1

اظهارات صریح مدیر تولید آثاری ماندگار همچون “مادر” و “ردپای گرگ” در انتقاد از بلبشوی حاکم بر سینمایی که بیش از ۲۰۰ میلیارد فقط صرف ساختار دولتیش میشود⇐شاهد یک هرج و مرج در حوزه سینما و بخصوص در زمینه ورود نیروهای جدید هستیم!!/هشتاد درصد از اعضای خانه سینما در بیکاری به سر میبرند تا افراد غیرصنفی کار کنند!!/افراد قلابی که با صرف پول، کارت تهیه کنندگی گرفته اند، نظم سینما را به هم زده اند!!

سینماروزان: مشکلات صنفی بدنه سینما ادامه دارد، بیکاری سینماگران به اوج رسیده و حداقل امکانات رفاهی از آنها دریغ شده و در عین حال بودجه های میلیاردی وارد سینما میشود و شفاف سازی حسین انتظامی مشخص ساخت بیش از 200میلیارد فقط صرف ساختار دولتی سینما شده است.

یونس صباحی از مدیران تولید باسابقه سینمای ایران که آثاری همچون “مادر”، “ردپای گرگ”، “روز باشکوه” و “تجارت” را در کارنامه دارد با انتقاد از شرایط سینما به “ایلنا” گفت:  متاسفانه امروز شاهد یک هرج و مرج در حوزه سینما و بخصوص در زمینه ورود نیروهای جدید هستیم. البته با این تفاهمات نمی‌خواهیم جلوی ورود نیروهای جدید را بگیریم و ما معتقدم که باید نیروهای جدید از مسیر مشخص شده وارد سینما شوند.

وی با گلایه از وضعیت امنیت شغلی سینماگران گفت: نیروهای جدید در هر حوزه‌ای باید به صنف خود مراجعه کنند و بر اساس آیین‌نامه، ضوابط و اساسنامه انجمن خود عضو شوند و بعد بتوانند در سینما فعالیت کنند.

صباحی افزود: متاسفانه یکی از مشکلات سینمای ما حضور افرادی است که تهیه‌کننده نیستند و به دلیل آنکه پول دارند خودشان را به عنوان تهیه‌کننده به سینما قالب کردند و کارت تهیه کنندگی گرفتند ولی به نوعی تهیه‌کننده قلابی هستند. این گروه از تهیه‌کنندگان چون از سرمایه خوبی برخوردار هستند، تصور می‌کنند که هر کاری دوست دارند، می‌توانند در سینما انجام دهند و با هر کسی که می‌خواهند می‌توانند کار کنند درحالیکه این رفتار آنها نظم کلی سینما را به هم می‌زند و باید با وضع قوانینی جلوی بروز بی‌نظمی را گرفت.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌هایی که می‌تواند این نظم را در سینما و بخصوص در روند ساخت حاکم کند مدیران تولید هستند زیرا مدیران تولید عاملان اجرایی و تهیه‌کنندگان اجرایی ساخت یک فیلم هستند و با همه مشاغل و رشته‌ها در سینما ارتباط دارند و قراردادها را آنها منعقد می‌کنند به همین دلیل باید با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی نظم اجرایی در تولید فیلم‌ها برقرار شود.

صباحی با اشاره به فعالیت افراد غیرصنفی در پروژه ها افزود: فقط ۲۰ درصد اعضای صنوف مختلف سینمایی در رشته‌های مختلف هم اکنون به صورت دائم بر سر کار هستند و حدود هشتاد درصد از فعالان صنف سینما بیکار هستند تا افراد غیرصنفی کار کنند؟؟!! این روند خوبی نیست به همین دلیل همه باید تلاش کنیم که با حفظ امنیت شغلی اجازه ندهیم فرصت‌های شغلی سینما به دست افراد غیر بیفتد.