیس سینمایی آزادی با اشاره به نقش حاکمیتی وزارت ارشاد گفت: یک سیاست واحد و نقش حاکمیتی برجسته باید ایفا شود تا تکلیف سینماها مشخص شود. اینکه صرفاً نقش مدیران هنری ارشاد این باشد که نقش روابط عمومی ستاد کرونا را ایفا کند و بگوید شما امروز باز هستید و فردا بسته‌اید، معنی ندارد چون این‌ها را هم اعلام نکنند ما خودمان از ستاد ملی کرونا می‌شنویم. آنچه اهمیت دارند نقش حاکمیتی ارشاد به‌عنوان متولی هنر سینماست که باید به نقش مهمش عمل کند.

وی درباره ادعای برخی تهیه‌کنندگان برای گرفتن خسارت از وزارت ارشاد عنوان کرد: ارشاد وعده‌ای داده بود که هنوز هم برای فروردین و اردیبهشت محقق نشده است و آن مبنی بر این بود که یک گارانتی حداقلی برای فیلم‌های اکران شده در نظر گرفته شده است.

نوروزی با اشاره به اینکه تعداد محدودی تهیه‌کننده برای فیلم اکران شده‌شان در نوروز اقدام به تبلیغ کردند، درباره چرایی این موضوع گفت: در بین تهیه‌کنندگانی که اکران نوروزی داشتند، کدامیک حاضر شدند راجع به اکران نشدن فیلمشان صحبت کنند؟ به‌جز حسین فرح‌بخش کسی صحبتی نکرد. دلیل این امر هم واضح است . فارغ از محتوای فیلم، فرحبخش دست در جیبش کرده و فیلم ساخته است. وی از معدود تهیه‌کنندگان واقعی سینمای ایران است و تنها کسی بود که آشکارا از تعطیلی ناگهانی سینماها در نوروز انتقاد کرد‌‌. چرا دوستان دیگر صحبت نکردند و نگفتند فیلمشان در حال اکران است. صدا و سیما اکنون سینما را تحریم کرده، چرا آقایان تهیه‌کننده خودشان را تحریم می‌کنند و از حق خود دفاع نمی‌کنند؟ 

مدیر سینما آزادی با ابراز نارضایتی از اکران‌ها، عنوان کرد: کدامیک از تهیه‌کنندگان حرکتی برای اکران فیلمشان انجام داده‌اند؟ چون آقایان سودشان را در تولید برده‌اند و حالا می‌آیند در حالت پاندمی کرونا یک فیلمی می‌اندازند گوشه سالن‌ها و برایشان فرقی نمی‌کند چه اتفاقی رخ دهد.

سجاد نوروزی با اشاره به اینکه متضرر اصلی تعطیلی سینماها، سالن داران سینما بوده‌اند، عنوان کرد: به‌جز تعداد معدود تهیه‌کننده، کسی را به معنای واقعی تهیه‌کننده نداریم . همه از ارگان‌ها پول می‌گیرند یا بالاخره سرمایه‌گذاری را پیدا می‌کنند. کسی دست در جیبش نمی‌کند چون اکران برایش مهم نیست، آن‌هم در این شرایط پاندمی.

وی افزود: الان ما معضل دوجانبه‌ای راداریم، یکی اینکه مشکل ساختاری داریم و آقایان سودشان فقط در تولید است و نه اکران؛ دوم اینکه ارشاد و نهادهای صنفی نقش اساسی خودشان را ایفا نمی‌کنند. شما خانه سینما و انجمن سینماداران را در کجای این معادلات اخیر می‌بینید؟ اینکه دیگر ایراد حکومت نیست. شرایط خاصی است که در سینمای ما وجود دارد.

مدیر سینما آزادی درباره شرایط بعد از کرونا و احتمال بازگشت مخاطب به سینما گفت: مردم با این وضعیت این سینما بازنمی‌گردند. ما این مخاطب را نابود کردیم. واقعاً بازگرداندن مخاطب سخت است.

وی افزود: سینمای ایران بعد از کرونا اگر قرار باشد به حالت عادی خودش برگردد حداقل باید سالی ۲۰ فیلم «بیگ پُروداکشن» کمدی یا غیر کمدی مخاطب‌پسند داشته باشد و دیگر با فیلم «لوباجِت» و فیلم‌های آپارتمانی نمی‌توان مردم را به سینما بازگرداند. در بین این صدها فیلم‌های اکران نشده تعداد ۷ یا ۸ فیلم وجود دارد که توانایی جلب مخاطب دارند و مردم مشتاق تماشایشان بعد از اکران هستند.

سجاد نوروزی با اشاره به اینکه روند تولید در سینمای ایران باید تغییر کند، عنوان کرد: دیگر بعد از این دوران نمی‌توان مطابق روش‌های نخ نمای قبلی کار کرد. مخاطبی که الان در شبکه خانگی فیلم و سریال‌های داخلی و خارجی با آن سطح کیفیت می‌بیند نمی‌آید وقت بگذارد و بیاید سینما تا فیلم آپارتمانی تماشا کند و حاصل تخیلات فردی را ببیند که سودش را در تولید برده است.

مدیر سینما آزادی با اشاره به اینکه ریزش مخاطب سینما مربوط به شرایط کرونا نیست، افزود: ریزش مخاطب سینما قبل از کرونا شروع شده بود و کرونا آن را تشدید کرد. شما اگر آمار مخاطبین سال ۹۸ را ببینید نسبت به سال قبلش اُفت دارد و روند نزولی مخاطب سینما از قبل از کرونا آغاز شده بود. نتیجه منطقی این شرایط این است که ما بعد از کرونا قطعاً در انتخاب فیلم‌ها سخت‌گیرتر هستیم و دیگر نمی‌توانیم هر فیلمی را نمایش دهیم!

image_print
تاريخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۰۷
لینک کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=63956

بعدش؟

مطالب مرتبط

بی‌پرده با مخاطبین

ارسال نظر

*

code