1

اظهارات فردی که نمایشی به کارگردانی خودش را در پردیسی به سرپرستی خودش(!) روی صحنه برده⇐تئاترهای میدانی که با انبوه حمایت اجرا میشوند بیشتر یک «شو» هستند!/آثار تجاری که اغلب با حضور سلبریتی‌ها اجرا می‌شود، تئاتر نیستند بلکه «مفسده» اند!!

سینماروزان: نمایش «خاتون» که پاییز سال گذشته در تئاتر شهر روی صحنه رفت، طبق آمار اعلام‌شده از سوی روابط عمومی تئاتر شهر پس از ۱۲ نوبت اجرا فقط ۴۸ بلیت تمام‌بها و ۳ بلیت نیم‌بها فروخت و ۶۱۹۱ بلیت میهمان داشت که این نسبت در شب‌های بعدی اجراها نیز تقریبا ادامه یافت.

به تازگی این نمایش در پردیس تئاتر تهران متعلق به شهرداری که سرپرستی اش را حسین عالم بخش کارگردان «خاتون» برعهده داشته(!) مجددا روی صحنه رفته است!!

حسین عالم بخش در گفتگویی به بهانه اجرای “خاتون” درباره تئاتر‌های تجاری که اغلب با حضور سلبریتی‌ها اجرا می‌شود به “جوان” گفت: اشتباه این است که اصلاً به آن‌ها اجرا می‌دهند، این‌ها که تئاتر نیستند بلکه ما به آن‌ها می‌گوییم «مفسده»، حالا دلایل اینکه چرا اصلاً این‌ها پدید می‌آیند و دلیل حمایت از آن‌ها بماند. تئاتر مگر چیزی غیر از مقوله ارتقای روح و روان انسان‌ها و هدایت آن‌ها به خوبی‌هاست؟ اصولاً ایجاد تئاتر هم ریشه در آیین‌ها و باور‌های مذهبی دارد.

عالم بخش در جایی دیگر با انتقاد از تئاترهای ارگانی میدانی بیان داشت: باید در سیاستگذاری فرهنگی تجدیدنظر کرد. بحث توزیع عادلانه باید مورد توجه دستگاه‌های حمایت‌کننده مثل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قرار گیرد. الان تئاتر‌های میدانی اجرا می‌شود که گفته می‌شود تا ۱۰۰ هزار بیننده دارد و تا ۲۰ برابر حمایتی که از «خاتون» شده از آن‌ها حمایت می‌شود، در حالی که اصلاً آن‌ها تئاتر نیستند. من قبلاً هم هشدار داده بودم. این‌ها تئاتر نیستند، بیشتر یک «شو» هستند. ما گرفتار تصمیم‌های هیجانی هستیم. اینکه فکر می‌کنند، چون این شو‌ها ۱۰۰ هزار بیننده دارند کار فرهنگی هستند در حالی که اگر ۱۰۰ نفر به تماشای نمایشی مثل «خاتون» بیایند برای تئاتر باقی خواهند ماند.