1

اظهارات صریح یک پخش‌کننده سینما⇐موسسات پخش فیلم، ضررهای زیادی از تعطیلی سینما در دوران کرونا دیدند!/برخی از شرکت‌های پخش تعطیل شده و بسیاری نیز مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند!/متاسفانه حتی یک ریال کمک کرونایی نثار موسسات پخش نشده!!/این بی‌توجهی، احجاف بزرگی در حق موسسات پخشی است که مستقیم یا غیرمستقیم صدها نفر را تغذیه می‌کردند

 

سینماروزان: امیرحسین حیدری مدیر موسسه پخش نمایش‌گستران با اشاره به مشکلاتی که دفاتر پخش در دوران کرونا داشتند، از تعطیلی بسیاری از دفاتر پخش و تعدیل نیرو در دوران کرونا خبر داد.

امیرحسین حیدری با اشاره به بی‌توجهی نسبت به دفاتر پخش در دوران کرونا به خبرگزاری ایلنا گفت: وقتی چرخه سینما به خاطر کرونا از کار افتاد، یکی از اضلاع مهم این چرخه که دفاتر پخش هستند با ضررها و مشکلاتی روبرو بودند. خیلی از شرکت‌های پخش به ناچار تعطیل کردند و برخی هم مجبور بودند در این شرایط نیروهای خودشان را تعدیل کنند تا سینما از این پیچ سخت عبور کند و به شرایط عادی بازگردد.

مدیر نمایش‌گستران افزود: پخش‌کننده‌ها در کنار سینماگران هم با مشکلات ناشی از کرونا دست به گریبان بودند و هم وصول نشدن طلب‌های باقی مانده از اکران سال گذشته که دست سینماداران باقی مانده بود، مزید بر علت بود که مشکلات بیشتری را در این دوران متحمل شوند. فکر می‌کنم در این مدت خیلی کمتر درباره پخش‌کننده‌ها و مشکلات آن‌ها صحبت شد درحالیکه یکی از شغل‌های استراتژیک در حوزه اکران هستند و از تبلیغات و چیدمان اکران و بسیاری از مسائل مربوط به آن را ساماندهی می‌کردند و این روزها نسبت به خدماتی که به سینما می‌کردند، از آن‌ها اسم برده نشد و بیشتر از مشکلات سینماداران و سینماگران صحبت می‌شد.

حیدری تاکید کرد: به پخش‌کننده‌ها در این مدت اجحاف و کم لطفی شد. در سیستم پخش سینمای ایران صدها به صورت مستقیم و غیر تغذیه می‌شدند. از کارهای تبلیغی و مطبوعاتی و چاپخانه و بسیاری دیگر از شغل‌های دیگر که با پخش‌کننده‌ها کار می‌کنند و صنوف بسیاری، بابت تعطیلی سینما در کنار پخش‌کننده‌ها آسیب دیدند. 

وی با بیان اینکه سینما همچنان جذابیت خودش را دارد، گفت: بعید می‌دانم بعد از ریشه‌کن شدن کرونا؛ سینماها نتوانند جذب مخاطب کنند. معتقدم سینما همچنان تفریح جذابی برای مخاطبان است و اگر چیدمان اکران را در شرایط مناسب طوری طراحی کنیم که تمامی ذائقه‌ها را تامین کند، خیلی زود به شرایط عادی بازمی‌گردیم و رونق دوباره به سینماها برمی‌گردد. البته که یک دوران‌گذاری را خواهیم داشت و کمی طول می‌کشد که مردم به سینماها اعتماد کنند اما این مدت زمانی خیلی طولانی نخواهد بود و شرایط می‌تواند با تدبیرهای بهتر در حوزه اکران به حالت عادی برگردد.

حیدری با اشاره به الزامات و تمهیداتی که نیاز است تا اعتماد مخاطب بازگردد، گفت: در این زمینه وظیفه تمامی سینماگران و مدیران سینمایی است که با برنامه‌ریزی دقیق بتوانند اعتماد مخاطب را جلب کنند. همانطور که گفتم چیدمان فیلم‌ها و انتخاب فیلم‌های با کیفیت برای اکران می‌تواند مخاطب را جذب سالن‌های سینما کند. در شرایطی که اوضاع اقتصادی مردم به خاطر ویروس کرونا و تورم جاری در کشور خیلی مساعد نیست تنها چیزی که می‌تواند در این شرایط مردم را مجاب کند که بخشی از درآمد خود را خرج سینما رفتن کنند، اکران فیلم‌های با کیفیت است. از طرفی باید با تبلیغات درست و کارآمد این اعتماد عمومی را احیا کنیم. نیازمند این هستیم که برند سینما را مجدد در میان مخاطبان زنده کنیم که این موضوع با تبلیغات هدفمند شکل می‌گیرد. ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی و همت مضاعف اهالی سینما و اراده حاکمیت برای احیای سینمای ایران جزو ملزوماتی است که در آینده باید روی آن‌ها تمرکز بیشتری کرد. اگر بخواهیم بدون تلاش و نگاه درست به تبلیغات دست روی دست بگذاریم تا مردم به سینماها بیایند این اتفاق به این زودی‌ها نمی‌افتد و شاید همانطور که برخی کارشناسان گفتند چند سالی طول بکشد.

وی با اشاره به اکران آنلاین و تاثیر آن روی سیستم پخش سینما گفت: حضور اکران آنلاین در کل برای سینما مفید است. اما اگر اکران آنلاین کمی با برنامه‌تر و با هماهنگی با پخش‌کننده‌ها اقدام به اکران فیلم‌ها می‌کردند شاید موفقیت بهتری در این مسیر کسب می‌کردند. به هر حال در آینده و حتی بعد از کرونا اکران آنلاین به راه خودش ادامه می‌دهد و اتفاقا می‌تواند به جریان اکران سینماها کمک کند. اکران آنلاین در حال حاضر در حال آزمون و خطا است و طبیعی است اگر ایراداتی در برخی تصمیم‌ها ایجاد می‌شود چون کار جدیدی است و دیکته نوشته نشده غلط ندارد. اما ماهیت حضور این سیستم به سینمای ایران کمک خواهد کرد و در آینده با رفع ایرادات و هماهنگی بیشتر با بدنه سینما می‌تواند رونق بهتری را در سینمای ایران ایجاد کند.

وی با اشاره به طرح‌های جایگزین اکران سینماها گفت: هیچ چیز نمی‌تواند جای سینما و فیلم دیدن در سالن سینما را بگیرد. من مخالف هیچ طرحی نیستم. طرح‌هایی مثل سینما ماشین، سینما روباز و حتی اکران آنلاین یک محرک خوب و تبلیغ‌کننده خوب برای سینمای ایران هستند اما کارکرد آن‌ها چیزی نیست که بتواند در طولانی مدت جای سالن سینما را بگیرد. کمااینکه در دیگر کشورهای دنیا هم این اتفاق نمی‌افتد و با وجود پیشرفت تکنولوژی بازهم سالن سینما جایگاه خودش را دارد.

حیدری در پایان گفت: شرکت‌های پخش فیلم با وجود ضررهای زیادی که از تعطیلی سینما در دوران کرونا دیدند، هیچ کمکی از دولت دریافت نکردند. نه در قالب وام و نه کمک‌های بلاعوض. تا الان یک ریال کمک دریافت نشده است و به نظرم اجحاف بزرگی در حق شرکت‌های پخش صورت گرفته است.