1

اظهارات رییس مرکز تخصصی معارف اهل بیت(ع) پیرامون محتواهای موسوم به ماورایی تلویزیون⇐این که{ در سریال تلویزیونی “احضار”} شیطان مثل آدم‌های معمولی جسم دارد، درست نیست!/اگر در این سریال‌ با کارشناسان مذهبی هماهنگ بودند، می‌توانستیم طوری جلو برویم که القائات اشتباه ایجاد نشود!/در برنامه “زندگی پس از زندگی” باید کارشناسی مذهبی وجود داشت که کلمه به کلمه را تفسیر کند و حتی برخی قسمت‌ها را بگوید، غلط و توهمات است!

سینماروزان/مهدی موسوی‌تبار: حجت‌الاسلام رضا برنجکار، استادتمام دانشگاه تهران و رئیس مرکز تخصصی معارف اهل‌بیت(ع) نقطه‌نظراتی طرح کرده درباره سریال تلویزیونی “احضار” و برنامه تلویزیونی “زندگی پس از زندگی”.

به گزارش سینماروزان، حجت‌الاسلام برنجکار درباره نمایش شیطان به شکل انسان در سریال تلویزیونی “احضار” به روزنامه فرهیختگان گفت: در این سریال شیطان جنی در قالب انسان مجسم می‌شود و حرف‌هایی را بیان می‌کند، اگر این را حمل بر صحت کنیم، می‌توان گفت فیلم کار هنری است و در هنر به قول افلاطون عنصر تخیل وجود دارد… وگرنه ممکن است با این هنر امر باطلی را القا کند که افلاطون می‌گوید ما اینها را اجازه نمی‌دهیم در مدینه فاضله باشند.

رییس مرکز تخصصی معارف اهل بیت ادامه داد: خود شما به‌عنوان کارگردان فرضی، چطور می‌خواهید بیان کنید شیطان وسوسه می‌کند؟ برای اینکه این را مجسم کنید به شکل آدمی می‌آید یعنی شیطان جن را همانند شیطان انس نمایش می‌دهد. این واقعیت دارد. این که در سریال{احضار} نشان میدهد شیطان، مثل آدم‌های معمولی جسم دارد، درست نیست!! حمل بر صحت این است که کارگردان می‌خواهد مطلب حقی را عنوان کند و اینکه شیطان وسوسه می‌کند. این را باید به‌نحوی در فیلم بیان کند. بهترین راه این است که همانند شیطان انس باشد و ببینیم وسوسه‌های شیطان چطور است. اگر این‌چنین باشد، درست است و به نظرم می‌رسد این‌چنین است چون هنر به این معناست.

این کارشناس مذهبی درباره القائاتی که در ذهن برخی مخاطبان سریال تلویزیونی “احضار” درباره شیطان بودن بعضی از افراد دور و نزدیک ایجاد شده، بیان داشت: این تصور، اشتباه است. این امر عدم تلقی مقصود کارگردان است. صداوسیما قبلا این کار را می‌کرد که کارشناس مذهبی می‌آورد، الان متاسفانه این کار را نمی‌کند حتی وقتی برنامه تجربه‌های نزدیک به مرگ را نمایش می‌دهد، کارشناس حرف خود را می‌زند. باید صداوسیما این را نشان دهد اما اینها تجربه‌هایی است که باید تفسیر دینی شود. کسی که به قرآن، روایات، کلام و اعتقادات مسلط است باید کمک کارگردان بیاید، باید با سریال همکاری داشته باشد. نباید این‌طور باشد که امری را تولید کنید و بعد نظر بخواهید. باید پابه‌پای تولید یک اثر، کارشناس مذهبی یا کارشناسان مذهبی همکاری کنند و نظر بدهند. برخی مسائل باید از جنبه‌های مختلف اعم از اعتقادی، کلامی، حدیثی و… بررسی شود. اگر در همین سریال‌ها با کارشناسان مذهبی هماهنگ بودند می‌توانستیم طوری جلو برویم که این القائات اشتباه ایجاد نشود.

حجت‌الاسلام برنجکار با اشاره به برنامه “زندگی پس از زندگی” بیان داشت: باید صحبت‌های خانم یا آقا را در برنامه “زندگی پس از زندگی”، کارشناس مذهبی گوش دهد و ناظر به آن تحلیل کند و بگوید این کلمه اشتباه است، یا معنای درست این است، یا منظور این است. نه اینکه درباره قیامت و مرگ صحبت کند و فرد هم درباره تجربه خود بگوید. باید تجربه فرد تفسیر شود. توسط کارشناس کلمه به کلمه تفسیر شود و حتی برخی قسمت‌ها را بگویند این غلط و توهمات است.  از یک‌سو به ما می‌گوید حوزه شما کاربردی نیست و از سوی دیگر از ما در این برنامه‌ها استفاده نمی‌شود. صداوسیما باید در مسائلی که به‌صورتی به مذهب تنه می‌زند، باید حداقل یک کارشناس داشته باشد. از نظر روان‌شناختی، اعتقادی، تاریخی و… باید چندین کارشناس مذهبی داشته باشد. درنهایت یک برنامه‌ای تولید می‌شود که چنین ابهاماتی دارد و کارکرد درستی هم نخواهد داشت و تازه بعد از پخش برنامه هم با ما تماس نمی‌گیرند که در فلان برنامه این‌چنین گفته شد، درست است یا غلط!